خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی و افزایش صادرات دارو‌های دامپزشکی

صدا و سیما یکشنبه 16 فروردین 1405 - 21:01
سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۴ با تمرکز بر توسعه نظارت دارویی و تقویت تولید داخلی، موفق به دستیابی به خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی و افزایش چشمگیر ۳۵ درصدی در صادرات دارو‌های دامپزشکی شد.

خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی و افزایش ۳۵ درصدی صادرات دارو‌های دامپزشکی در سال ۱۴۰۴ 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل امور دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: این دستاورد‌ها در راستای ارتقای نظام مدیریت دارو‌های دامپزشکی و حمایت از تولیدات داخلی است.

حمیدرضا حسینی، در تشریح مهم‌ترین اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۴  افزود:در این سال، مجموعه‌ای از برنامه‌های مهم با هدف ارتقای نظام مدیریت دارو‌های دامپزشکی، بهبود نظارت و پایش اقلام دارویی، حمایت از تولید داخلی و توسعه زیرساخت‌های هوشمند در دستور کار قرار گرفت که بخش قابل توجهی از آنها به مرحله اجرا رسید.  

وی گفت یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان، توسعه سامانه‌های الکترونیکی بوده است؛ از جمله راه‌اندازی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی و نرم‌افزار تحلیلی Power BI برای گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها. همچنین، سامانه خدمات دارویی (d.ivo.ir) با هدف تقویت مرجعیت در رصد و پایش اقلام دارویی ارتقاء یافته است.

مدیرکل امور دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حوزه حمایت از تولید داخلی، صدور پروانه‌های ساخت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مجوز ورود برخی اقلام دارویی و واکسن‌هایی که تولید داخل آنها پاسخگوی نیاز کشور است، محدود شده است.

حمیدرضا حسینی، گفت: بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۲ میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر و بیش از ۸۰ میلیون و ۱۳۹ هزار کیلوگرم انواع دارو‌های دامپزشکی در کشور تولید شده است. در همین حال، میزان واردات شامل بیش از ۱۰۱ هزار کیلوگرم دارو، ۳۲.۷ میلیون کیلوگرم مکمل، و بیش از ۶.۲ میلیارد دز واکسن دام و طیور بوده است.

وی افزود: در بخش صادرات، انواع دارو، واکسن و مکمل‌های دامپزشکی به میزان قابل توجهی صادر شده است که شامل ۱۹ هزار و ۳۰۰ لیتر و ۱۵ هزار کیلوگرم دارو، ۸ میلیون و ۱۷۵ هزار دز واکسن دام و طیور و بیش از ۷۴۶ هزار کیلوگرم مکمل‌های دارویی بوده است. صادرات ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌های دامپزشکی نیز به میزان ۴۰ هزار و ۸۰۰ لیتر انجام شده و ارزش کل صادرات اقلام دارویی دامپزشکی در سال ۱۴۰۴ به حدود ۳۵ میلیون یورو رسیده است.

مدیرکل امور دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور  همچنین به ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه اشاره  کرد و گفت:  این ظرفیت ها شامل ۲۸۶ کارخانه فعال تولیدی، ۳۰۱ شرکت واردکننده، ۱۵۳ شرکت پخش سراسری و ۲۹۸ شرکت پخش استانی است. علاوه بر این، ۲۶۵۰ داروخانه دامپزشکی، ۱۰۱۱ دفتر اشتغال درمانی، ۲۱۷۶ درمانگاه، ۱۴۸ بیمارستان دامپزشکی و ۵۱ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعالیت دارند.

حسینی، بر اجرای طرح پایش دارو‌های دامپزشکی (PMS) برای ارزیابی مستمر کیفیت و ایمنی محصولات دارویی در سطح کشور تأکید کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.