تاثیر قدرت‌‌‌ ایران در تغییر گفتمان سیاست‌مداران غربی

افکار نیوز شنبه 01 فروردین 1405 - 00:47
در روزهای گذشته دو موضوع کنترل تنگه هرمز توسط ایران و همچنین پاسخ قاطع نیروهای مسلح به حمله هوایی دشمن به تاسیسات پارس جنوبی باعث تغییر محسوس ادبیات و لحن مقام‌های کشورهای غربی شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد چگونه معادلات قدرت در جهان در حال تغییر است.

 در دنیایی سیاست‌مداران که منافع برهر چیزی اولویت دارد، وقتی ترامپ از کنار کشیدن متحدانش در کشمکش‌های تنگه هرمز سخن می‌گوید، این اعتراف نشان می‌دهد که چگونه معادلات منطقه‌ای و جهانی در پی ایستادگی ایرانیان در حال تغییر است. ترامپ گفته بود که در تماس با متحدانش از آنها خواسته تا در اسکورت کشتی‌ها برای عبور از تنگه هرمز شرکت کنند. اما پس از شنیدن پاسخ منفی، اینطور استدلال کرده که که قرار نیست گلوله زیادی از سوی ایران شلیک شود چرا که به زعم او "نیروهای نظامی ایران ضربه سختی خورده‌اند" با این وجود باز کسی پیش قدم نشده است.صرف نظر از لفاظی‌های ترامپ در خصوص ضربه به نیروهای مسلح کشورمان، آنچه امروز در پیش چشم مقامات جهانی قرار دارد، التماس ابرقدرتی است که علی رقم فرستادن حجم قابل توجهی از سلاح‌های راهبردی به منطقه، همچنان ناوهایش را در هزار کیلومتری آب‌های ایران نگه‌داشته است.در واقع واقعیت‌های میدانی به همگان نشان داده که در آوردگاهایی چون دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس کدام طرف دست برتر را دارد. این برتری تا آنجا واضح و مسلم است که مخاطبان تلفنی ترامپ ترجیح داده‌اند در دنیای خشن سیاست‌مداران، ابرقدرت را رها کرده و خود را درگیر مهلکه جنگ با ایران نکنند.

تغییر لحن‌ها از پاریس تا برلیناین روزها اما تغییر لحن‌ها نسبت به کشورمان از برلین تا پاریس دیده می‌شود، در حالی که صدر اعظم آلمان از عدم ورود این کشور به مهلکه تنگه هرمز می‌گوید، وزیر خارجه آلمان نیز به صراحت گفته است: «اگر ارتش آمریکا قادر به بازگشایی تنگۀ هرمز نیست، نیروهای اروپایی هم به احتمال زیاد قادر به انجام این کار نخواهند بود. برلین به‌دنبال مذاکره و توافق با ایران است.»امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز پس از عملیات انتقامی ایران علیه تاسیسات انرژی منطقه، به طرز قابل توجهی تغییر لحن داده و از لزوم «احترام به زیرساخت‌های انرژی ایران» چون دیگر کشورها می‌گوید‌.هرچند عراقچی، این اظهارات مکرون را ناشی از ریا کاری دانسته و گفت که «ابراز نگرانی فعلی مکرون در پی حملۀ اسرائیل به تأسیسات گازی ما شکل نگرفت، بلکه پس از اقدام تلافی‌جویانه ما مطرح شد»با گذشت سه هفته از شروع تجاوز آمریکایی-صهیونی به کشورمان، اکنون این ایران است که دست برتر را در تمامی جبهه‌ها در اختیار دارد و هر روز بیش از روز گذشته قدرت خود را به جهانیان نشان می‌دهد. روز گذشته مکرون در اجلاس اتحادیه اروپا مجدد تاکید کرد که این اتحادیه قرار نیست در هیچ بازگشایی اجباری تنگه هرمز شرکت کند، مگر آنکه اوضاع آرام شده باشد!

 

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.