به گزارش رکنا، شبکه خبری «ایبیسی نیوز» (ABC News) آمریکا در تحلیلی پیرامون سرنوشت جنگنده اف-۱۵ که در آسمان کشورمان ساقط شد، با ارائه مستندات جدید نظامی اعتراف کرد که ایران از سامانه های شناسایی بسیار پیشرفته و مادون قرمز برای هدف قرار دادن این جنگنده استفاده کرده است.
این شبکه آمریکایی در گزارش خود که با حضور کارشناسان نظامی تدوین شده است، به بررسی نحوه عملکرد پدافند ایران پرداخته است.
بر اساس این گزارش، «سرهنگ گینور» کارشناس نظامی و تحلیلگر حوزه هوایی در مصاحبه با ایبیسی نیوز صراحتاً تأکید کرد که شواهد نشان میدهد جنگنده اف-۱۵ ساقطشده در ایران، بر اساس سیستمهای «تشخیص حرارتی» رهگیری و هدف قرار گرفته است.
وی افزود: سامانههای مادون قرمز ایران قادرند امضای حرارتی موتور جنگندهها را حتی در شرایط پیچیده شناسایی کرده و بدون نیاز به رادارهای کنترل آتش سنتی، موشکها را به سمت هدف هدایت کنند.
این گزارش رسانهای آمریکا در حالی منتشر میشود که نشاندهنده نفوذ و دقت بالای سامانههای پدافندی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات هوایی و بیاثر کردن تکنولوژیهای پنهانکاری (استلت) جنگندههای مدرن است.