
به گزارش خبرگزاری صداو سیما ،مریم جلیلی مقدم، با بیان اینکه امنیت غذایی در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است،گفت : «ما اقدامات پیشگیرانهای از جمله پایش مستمر موجودی سموم و نهادههای مورد نیاز، تسهیل و تسریع در فرایند ثبت و تأمین نهادههای جایگزین، تقویت شبکه توزیع در استانها و افزایش ظرفیت تولید یا تأمین داخلی برخی اقلام راهبردی را در دستور کار قرار دادهایم.»
وی افزود: «شبکههای مراقبت و پیشآگاهی آفات و بیماریهای گیاهی به طور مستمر فعال بوده و با پایش دقیق مزارع و باغات، اطلاعات لازم را برای تصمیمگیری بهموقع و اجرای عملیات کنترل در اختیار بخش اجرایی و کشاورزان قرار میدهند.»
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص مصرف سموم گیاهی گفت: رویکرد سازمان در کنترل عوامل خسارتزا مبتنی بر مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است که شامل استفاده از مجموعهای از روشها از جمله روشهای زراعی، مکانیکی، فیزیکی، بیولوژیک و شیمیایی میشود.
جلیلی مقدم بر اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل شیمیایی تاکید کرد و گفت: در این راستا، اقداماتی از قبیل حذف سموم پرخطر، تصویب و جایگزینی سموم کمخطر، استفاده از آفتکشهایی با دوز مصرف پایین و همچنین توسعه روشهای مؤثر جایگزین مانند گسترش کنترل بیولوژیک و استفاده از فرآوردهها و تجهیزات غیرشیمیایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود :نگاهی به آینده نشان میدهد که مهمترین چالشهای پیش روی سازمان حفظ نباتات کشور در سال پیش رو، مدیریت تهدیدات بعلت تغییرات اقلیمی، حفظ پایداری تولید در شرایط اقتصادی و تجاری پیچیده و تأمین بهموقع نهادههای مورد نیاز بخش کشاورزی خواهد بود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، راهبرد کلان سازمان در مواجهه با این چالشها بر تقویت نظام پایش و پیشآگاهی، توسعه روشهای پایدار مدیریت آفات، حمایت از تولید داخلی نهادههای مورد نیاز، گسترش همکاریهای علمی و فنی و افزایش توان شبکههای اجرایی در سطح کشور متمرکز است. هدف نهایی ما، تضمین و پشتیبانی مؤثر از امنیت غذایی و تولید پایدار در بخش کشاورزی است.
