به گزارش اقتصادنیوز، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در حالی وارد روز هفدهم میشود که روز گذشته چندین صدای انفجار در تهران، اصفهان، همدان و کرمانشاه به گوش رسید.
البته حملات تنها یک طرفه نبود و چندین موج حملات موشکی سپاه به اهداف آمریکایی و اسرائیلی نیز از سوی سپاه پاسداران رقم خورد.
«اقتصادنیوز» در هفدهمین روز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به مثابه شانزده روز گذشته مهمترین اخبار مرتبط با این عملیات نظامی را منتشر می کند.
**********************
در پی حمله هوایی آمریکایی-اسرائیلی شامگاه یکشنبه ۲۴ اسفندماه و شنیده شدن صدای جنگنده و انفجاردر غرب تبریز، پدافند برای مقابله با اهدف متخاصم فعال شد.
سردار علیمحمد نائینی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی ضمن رد ادعای آمریکا مبنی بر نابودی نیروی دریایی ایران، اظهار داشت: مگر ترامپ نمیگوید نیروی دریایی ایران را نابود کرده؟ پس اگر جرئت دارد ناوهایش را وارد منطقه خلیجفارس کند.
وی با بیان اینکه قدرت پدافندی کشور نسبت به جنگ 12 روزه افزایش چشمگیری داشته است، افزود: حدود 700 موشک و 3600 پهپاد تاکنون به اهداف آمریکایی و صهیونیستی شلیک شده است.
سخنگوی سپاه با تأکید بر حاکمیت کامل ایران بر تنگه هرمز، گفت: تنگه هرمز کاملا در مدیریت نیروی دریایی سپاه است و ایران حاکمیت کامل دارد.
سردار نائینی همچنین به توان موشکی ایران اشاره کرد و گفت: موشکهایی که الان استفاده میشود متعلق به یک دهه قبل است و بسیاری از موشکهایی که از جنگ 12 روزه تا جنگ رمضان تولید کردهایم هنوز بکار گرفته نشده است.
وی اعلام کرد: این چهارشنبه، چهارشنبهای دشمنسوز خواهد بود. پایان جنگ زمانی است که دشمن بازدارندگی نظامی و اجتماعی ما را باور کرده باشد. ما دنبال تنبیه متجاوز هستیم و حملات سنگین و مخرب خود را به دشمن ادامه میدهیم.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاطی سخنانی گفت: حضور ناو هواپیمابر جرالد فورد آمریکا در دریای سرخ به عنوان تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد.
وی ادامه داد: لذا مراکز لجستیکی و خدمات دهی به ناوگروه یاد شده در دریای سرخ به عنوان هدف نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
استاندار تهران از آسیب جزئی و کلی به ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان تهران برای اثر حملات هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد.
پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفت.
منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجاردر قشم و بندرعباس خبر دادند.
صدای انفجار ناشی از تجاوز تروریستهای آمریکایی صهیونیستی در حوالی شهر بندرعباس و جزیره قشم شنیده شد.
سردار تنگسیری در این توییت نوشت: «آمریکا شما را فدای منافع خود کرد ، اخراج آمریکا از منطقه تنها راه اتحاد است»
سردار سیدمجید موسوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «با اطمینان به وعده صادق الهی، امروز موشکهای سنگین، سریع و دو مرحلهای سجیل راهی مراکز فرماندهی و کنترل عملیاتهای هواپایه رژیم صهیونی شدند.»
سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاهدر صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ایران را یکبار با تنگه هرمز آزمودید.
اگر کنترل هوشمند تنگه، شاخص جدیدی از قیمت نفت برایتان ترسیم کرد، حمله به خارک معادله سهمگین و جدید دیگری از نرخ و توزیع انرژی را در جهان برایتان خواهد ساخت.»
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: حمله موشکی آمریکا و اسرائیل به نقاط مختلف این استان چهار شهید و هفت مصدوم برجای گذاشت.
حسن قمری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بامداد دوشنبه (حدود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه) یک منطقه مسکونی در یکی از روستاهای اطراف شهر اراک مورد حمله موشکی توسط آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امدادگران مشغول آواربرداری هستند، افزود: در این حمله موشکی تاکنون سه نفر شهید شده اند و امکان افزایش شهدا وجود دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به حمله موشکی صهیونی آمریکایی به شهرستان محلات نیز گفت: همچنین یک ساختمان مسکونی در شهرستان محلات مورد هدف پرتابه های آمریکا و رژیمصهیونیستی قرار گرفت که این حادثه تاکنون یک شهید و هفت مجروح داشته است.
قمری با اشاره به حمله موشکی به شهرستان خمین گفت: مدرسه شاهد امام رضا(ع) نیز مورد تجاوز صهیونیستی آمریکایی قرار گرفت که خسارت جانی به همراه نداشته اما تعدادی از منازل حوالی مدرسه آسیب دیدهاند
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکادر پستی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» مدعی شد ایران با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و هماهنگی با رسانه های آمریکایی، صحنه هایی از حملات نظامی موفقیت آمیز علیه نیروهای آمریکایی را جعل میکند.
او با اشاره به گزارشهایی درباره حمله به ناو هواپیمابر یواساس آبراهام لینکلن یا سرنگونی هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی، این اخبار را ساختگی و حاصل هوش مصنوعی خواند و تأکید کرد که این تجهیزات عملیاتی و سالم هستند.
ترامپ در بخشی از این پیام، رسانههای جریان اصلی دنیا را به «خیانت» متهم کرد و از اقدام رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال برای بررسی لغو مجوز برخی از آنها استقبال نمود.
ترامپ همچنین در یک مصاحبه دیگر که با خبرنگاران در هواپیمای ایرفورس وان انجام شده، ویدیوهای منتشرشده از راهپیمایی حکومتی روز قدس را هم «جعلی و ساختهشده با هوش مصنوعی» خواند!
دفتر نخست وزیری انگلیس یکشنبه شب در بیانیهای اعلام کرد که ترامپ و استارمر «درباره وضعیت جاری خاورمیانه و اهمیت بازگشایی تنگه هرمز برای پایان دادن به اختلال در کشتیرانی جهانی که قیمتها را در سراسر دنیا بالا برده است، گفتوگو کردند.»
منابع خبری از شلیک موشکهایی از سوی ایران بهسوی مناطق مرکزی سرزمینهای اشغالی خبر دادهاند.
رسانههای عبری گزارش دادند که حمله موشکی از ایران مناطق مرکزی سرزمینهای اشغالی را هدف قرار داده است.
طبق این گزارش، این حمله موجب فعالشدن آژیرهای خطر در بخشهای گستردهای از تلآویو و اطراف فرودگاه بنگوریون شده است.
منابع رسانهای از وقوع یک حمله پهپادی در محدوده فرودگاه بینالمللی دوبی و آتشسوزی در منطقه خبر دادند.
طبق گزارشهای اولیه عامل این حادثه حمله با پهپاد بوده است.
وزارت امور خارجه قطربا انتشار بیانیهای جزئیات مکالمه تلفنی میان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور و فیصل بن فرحان، همتای عربستانی وی را تشریح کرد.
طبق گزارش شبکه الجزیره، در این تماس که با محوریت بررسی تشدید تنشها در منطقه انجام شد، طرفین بر ضرورت توقف فوری هرگونه اقدام تنشزا و بازگشت به میز گفتوگو تاکید کردند.
دو دیپلمات ارشد عربی در ادامه این گفتوگو، بر اهمیت تقویت هماهنگی میان کشورهای عربی برای مقابله موثر با چالشهای کنونی و تلاش مشترک جهت مهار بحران با هدف حفظ امنیت و ثبات منطقه توافق کردند.
وزارت خارجه قطر در ادامه اعلام کرد که آل ثانی و بن فرحان همچنین بر اولویت دادن به «زبان عقل» در روابط بینالملل به جای جنگ و زبان زور تاکید کردند.
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان، در اظهاراتی تأکید کرد که اسرائیل به دلیل جنایتهای خود علیه محیط زیست باید مورد مجازات قرار گیرد.
وی با اشاره به بمباران مخازن سوخت در تهران توسط اسرائیل، این اقدام را نقض حقوق بینالملل و مصداقی از جنایت علیه محیط زیست دانست.
عراقچی خاطرنشان کرد که این حملات نه تنها به زیرساختهای حیاتی آسیب میزند، بلکه شهروندان را با آسیبهای بلندمدت به سلامت و رفاه خود مواجه میکند. وی افزود که آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی ناشی از این اقدامات میتواند پیامدهایی داشته باشد که نسلها ادامه یابد.
وزیر امور خارجه در پایان تأکید کرد که اسرائیل باید به خاطر جنایات جنگی خود مجازات شود و جامعه جهانی باید در این زمینه اقداماتی جدی انجام دهد.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، استرالیا اعلام کرد که با وجود درخواست ترامپ، اما این کشور هیچ کشتی جنگی به تنگه هرمز اعزام نخواهد کرد.
ژاپن نیز اعلام کرد که توکیو هیچ نیروی دریایی به خلیج فارس اعزام نخواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش اعلام کرد که گفت وگو با 7 کشور درباره تنگه هرمز جریان دارد، همچنان که درحال مذاکره با کشورهای دیگر در این باره هستیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز در تازه ترین اظهارات خود درباره جنگ علیه ایران دوباره مدعی شد، ما ایران را تقریباً به طور کامل نابود کردیم؛ آنها همه چیز را از دست دادهاند و تنها کاری که میتوانند انجام دهند، ایجاد دردسر با کاشت مین در دریاست.
وی همچنین جزیره خارک را به حمله دوباره تهدید کرد و گفت، ما میتوانیم خطوط لوله در جزیره خارک را ظرف ۵ دقیقه نابود کنیم و ادعا کرد ایرانیها نمیتوانند هیچ واکنشی در قبال آن نشان دهند.
ترامپ مدعی شد: پس از آنکه توانمندیهای نظامی ایران را نابود کردیم، هرگونه خطری که متحدانِ در حال انتقال داراییهای خود به خلیج (فارس) را تهدید کند، بسیار ناچیز خواهد بود.
ترامپ با درخواست کمک از ناتو برای باز کردن تنگه هرمز نیز گفت، اگر ناتو در کمک به بازگشایی تنگه هرمز شکست بخورد، با آینده بسیار بدی روبرو خواهد شد.
وی گفت، طبیعی است کسانی که از تنگه هرمز سود میبرند، در تضمین امنیت و عدم وقوع هرگونه اتفاق ناگوار در آنجا مشارکت کنند. ما مجبور نبودیم به ناتو در اوکراین کمک کنیم، اما این کار را انجام دادیم؛ حالا خواهیم دید که آیا آنها به ما کمک خواهند کرد یا خیر.
وی افزود، متحدان باید کشتیهای مینروب اعزام کنند؛ اروپا تعداد زیادی از این کشتیها را در اختیار دارد.
وی حتی از چین نیز کمک خواست و گفت، ما انتظار داریم چین هم در بازگشایی تنگه هرمز کمک کند، زیرا این کشور ۹۰ درصد نفت خود را از این تنگه تأمین میکند.
ترامپ در اظهاراتی دیگر ادعا کرد: ما ضرباتی به ایران زدیم که اگر همین الان جنگ را تمام کنیم حداقل ۱۰ سال طول میکشد آنها را بازسازی کنند اما فعلا قصد نداریم به جنگ پایان دهیم.
ترامپ درباره حمله به مدرسه میناب نیز گفت، تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد!
بلومبرگ به نقل از منابع خود می گوید رهبران اروپایی در جریان گفتوگوی گروه ۷ به ترامپ فشار آوردند تا هدف نهایی از جنگ را مشخص کند.
بلومبرگ ادامه داد: ترامپ به رهبران گروه ۷ گفته است که اهداف متعددی دارد و میخواهد جنگ به زودی پایان یابد.
بلومبرگ به نقل از مقامات اروپایی نوشت: اظهارات ترامپ درباره نابودی تواناییهای ایران اغراقآمیز است و ممکن است زمینهساز اعلام پایان عملیات باشد.
یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که هزینه جنگ علیه ایران تا کنون ۱۲ میلیارد دلار برآورده شده است.
این مقام آمریکایی به جزئیات بیشتر این هزینه هیچ اشاره ای نکرد.
پیش از این، «تام فلچر»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگکننده امداد اضطراری، با هشدار درباره تشدید بحران در منطقه و خارج شدن کنترل از سوی آغازگران این درگیری (آمریکا و رژیم اسرائیل) اعلام کرد: «طبق گزارش ها، روزانه یک میلیارد دلار برای تأمین مالی این جنگ هزینه می شود.»
از عصر یکشنبه ۲۴ اسفندماه، اتصال یک درصدی ایران به اینترنت بینالمللقطع شده و خاموشی تقریبا صد درصدی اینترنت در ایران اتفاق افتاده است.
نتبلاکس پیش از این در گزارشهای خود اعلام کرده بود که سطح دسترسی یک درصدی به اینترنت در ایران به واسطه لیست سفید، یا آنچه در ایران به نام سیمکارت سفید شناخته میشود، برقرار است اما حالا در شانزدهمین روز قطعی اینترنت در ایران در گزارش جدید نتبلاکس، اعلام شده است که اتصال در یکی از شبکههای مهم مخابراتی ایران دچار اختلال شده و بنابراین، اتصال یک درصدی به شبکه بینالملل هم قطع شدهاند.
دو مقام اسرائیلی که به نامشان اشاره نشده در ادامه زمان دقیق و محل این مذاکرات را اعلام نکرده اند.
این ادعا درحالی بیان می شود که حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و در این مدت تاکنون ۸۵۰ لبنانی شهید و بیش از ۲ هزار و ۱۰۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.
صبح دوشنبه صدای چندانفجاردر برخی مناطق استان اصفهان از جمله شهرهای اصفهان، نجفآباد و کاشان شنیده شد.
بر اساس گزارشهای میدانی، این صداها در پی حملات آمریکا و اسرائیل شنیده شده است.
جزئیات بیشتر از ابعاد این حملات و خسارات احتمالی هنوز منتشر نشده و پیگیریها برای دریافت اطلاعات تکمیلی ادامه دارد.
سیهاساک پوانکتکائو وزیر امور خارجه تایلند در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص تحولات منطقه گفتگو کرد.
مرتضی حیدری، معاون سیاسی-امنیتی استانداری قم گفت: دقایقی پیش آمریکا و رژیم صهیونیستی، به یکی از نقاط استان قم خارج از محدوده شهری حمله کردند.
برلین برنامهای برای پیوستن به یک ماموریت بینالمللی احتمالی برای حفاظت از کشتیهای تجاری درتنگه هرمز ندارد، وزیر امور خارجه آلمان این اظهارات را در واکنش به درخواست کمک ترامپ مطرح کرد.
وادفول در پاسخ به این سوال که آیا امکان گسترش ماموریت دریایی آسپیدس اتحادیه اروپا به تنگه هرمز وجود دارد، به شبکه ایآردی گفت «آیا به زودی به یک طرف فعال در درگیری (جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران) تبدیل خواهیم شد؟ نه، نخواهیم شد».
دیپلمات ارشد آلمانی تاکید کرد که «ما در این درگیری شرکت نخواهیم کرد».
او گفت که تنها راه تضمین امنیت در تنگه هرمز، انجام مذاکره با ایران است.
«کایا کالاس»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت: با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره بسته شدنتنگه هرمزگفتوگو کردیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه درباره چگونگی باز نگهداشتن تنگه هرمز گفتوگو میکند.
این مسئول ارشد اروپایی همچنین اشاره کرد که کاهش تحریمهای آمریکا علیه نفت روسیه سابقهای خطرناک است.
کالاس در ادامه گفت که اتحادیه اروپا امکان تغییر مأموریت دریایی «آسپیدس» را بررسی میکند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به جنگ متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و تبعات آن در بازار گفت: جنگ در ایران باعث افزایش قیمت نفت شده و از این بابت بهشدت نگرانیم. ما در حال بررسی گزینههای باز نگهداشتن تنگه هرمز هستیم.
صدای چندین انفجار مهیب در مرکز تهران به گوش میرسد.
دفتر اطلاعرسانی امارات اعلام کرد که در پی حمله هوایی به منطقه صنایع نفتی الفجیره، حریقی در این منطقه ایجاد شد.
«مادلین دین» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با سیانان درباره جنگ علیه ایران ابراز نگرانی کرد و تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور این کشور را ضروری خواند.
وی در مورد تلاش دوباره «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده علیه ایران اظهار کرد که رایگیری دوباره در اینباره و تصویب چنین قطعنامهای «بسیار ضروری» است.
این نماینده کنگره آمریکا افزود: بند نخست ماده اول قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور اعلام میکند که فقط کنگره حق اعلان جنگ دارد، نه هیچ فرد یا نهاد دیگری.
«سید عباس عراقچی»وزیر امور خارجه امروز دوشنبه ۲۵ اسفند در پیامی به زبان اردو، در شبکه ایکس از حمایت پاکستان در جریان جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران قدردانی کرد و نوشت:
«در این روزها و لحظات پربرکت، الهی و روحانی، از صمیم قلب از دولت و ملت پاکستان سپاسگزاری میکنم که در برابر تجاوز ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، همبستگی و حمایت کامل خود را از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.»
عراقچی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با توکل کامل بر خداوند متعال، با ثبات قدم و استقامت برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود ایستاده است.»
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات آمریکا برای ائتلاف سازی علیه ایران درباره تنگه هرمزگفت: تنگه هرمز بسته نشده و به دلیل ناامنی ایجاد شده توسط آمریکا عبور و مرور دچار مشکل شده است. هم آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم حامیان آنها نباید بتوانند از تنگه هرمز برای ضربه به ایران استفاده کنند. نیروهای ما عبور و مرور را کنترل میکنند. حتی برخی کشورها با اجازه ما عبور کردند. قطعا کشورهای مسلمان نمیپذیرند که حامی رژیمی شوند که چندی پیش نسل کشی آشکار را در فلسطین به راه انداخت. اگر قرار است کشورها حرکتی کنند حتما علیه متجاوزان خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ برای حمله به خارک گفت: دنیا دارد میبیند، بهانه شعلهور کردن این آتش تهدید قریب الوقوع از ایران بود. بعد پنتاگون اعلام کرد چنین خطری وجود نداشت. یکبار اعلام کردند که برنامه هستهای ایران خطر دارد. اینکه بگوییم ما ممکن است برای سرگرمی حمله کنیم این را باید افکار عمومی دنیا هوشیار شوند و بدانند که سیاستمداران آمریکا دچار سردرگمی هستند. اینکه جنگی را شروع کردند و دنبال توجیه هستند. این نشان میدهد جنگ ظالمانه و ناموجه است.
روابط عمومی سپاه اعلام کرد: یک فروند پهپاد هرون شب گذشته ساعت ۲۳:۵۰ در آسمان تهران و یک فروند پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰ در آسمان جم درحالیکه هر دو مسلح بودند، پیش از انجام عملیات توسط سامانه نوین پدافند پیشرفته سپاه و تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور رهگیری و منهدم شدند.
وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: با تمام طرف ها در تماس هستیم و خواستار ایجاد آرامش و کاهش تنش در تنگه هرمز هستیم.
شینهوا گزارش داد،پیش از این، وزیر امور خارجه چین در گفتوگوی تلفنی با همتای مصری خود به پیامدهای جنگ علیه ایران اشاره و تصریح کرده بود که کشورهای موثر باید از طرفهای درگیر بخواهند که ترمز جنگ را بکشند.
وانگ یی در گفتوگوی تلفنی با بدر عبدالعاطی، اظهار داشت: چین و مصر به عنوان کشورهای مسئول، طرفدار حل مسائل منطقهای از مسیر گفتوگو و مشورت هستند وبا استفاده از ابزار زور مخالفند.
وی با بیان اینکه ادامه جنگ علیه ایران به نفع مردم منطقه خاورمیانه نیست، افزود: این اقدامات تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد منطقه و تضعیف امنیت و ثبات منطقهای و جهانی خواهد داشت.
این دیپلمات ارشد چینی در ادامه تصریح کرد که آتشبس فوری،خواسته و اجماع جامعه بینالمللی است و همه طرفها باید از طرفهای درگیر بخواهند که در اسرع وقت دکمه پایان جنگ را فشار دهند تا از تشدید بیشتر تنش جلوگیری شود.
وانگیی در پایان خاطرنشان کرد که چین مایل است ارتباط و هماهنگی با کشورهای منطقه، از جمله مصر، را حفظ کند و همچنان نقش سازندهای در تلاش برای صلح ایفا کند.
به گزارش مهر، تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران از روز نهم اسفند ۱۴۰۴ (۲۸ فوریه ۲۰۲۶) آغاز شد.
حضرت آیتالله سید علی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان نظامی و مردم ایران در این حملات شهید شدند.
نیروهای مسلح ایران در پاسخ به جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی، پایگاههای آمریکا در منطقه و سرزمینهای اشغالی را هدف حمله قرار دادند.
واشنگتن پست نوشت: نیروی دریایی و هوایی آمریکا در حالی که تلاش میکنند جریان تجارت جهانی را در حساسترین نقطه ترانزیت انرژی جهان حفظ کنند، با مجموعهای از تاکتیکهای جنگ نامتقارن و پیچیده روبهرو شدهاند که توازن قوا را به چالش میکشد.
این رسانه افزود: فرماندهان پنتاگون اعتراف میکنند که پراکندگی جغرافیایی توانمندیهای دفاعی ایران باعث شده که شناسایی و خنثیسازی آنها را دشوار بشود.
روابط عمومی ارتش با صدور اطلاعیه شماره ۳۰ اعلام کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات دشمن آمریکایی صهیونی از ساعاتی پیش مراکز مهم و راهبردی تسلیحات سازی رافائل و صنایع هوایی (IAI) رژیم صهیونی را هدف حملات پهپادی قرار داده است.
مرکز تسلیحات سازی رافائل در توسعه سامانههای دفاع هوایی مانند گنبد آهنین، موشکهای اسپایک و فناوریهای سایبری برای ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت میکند.
مرکز صنایع هوایی (IAI) در تولید هواپیماهای نظامی، پهپادها، موشکها، سامانههای پدافندی و توسعه سامانههای حیاتی مانند سپر موشکی «ارو» فعالیت داشته است.
با اشاره به اظهارات رئیسجمهور آمریکا و جنایاتی که مرتکب میشود، اظهار کرد: مانده ام که چرا جامعه بین الملل با صحبت های صریح این افراد برخورد نمیکند که میگویند ما بدون هیچ ترحمی حاضریم هرمقدار کشتار انجام دهیم و این کار را برای فان (تفریح) انجام میدهیم.
وی گفت: ملت ما مظلوم اما قهرمان است، چرا که با عزت جلوی همه اینها ایستاده است.
روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی تصریح کرد مدیران اجرایی نفتی آمریکا به مقامهای دونالد ترامپ هشدار دادهاند بحران انرژی که در نتیجه جنگ تحمیل شده علیه ایران ایجاد شده احتمالا بدتر خواهد شد.
وال استریت ژورنال فاش میکند مدیران اجرایی شرکتهای سرشناس نفتی شامل Exxon Mobil، Chevron و ConocoPhillips در نشستهایی با مقامهای دولت واشنگتن هشدار دادهاند با ادامه یافتن این تجاوزگری، اخلال در جریان نقلوانتقال انرژی از طریق تنگه هرمز تشدید شده و بیثباتی را در بازارهای جهانی انرژی بدتر خواهد کرد.
دارن وودز، مدیر اجرایی Exxon Mobil هشدار داده با ادامه این جنگ روند افزایشی قیمت نفت که تا کنون به راه افتاده، به دلیل اختلال در روند تامین محصولات پالایش شده و بالا بردن قیمت نفت توسط تحلیلگران بازار ادامه پیدا خواهد کرد.
به گفته منابع مطلع به این نشستها، مایک ورث، مدیر اجرایی شرکت Chevron و رایان لانس، مدیر اجرایی ConocoPhillips هم نگرانی شدید خود پیرامون گسترش بیسابقه ابعاد اخلال در بازار نفت جهانی را ابراز کردند.
وی اظهار کرد: ساعتی پیش پلیسراه شهر صنعتی البرز و یکی از واحدهای تولیدی مستقر در ورودی شهرک صنعتی البرز هدف حمله پهپادی دشمن قرار گرفتند.
وی افزود: در این اقدام جنایتکارانه دشمن، یک نفر مجروح شده است و نیروهای امدادی و انتظامی بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند.
احمدپور خاطرنشان کرد: بررسی ابعاد دقیق حادثه در دستور کار نهادهای امنیتی و انتظامی قرار دارد و اطلاعرسانی تکمیلی متعاقباً انجام خواهد شد.
برق برخی از مناطق شرق تهران با حمله ساعات گذشته قطع شده بود که هماکنون وصل شده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به موضعگیری درباره تحولات خاورمیانه پرداخت و گفت: پیشبینی تبعات ناشی از بحران خاورمیانه در صورتی که در زمان مناسب کنونی متوقف نشود بسیار سخت است.
الجزیره گزارش داد،لاوروف با اشاره به اشتباه راهبردی متجاوزان به ایران تصریح کرد: کشورهایی که طرح حمله به ایران را ریختند انتظار داشتند که این کشور را ظرف ۲۴ ساعت اشغال کنند و هم اکنون متوجه اشتباه خود شده اند. ایران هم اکنون در حال دفاع از خودش است و مراکز نظامی حمله کنندگان را هدف قرار می دهد.
وی افزود: مسکو در صورت لزوم آماده ایفای نقش میانجی گری در بحران است.
درباره اوکراین نیز گفت: روسیه اهداف عملیات ویژه در اوکراین در میدان جنگ محقق خواهد کرد.
وی همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا اعتبار خود را از دست داده است.
مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه گفت: با تلاش مستمر و حضور بهموقع نیروهای فنی و تیمهای مدیریت بحران، نقص فنی پیشآمده در بخشهایی از خط پنج برطرف شده و سرویسدهی در این مسیر اکنون بدون هیچگونه محدودیت در حال انجام است.
اختلال ناشی از شرایط جنگی، حدفاصل ایستگاههای تهران-صادقیه تا وردآورد از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۰۰موجب اعمال محدودیت موقت در سرویسدهی خط پنج شده بود که هماکنون بهطور کامل برطرف شده است.
عارف معاون اول رئیسجمهوری در این بازدید با گرامیداشت یاد رهبر شهید انقلاب و شهدای مقاومت، تأکید کرد: ملت ایران در این روزهای سرنوشتساز با عزای رهبر شهید خود و با بیعتی استوار با رهبر جدید انقلاب، بار دیگر نشان داده است که مسیر انقلاب اسلامی، مسیر ایثار، مقاومت و عزت است و این راه با قدرت ادامه خواهد یافت و مسیر رهبر شهید را تا شکست آمریکا و صهیونیسم تداوم خواهد داشت.
منابع رسانه ای رژیم صهیونیستی هم اکنون اعلام کردند که آژیرهای خطر در المطله در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمده است.
خبرگزاری الجزیره گزارش داد،بر اساس اعلام این رسانه، اعلام آژیرهای خطر در مناطق بیت هلیل، معیان باروخ، هاغوشریم و دافنا در سرزمین های اشغالی فلسطین به صدا درآمده است.
دلیل این رویداد، نفوذ پهپاد به اراضی اشغالی رسانه ای شده است.
از سوی دیگر، حزب الله لبنان نیز اعلام کرد: بار دیگر با استفاده از موشک های خاص مرکز بیت الجندی واقع در کریات شمونه را هدف قرار دادیم.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو اعلام کرد: ساعاتی پیش شرکت توزیع برق استان تهران هدف حملات دشمن قرار گرفت. در جریان این حملات خسارت قابل توجهی به شرکت توزیع برق استان تهران وارد شده است.
موج ۵۶ عملیات وعدهصادق۴ با رمز مبارک یا زینب کبری سلام الله علیها تقدیم به سیدالشهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی شامل فرماندهی پشتیبانی منطقه جنوب و انبار استراتژیک ذخیره موشکی رافائل در شمال سرزمینهای اشغالی و پایگاه تروریستهای امریکایی درالعدید توسط سامانههای فوق سنگین و نقطهزن خرمشهر، عماد و قدر مورد اصابت دقیق قرار گرفت.
همزمان یگان پهپادی سپاه نیز مواضع گروهک های ضد انقلاب در اربیل را زیر موج حملات مرگبار خود قرار دادند.
روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در پی انتشار گزارشی درباره اینکه ارتش ایالات متحده، توان در اختیار گرفتن تنگه هرمز را ندارد، این ارتش را تحت فشار قرار داده است.
این در حالی است که «دن کین»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، قبل از تجاوز نظامی آمریکا به ایران، به ترامپ درباره محدودیتهای ارتش آمریکا در مقابله با ایران در یک چنین جنگی هشدار داده بود.
در این میان گزارش شده که رئیس جمهور آمریکا همچنین در پی همراهی نکردن کشورهای دوست مانند کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و کانادا با تمایلات واشنگتن برای حفاظت از تنگه هرمز فشار خود را به چین و ناتو افزایش داده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد: ترامپ مرتباً با رهبران عرب، به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، صحبت میکند.
این رسانه مدعی شد: به گفته چندین مقام، توصیهای که ترامپ از بن سلمان دریافت میکند این است که به شدت به ایرانیها ضربه بزند - اساساً تکرار توصیهای که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، بارها به واشنگتن داده بود: «سر مار را قطع کنید.
«کر استارمر» نخست وزیر انگلیس با اشاره به دشوار بودن بازگشایی تنگه هرمز، گفت که در صورت توقف جنگ، به یک توافق از طریق مذاکره با ایران نیاز خواهیم داشت.
الجزیره گزارش داد، نخست وزیر انگلیس امروز دوشنبه گفت: زمانی که جنگ متوقف شود، به یک نوع توافق از طریق مذاکره با ایران نیاز خواهیم داشت.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: بازگشایی تنگه هرمز ماموریت آسانی نیست.
استارمر افزود: با شرکا در تلاش برای باز گرداندن آزادی کشتیرانی در منطقه هستیم.
او در ادامه ادعا کرد: هزاران سرباز در قبرس داریم و ۳ اسکادران جنگنده نیز در حال مقابله با حملات ایران هستند.
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
نامهای در ۶ بند، خطاب به مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی منتشر کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم
مسلمانان جهان و دولت های اسلامی
۱- ایران با یک تهاجم فریبکارانه آمریکایی-صهیونیستی، آن هم در حین مذاکرات مواجه شد که قصد آن تجزیه ایران بود. رهبر بزرگ و فداکار انقلاب اسلامی و تعدادی از مردم عادی و فرماندهان نظامی را به شهادت رساندند. لذا با مقاومت ملی و اسلامی ایرانیان مواجه شدند.
۲- می دانید که جز در موارد نادر، آن هم در بعد سیاسی، هیچ یک از دولت های اسلامی به کمک ملت ایران نیامده اند؟ اما ملت ایران با اراده قوی دشمن نابکار را سرکوب کرد. به نحوی که امروز دشمن نمیداند از این بن بست استراتژیک چگونه رهایی یابد.
۳- ایران به راه مقاومت در مقابل شیطان بزرگ و کوچک ( آمریکا و اسرائیل) ادامه میدهد اما آیا رفتار دولتهای اسلامی با سخن پیامبر (ص) که فرمود "اگر به فریاد مسلمانی تجاوب نکنید، مسلمان نیستید" در تناقض نیست؟ این چه مسلمانی است؟!
۴- برخی کشورها پا را فراتر گذاشته و گفتند چون ایران پایگاههای آمریکا و منافع آمریکا و اسرائیل را در آن کشورها هدف قرار داده، پس ایران دشمن ماست! آیا ایران باید دست روی دست بگذارد که از پایگاه های آمریکا در کشورهای شما به ایران حمله شود؟! بهانه تراشی می کنند؛ در یک طرف نبرد امروز آمریکا و اسرائیل هستند و در یک طرف ایران مسلمان و نیروهای مقاومت. شما در کدام طرف قرار دارید؟
۵- به آینده دنیای اسلام فکر کنید. میدانید آمریکا به شما هیچ وفایی ندارد و اسرائیل دشمن شماست. دقیقهای به خود و آینده منطقه بیندیشید. ایران خیرخواه شماست و قصد سلطه بر شما را ندارد.
۶- وحدت امت اسلامی با همه قدرت میتواند امنیت و تعالی و استقلال کشورها را برای همه تامین و تضمین کند.
بندهی خدا
علی لاریجانی
حضرت آیت الله سیّدمجتبیٰ حسینی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرقومهای بر ادامهی خدمت مدیران و مسئولانی که منصوب مستقیم قائد شهید هستند تاکید کردند.
متن مرقومه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمهتعالی
در پی استفسار بعضی از مدیران و مسئولان دستگاههایی که مستقیم از طرف قائد شهید (قدّس الله نفسه الزّکیّه) منصوب شدهاند، بدینوسیله اعلام میدارم فعلاً هیچ کدام به تجدید حکم نیازی نداشته و لازم است همچنان بر اساس تدابیر و سیاستهایی که در زمان حیات آن بزرگوار دریافت کردهاند، به کار خود ادامه دهند.
توفیقات همگان را در انجام مسئولیّتهایشان از خداوند متعال خواستارم.
سیّدمجتبیٰ حسینی خامنهای
پدافند ها در غرب تهران فعال شدند.
این رسانه عربی همچنین به نقل از منابع خود از آتش سوزی گسترده ای در منطقه صنایع نفتی الفجیره امارات در پی حمله پهپادی خبر داد.
همچنین، شبکه العربیه گزارش داد که در پی وقوع آتش سوزی در منطقه صنایع نفتی فجیره، بارگیری نفت از این بندر متوقف شده است.
طی دو هفته اخیر، این بندر نفتی بارها شاهد آتش سوزی بوده است اما هر بار مقام های الفجیره اعلام کردند آتش سوزی را کنترل کرده و فعالیت در آن به حالت عادی بازگشته است.
بر اساس اعلام این شبکه ، با توجه به اهمیت بندر الفجیره به عنوان یکی از بنادر مهم در حمل و نقل نفت جهانی، مسئولان امارات با ارزیابی خسارت ناشی از آتش سوزی، در تلاش برای از سرگیری فعالیت بخشهای آسیب دیده این بندر در سریع ترین زمان ممکن هستند.
در اطلاعیه شماره ۴۱ عملیات وعده صادق ۴ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است:
به رژیم شکست خورده امریکا اخطار میدهیم کلیه صنایع آمریکایی در منطقه را تخلیه کنند و از مردم مناطق اطراف کارخانههای صنعتی که آمریکاییها سهامدار آن هستند میخواهیم آن مناطق را تخلیه کنند تا آسیبی به آنها نرسد.
در ساعات آینده این صنایع مورد حمله و اصابت قرار خواهند گرفت.
انَّ ٱللَّهَ عَزِیز ذُو ٱنتِقَام
شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خود از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاههای آمریکا در «دبی» و «الظفره» امارات خبر داد.
این رسانه عربی همچنین به نقل از منابع خود از آتش سوزی گسترده ای در منطقه صنایع نفتی الفجیره امارات در پی حمله پهپادی خبر داد.
همچنین، شبکه العربیه گزارش داد که در پی وقوع آتش سوزی در منطقه صنایع نفتی فجیره، بارگیری نفت از این بندر متوقف شده است.
طی دو هفته اخیر، این بندر نفتی بارها شاهد آتش سوزی بوده است اما هر بار مقام های الفجیره اعلام کردند آتش سوزی را کنترل کرده و فعالیت در آن به حالت عادی بازگشته است.
بر اساس اعلام این شبکه ، با توجه به اهمیت بندر الفجیره به عنوان یکی از بنادر مهم در حمل و نقل نفت جهانی، مسئولان امارات با ارزیابی خسارت ناشی از آتش سوزی، در تلاش برای از سرگیری فعالیت بخشهای آسیب دیده این بندر در سریع ترین زمان ممکن هستند.
ظهر امروز اداره برق شرق تهران در میدان شهدا مورد بمباران آمریکا و اسرائیل قرار گرفت و چند ساختمان تجاری و مسکونی در این محدوده آسیب دیدند.
نماینده تهران و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه تشییع شهدای جنگ رمضان با بیان اینکه هنوز جنگ امریکا و رژیمصهیونیستی علیه ایران، منطقهای نشده است، گفت: فعلا ایران در حال پاسخ قاطع به امریکا و رژیم صهیونیستی است و جبهه های دیگر علیه آمریکا به زودی گشوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه، انسداد هوشمند تنگه هرمز حق مشروع ایران بود گفت: ایران هنوز و در این مرحله نیازی به ورود نظامی برای بستن تنگه هرمز ندیده است و در صورتی که اراده کند، هر اقدمی را در تنگه هرمز ممکن میکند.
کوثری با بیان اینکه جبهه مقاومت در برخی کشورها هنوز وارد میدان نشده و آمادگی خود را برای ضربه پشیمان کننده به آمریکا اعلام کردهاند، گفت: انصارالله یمن پیش از این نیز ثابت کرده بود که برای ضربه به امریکا کاملا مقتدر و با انگیزه است و اگر نیاز باشد، انصارالله میتواند بابالمندب را همانند تنگه هرمز کنترل و منافع آمریکا و کشتیهای آمریکایی را در بابالمندب به آتش بکشد.
این خبر در حال تکمیل است ...