
به گزارش خبرگزاری صداسیما، حسنوند کارشناس انرژی گفت: با گذشت چندین روز از جنگ نظامی، دفاع ایران در برابر تجاوز اسرائیل و آمریکا همچنان ادامه دارد.
وی افزود: دشمن آمریکایی _ صهیونیستی به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود در این جنگ نرسیده است و به همین علت در حال بمباران مدارس، بیمارستانها و مراکز درمانی مانند هلال احمر است.
این کارشناس انرژی بیان کرد: به نظر میرسد پایان جنگ را حوزه اقتصاد و LNG مشخص کند و آمریکا در ابتدای جنگ، به این موضوع که هیچ آسیبی به بازارهای انرژی و اقتصادی نخواهیم داشت درحالی که این جنگ حالا به یک جنگ منطقهای تبدیل شده است.
وی افزود: کارشناسان آمریکایی پیش بینی کرده بودند که در هفته اول جنگ این که قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار نخواهد رسید، اما امروزه در بازارهای جهانی شاهد این هستیم که قیمت نفت به بالای ۱۲۰ دلار افزایش پیدا کرده است و آمریکا برای متوقف کردن پیامدهای حوزه انرژی تصمیم به آزادسازی ذخایر انرژی داشت. فشاری که در این جنگ به حوزه انرژی وارد شده است بی سابقه است ولی در این جنگ بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز از نفت تجاری دنیا در تنگه هرمز متوقف شده است.در اورپا قیمت گاز ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و بیش از ۵۰ درصد از قیمت نفت هم افزیاش داشته است.
وی گفت: مواد زنجیره ارزش پتروشیمی هم به واسطه کمبود نفت و گاز دربازارهای جهانی با اختلال مواجه خواهند شد.کشورهای منطقه العام کردهاند که تولید نفت و گاز را کاهش میدهند و قطر تولید ال ان جی را بطور کامل متوقف کرده است و عراق ۶۰ درصد از صادرات نفتش رو کاهش داده و کویت هم یک میلیون از تولید نفتش رو کاهش می دهد و این موارد نتیجه بحرانی است آمریکا ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: حضور آمریکا در منطقه نه تنها امنیت را حفظ نکرده است بلکه خاورمیانه را دچار جنگ و ناامنی و بی ثباتی کرده است و پیش بینیها این است که آمریکا قادر به کنترل پیامدهای اقتصادی این جنگ نخواهد بود و با خروج آمریکا از پایگاههای منطقهای، امکان حفظ امنیت پایدار اقتصادی در منطقه خاورمیانه حفظ خواهد شد.