سومین رهبر انقلاب، عصاره فضایل و مشاور امین رهبر شهید انقلاب بود

خبرگزاری مهر سه شنبه 19 اسفند 1404 - 12:33
بندرعباس - نماینده ولی فقیه در هرمزگان، به تبیین مبانی نظری ولایت فقیه و ابعاد شخصیتی بی‌نظیر رهبر جدید انقلاب پرداخت و گفت: سومین رهبر انقلاب، عصاره فضایل و مشاور امین رهبر شهید انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد عبادی‌زاده ظهر چهارشنبه در اجتماع بیعت دانشگاهیان با رهبر جدید انقلاب با اشاره به شکست محاسباتی دشمنان انقلاب، اظهار داشت: ساختار مستحکم نظام جمهوری اسلامی بر سه پایه اصلی بنا شده که دشمن همواره از درک عمق آن غافل بوده است. نخست، ایمان و اعتقاد راسخ به مبانی دین مبین اسلام؛ دوم، حضور عظیم و همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز، پشتوانه این نظام بوده‌اند و سوم، مترقی‌ترین اصل قانون اساسی یعنی اصل ولایت فقیه. این سه ضلع، مثلثی را تشکیل می‌دهند که شکستن آن برای هیچ قدرتی ممکن نیست.

وی افزود: دشمنان در طول این سال‌ها تصور می‌کردند که این نظام بر پایه اشخاص استوار است. به همین دلیل، شخصیت‌های بزرگی چون شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و فرماندهان ارشد نظامی را مورد هدف قرار دادند، اما غافل از اینکه نظام اسلامی یک سیستم و مکتب است که با شهادت افراد نه تنها تضعیف، بلکه قوی‌تر می‌شود.

ولایت فقیه بدعت امام(ره) یا استمرار تاریخی؟

عبادی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ریشه‌یابی تاریخی نظریه ولایت فقیه در تفکر شیعه پرداخت و با رد این تصور که ولایت فقیه نظریه‌ای نوظهور در جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: این اصل نه متعلق به امروز و نه حتی متعلق به دوران امام خمینی(ره) است، بلکه اصلی است که در دوران غیبت کبرای امام زمان(عج) به اشکال مختلف وجود داشته است.

وی با اشاره به نظام وکالت در عصر ائمه معصومین(ع) گفت: با توجه به گستره جغرافیایی جهان اسلام، ائمه(ع) نمی‌توانستند در همه جا حضور فیزیکی داشته باشند. به همین دلیل، سیستم وکالت شکل گرفت. شخصیت‌هایی مانند جناب زکریا بن آدم از سوی امام به شهرهایی مانند قم اعزام می‌شدند تا به عنوان وکیل امام، به حل مسائل شرعی و اجتماعی مردم بپردازند. این همان مفهوم ولایت فقیه در آن دوران بود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: در دوران غیبت صغرا، نواب اربعه به عنوان وکلای خاص امام زمان(عج) این مسئولیت را بر عهده داشتند و پس از آن، در عصر غیبت کبرا، این نیابت به شکل عام گسترش یافت. تمام فقهای جامع‌الشرایط در طول تاریخ، واجد شرایط این نیابت عامه بوده‌اند.

وی با تأکید بر اجماع فقها بر سر اصل ولایت فقیه، تصریح کرد: هیچ مخالفی در طول تاریخ حیات شیعه با اصل نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت کبرا وجود نداشته است. آنچه محل بحث و اختلاف نظر فقها بوده، گستره اختیارات ولی فقیه است؛ اینکه دایره این اختیارات محدود است یا گسترده. این بحثی کاملاً فقهی و تخصصی است که در حوزه‌های علمیه مطرح بوده و هست.

مروری بر تاریخ؛ از شیخ مفید تا محقق کرکی

امام جمعه بندرعباس برای اثبات مدعای خود به ادوار مختلف تاریخ تشیع اشاره کرد و گفت: اگر ۱۰۰۰ سال به عقب برگردیم، مرحوم شیخ مفید در زمان آل بویه، ولی فقیه زمان خود بود و اختیارات مبسوطی در امور اجتماعی و حکومتی داشت. در دوران صفویه، محقق کرکی چنان جایگاه رفیعی داشت که شاه طهماسب صفوی صریحاً اعلام کرد: از آنجایی که محقق کرکی به من اذن داده است، من بر شما پادشاهی می‌کنم. این یعنی پادشاه صفوی، مشروعیت خود را از ولی فقیه زمان می‌گرفت.

وی افزود: یا در همین دوران، شیخ بهایی را می‌بینیم که منصب قضا و افتا را در اختیار داشت و تمام امور قضایی کشور با وجود قدرت شاه، توسط این فقیه جامع‌الشرایط مدیریت می‌شد. اینها همه مصادیق عینی اعمال ولایت فقیه در طول تاریخ بوده است.

تفاوت انقلاب اسلامی؛ گسترش اختیارات ولی فقیه

عبادی‌زاده با اشاره به تمایز انقلاب اسلامی در این زمینه، خاطرنشان کرد: آنچه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی انجام دادند، ایجاد یک نظریه جدید نبود، بلکه مبسوط‌الید کردن اختیارات ولی فقیه در تمام شئون حکومتی بود. در جمهوری اسلامی، ولایت فقیه در امور لشکری، کشوری، قضایی و سیاسی توسعه یافت و به شکل مطلقه درآمد.

وی درباره مفهوم «ولایت مطلقه» هشدار داد: این مفهوم بار معنایی خاص خود را دارد و نباید با تصوراتی که از نظام‌های اقتدارگرا در ذهن وجود دارد، اشتباه گرفته شود. ولایت مطلقه فقیه به معنای اختیار قانونی برای مدیریت جامعه بر اساس مصالح اسلام و مسلمین در چارچوب احکام الهی است.

فرآیند کشف در خبرگان؛ نصب نیست، شناسایی است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان به یکی از اشتباهات رایج در تحلیل فرآیند انتخاب رهبری اشاره کرد و گفت: تعبیری که گاهی می‌شنویم مبنی بر اینکه «مجلس خبرگان رهبری، رهبر را منصوب کرد»، تعبیر دقیق و فنی نیست. کار خبرگان، نصب نیست، بلکه «کشف» است. همانطور که یک مکتشف، معدن را از زیر زمین پیدا و استخراج می‌کند، خبرگان نیز باید از میان فقهای جامع‌الشرایط که واجد شرایط زعامت و رهبری هستند، بهترین و شایسته‌ترین را کشف و به جامعه معرفی کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک فقیه واجد شرایط برای نیابت عامه در عصر غیبت تصریح کرد: کسی که می‌خواهد عهده‌دار این مسئولیت خطیر شود، باید واجد شرایط متعددی باشد؛ از جمله عدالت، بصیرت و آگاهی به زمان، شجاعت، سعه صدر و البته اجتهاد مطلق. در هر دوره، ممکن است پنج تا ده فقیه جامع‌الشرایط دارای این ویژگی‌ها باشند و وظیفه خبرگان، انتخاب برترین آن‌هاست.

نکته‌ای ظریف در باب تعبیر «امام»

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای ظریف درباره استفاده از واژه «امام» اشاره کرد و یادآور شد: روزی پس از رحلت امام خمینی(ره) در نماز جمعه تهران، شخصیت بزرگی توصیه کرد که واژه امام را برای بنیانگذار کبیر انقلاب نگه داریم و برای دیگران از این واژه استفاده نکنیم.

وی ادامه داد: اما اگر به تاریخ اسلام و شخصیت‌های بزرگ آن نگاه کنیم، می‌بینیم که برای بسیاری از علمای بزرگ مانند امام الحرمین جوینی، امام فخر رازی، امام غزالی و دیگران از واژه امام استفاده شده است. این استفاده نشان‌دهنده جایگاه رفیع علمی و معنوی این بزرگواران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان خاطره‌ای از یک مصاحبه با یک صهیونیست معروف در آن مقطع زمانی گفت: از او پرسیده بودند چرا رسانه‌های غربی برای امام خمینی(ره) از واژه امام استفاده نمی‌کنند و فقط به کار بردن عناوینی مانند آیت‌الله بسنده می‌کنند؟ پاسخ بسیار جالب و تأمل‌برانگیز بود. او گفته بود: در مکتب اسلام، واژه امام و امت به هم تنیده شده‌اند. اگر ما از امام استفاده کنیم، باید در کنارش امت نیز شکل بگیرد. امتی که در آن لر و عرب و عجم و سنی و شیعه در کنار هم قرار می‌گیرند و ما نمی‌خواهیم این انسجام و اتحاد در جهان اسلام ایجاد شود.

عبادی‌زاده با طرح این سؤال که چرا ما خودمان را دچار این خطای تحلیلی کنیم، تأکید کرد: رهبر عزیز ما حضرت آیت‌الله سید مجتبی خامنه‌ای که امروز سکاندار انقلاب اسلامی شده‌اند، به لحاظ جایگاه علمی و عملی، کمتر از امام راحل نیستند و استفاده از این واژه برای ایشان نه تنها ظلم به ایشان، بلکه ظلم به خودمان و امت اسلامی است.

امام جمعه بندرعباس در فراز بسیار مهمی از سخنان خود، به خاطره‌ای از چهار سال پیش اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان مشترک ما که از نزدیکان بیت رهبری بودند، چهار سال پیش مطلبی را به بنده منتقل کردند که تا امروز در ذهن من نقش بسته است. ایشان سفارش مؤکدی در رابطه با فرزند دوم حضرت آقا (شهید) داشتند و فرمودند که باید از ایشان مراقبت و صیانت کرد، چراکه ایشان امانت‌دار بزرگی در جهان اسلام خواهند بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان حتی نمی‌توانست روزی را بدون رهبری امام شهید تصور کند، افزود: از همان روز، این موضوع در ذهن من جرقه‌ای زد و ایمان آوردم که برای این بزرگوار، آینده‌ای بسیار مهم رقم خواهد خورد. وقتی حادثه اخیر رخ داد و شایعاتی درباره شهادت برخی از فرزندان ایشان مطرح شد، من مرتب پیگیر بودم و دعا می‌کردم که آسیبی به ایشان نرسد.

عبادی‌زاده با اشاره به جزئیات حادثه بمباران و موشک‌باران گسترده که به گفته وی معجزه‌آسا از آن نجات پیدا کردند، خاطرنشان کرد: همان خدایی که پدر بزرگوارشان را برای ۳۷ سال سکان‌داری انقلاب حفظ کرد، ایشان را نیز از زیر آوار حفظ کرد تا سکان این جامعه را به دست بگیرد.

تربیت یافته مکتب پدر؛ از ساده‌زیستی تا فقاهت

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان به تشریح ابعاد شخصیتی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: ایشان به لحاظ ساده‌زیستی و زهد، فوق‌العاده تربیت‌یافته مکتب پدر بزرگوارشان هستند. زندگی ساده و بی‌آلایش ایشان زبانزد است.

وی با اشاره به جایگاه علمی والای رهبری افزود: ما طلبه‌ها که در حوزه‌های علمیه حضور داریم، بهتر از دیگران می‌توانیم این جایگاه را درک کنیم. شخصیتی که حدود ۱۵ تا ۲۰ سال کرسی درس خارج را داشته باشد، از نظر فقاهت در اوج قرار دارد. داشتن ۲۰ سال کرسی درس خارج فقه و اصول، کار کوچکی نیست و نشان‌دهنده ذکاوت، هوش و تبحر علمی فوق‌العاده ایشان است.

عبادی‌زاده با اشاره به نقش مشاوره‌ای ایشان در کنار رهبر شهید تصریح کرد: ایشان سال‌ها مشاور امین رهبری در همه مسائل بودند. در مهم‌ترین و سری‌ترین مسائل نظام که توسط مسئولان دفتر به شخصیت‌های برجسته منتقل می‌شد، ایشان نقش محوری داشتند. این اشراف و احاطه بر مسائل کشور، حاصل ۳۷ سال بلکه بیشتر تجربه و تمرین عملی در کنار پدر بزرگوارشان است.

گمنامی و پرهیز از شهرت؛ ویژگی بارز رهبر جدید

امام جمعه بندرعباس با اشاره به روحیه گمنامی و شهرت‌گریزی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان به شدت از قرار گرفتن در معرض دوربین‌ها و دیده شدن پرهیز داشتند. بسیار به ندرت می‌شد ایشان را در جلسات عمومی یا خصوصی در مقابل دوربین‌ها دید. گاهی اتفاق می‌افتاد که سال‌ها کنار یکدیگر در جلسات و کلاس‌ها بودیم و اصلاً متوجه نمی‌شدیم که این شخصیت برجسته، فرزند رهبری و خود دارای چه جایگاه رفیعی است.

وی با بیان خاطره‌ای از ساده‌زیستی و بی‌تکلفی ایشان افزود: یک بار یادم می‌آید یکی از دوستان متوجه شد که ایشان جز یک دست کت و شلوار، لباس دیگری ندارد. یا وقتی صحبت از توزیع کوپن و کالاهای اساسی می‌شد، ایشان با کنجکاوی می‌پرسیدند کجا توزیع می‌شود و ما می‌توانیم برویم تهیه کنیم. این ساده‌زیستی و زندگی توأم با مردم، درس بزرگی از مکتب امام شهید است که به تمام فرزندانشان سرایت کرده است.

عبادی‌زاده در پایان تأکید کرد: امام عزیز ما، عصاره فضایل امام شهید است. ایشان میراث‌دار مکتبی هستند که پدر بزرگوارشان برای ۳۷ سال سکان‌داری آن را بر عهده داشت. امروز وظیفه ماست که صدها بار سجده شکر به جای آوریم که خداوند چنین نعمت و محبتی را شامل حال این ملت کرده است. امیدوارم در آینده فضایی فراهم شود تا این شخصیت والا بیش از پیش به جامعه معرفی شود و مردم با ابعاد وجودی این امانت‌دار بزرگ الهی آشنا شوند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.