۶ هواپیمای مسافربری ایران قربانی تجاوز محور آمریکایی-صهیونی

مشرق نیوز پنج شنبه 06 فروردین 1405 - 20:15
در پی تجاوز نظامی آمریکایی-صهیونی به زیرساخت‌های هوانوردی ایران، ۶ فروند هواپیمای غیرنظامی در فرودگاه مهرآباد منهدم و ۵ فروند دیگر به شدت آسیب دیدند.

به گزارش مشرق؛ به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری کاپیتان ابوذر شیرودی، در پی تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های هوانوردی غیرنظامی ایران، بیش از ۶ فروند هواپیمای غیرنظامی کشور که در فرودگاه مهرآباد پارک بودند منهدم و بیش از ۵ فروند دیگر نیز به شدت آسیب دیدند.

این اقدام نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی هوانوردی است و جمهوری اسلامی ایران اعتراض رسمی خود را در سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) ثبت کرده و پیگیری حقوقی آن را در دستور کار قرار داده است.

این در حالی است که هواپیماهای مذکور صرفاً در چارچوب کاربری‌های غیرنظامی و مطابق با مقررات بین‌المللی، از جمله مفاد ماده ۴ و بند (د) ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو، مورد استفاده قرار داشته‌اند.

گفتنی است بر اساس مقدمه کنوانسیون هوانوردی کشوری (شیکاگو ۱۹۴۴)، توسعه ایمن و منظم هوانوردی بین‌المللی با هدف تقویت صلح، دوستی و همکاری میان ملت‌ها صورت می‌گیرد و هرگونه اقدام مغایر با این اهداف، نقض روح و مفاد این کنوانسیون به‌شمار می‌آید.

همچنین مطابق با مفاد کنوانسیون مونترال (۱۹۷۱)، تخریب هواپیماهای غیرنظامی، آسیب به تأسیسات فرودگاهی و اخلال در خدمات هوانوردی، از جمله اعمال مجرمانه بین‌المللی علیه ایمنی هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.