
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما داود قاسم زاده از وقوع خسارات گسترده به اماکن اداری و زیستگاههای طبیعی این استان بر اثر جنگ خبر داد و گفت: تخریب ناشی از جنگ نه تنها زیرساختهای انسانی بلکه منابع پایه، چون آب، هوا و خاک را نیز به شدت آسیب پذیر کرده است.
داود قاسم زاده با اشاره به آثار مخرب جنگ بر محیط زیست افزود: جنگ بیشترین میزان تخریب را بر منابع پایه از جمله آب، هوا و خاک وارد میکند و آثار آن برای اکوسیستمها در بسیاری موارد غیرقابل جبران است.
وی با یادآوری تصویب کنوانسیون منع استفاده از تکنیکهای اصلاح محیط زیست در جنگها در سال ۱۹۷۶ و نیز پروتکل اول اصلاحی کنوانسیونهای ژنو در سال ۱۹۷۷ افزود: بر اساس مواد ۳۵ و ۵۵ این پروتکل، هرگونه اقدام نظامی که موجب آسیبهای گسترده، طولانی مدت و شدید محیط زیستی شود ممنوع است؛ اما در عمل برخی کشورها بدون توجه به این معاهدات، از انواع سلاحها برای تخریب زیست محیطی استفاده میکنند.
قاسم زاده ماهیت خاموش و ویرانگر جنگ را تهدیدی جدی برای تنوع زیستی، سلامت جوامع انسانی و پایداری اقتصاد و امنیت دانست و تأکید کرد: بازسازی ساختمانها و زیرساختها ممکن است طی چند سال انجام شود، اما بازسازی طبیعت دههها زمان میبرد و آثار آن در سطح جهانی منتشر میشود.
این مقام مسئول محیط زیست را قربانی خاموش جنگها خواند و اظهار داشت: تخریب زیستگاه ها، آلودگی هوا و آب، نابودی پوشش گیاهی و مهاجرت حیات وحش تنها بخشی از زخمهایی است که جنگ بر پیکره زمین برجای میگذارد؛ زخمهایی که مرزی نمیشناسند و سلامت پایدار جوامع بشری را تهدید میکنند.
معاون توسعه مدیریت، منابع و حقوقی حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از خسارات وارده به ساختمان مرکزی اداره کل خبر داد و توضیح داد: اصابت ترکش به سردر ورودی، شکستن شیشه ها، تخریب دیوارها و سقف برخی اتاقها و آسیب جدی زیرساختها از جمله پیامدهای جنگ بوده است.
او افزود: گزارشهای مربوط به خسارات روزانه از سراسر استان جمع آوری و برآورد دقیق ریالی پس از بررسیهای فنی و مهندسی اعلام خواهد شد.
قاسم زاده در پایان با تأکید بر ضرورت اقدام جدی نهادها و تشکلهای بین المللی تصریح کرد: جامعه جهانی باید در برابر تخریب گسترده زیست محیطی ناشی از جنگها موضع مسئولانه اتخاذ کرده و عاملان این بحرانها را محکوم کند.