خبرگزاری فارس – اردبیل؛ سرویس اقتصادی: اسباب بازی، چون عموماً ابزاری سبک و برای قشر کم سن و سال جامعه استفاده میشود، بزرگترها آن را خیلی جدی نگرفته و توجه زیادی به آن ندارند و این در حالی است که امروز این ابزار هویت، تفکرات و آینده کودک و نوجوان را میسازد و البته به یکی از سودآورترین صنایع دنیا تبدیل شده است.
حق بازی به عنوان یکی از اساسیترین شرایط برای سلامتی کودکان محسوب میشود که حتی سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک حق جهانی برای کودکان تبیین کرده است؛ بازی کردن بالاخص بازیهای فکری یکی از مهمترین شیوههای یادگیری کودکان خردسال و پیش دبستانی است. این امر یادگیری را به صورت رسمی در دوران کودکی پایهگذاری میکند و کودک را قادر به توسعه ارزش خود میکند.
این یادگیری از بازیهای فکری، اساسا برای موفقیت کودکان در آینده در کلاس درس، تعاملات اجتماعی و نحوه برخورد با هنجارها تا آغاز تفکر علمی کودکان تمرکز دارد و باعث تقویت هوش هیجانی، خلاقیت و استدلالهای فکری در کودکان میشود.(منبع)
بازی حق کودکان است و آینده آنها را شکل میدهد
بازی و اسباببازی کودک را برای نقش واقعیاش در زندگی آینده آماده میکند؛ متخصصان علوم رفتاری معتقدند که اسباببازی باید باعث فکر کردن و رشد تخیل کودک شود یا او را با مفاهیم مختلفی مانند رنگها، اشکال و ... آشنا سازد و از همه مهمتر اسباببازی باید متناسب با سن کودک انتخاب شود.
دوره کودکی از مهمترین دوران یادگیری است و اسباببازی مناسب میتواند خلاقیت آنها را توسعه و امکان تجربه زندگی را برای او مهیا سازد، کودک با اسباببازی خود دوست میشود و فقط بازی نمیکند.(منبع)
بازی برای کودکان مانند کلام برای بزرگسالان و ابزاری برای بیان احساسات، آرزوها و خودشکافیهای کودکانه آنها است. طی بازی، کودک اسباب بازیها را به کنترل خود در میآورد و با حضور و همراهی آنها، برای ورود به زندگی واقعی آماده میشود.
کودک با اسباب بازیها فقط بازی نمیکند، بلکه آنها را تبدیل به موجودات جانداری میکند و با آنها دوست میشود، مکالمه و مراوده میکند، درددلش را به آنها میگوید، غصههایش را با آنها در میان میگذارد، نگرانیهایش را به دامان آنها میریزد و استرسهایش را کنار آنها تخلیه میکند.
اساسیترین ابزارها در شکلگیری ذهنیت کودکان/تربیت نسل مهمترین دغدغه حکومتها
با این تفاسیر در مییابیم که یکی از اساسیترین ابزارها در شکلگیری ذهنیت کودکان، اسباببازیها هستند و بدین ترتیب باید با فرهنگ هر جامعه، ملت و جغرافیا سازگار باشد؛ مسئله بسیار مهمی که امروزه یکی از نقاط ضعف کشورها محسوب میشود، چرا که عموم کشورهای دنیا واردکنندهی اسباببازیها هستند نه تولیدکنندهی آنها.
حکومتها برای رشد و بقاء خود به برنامهریزی توجه ویژهای دارند و منابع انسانی هر جامعه مهمترین رکن موفقیت آن است از این رو توجه و تمرکز بر تعلیم و تربیت نسل آینده از اساسیترین دغدغههای حکومتها و جوامع است.
چگونگی پرورش کودکان با نقشپذیری آنها در آینده کشور ارتباط مستقیم دارد، کودک در شروع شناخت جهان با اسباب بازی مواجه میشود و اولین مفاهیم دنیای واقعی با کمک اسباب بازی به شکل پارادایم برای کودک در میآید با پیشرفت تکنولوژیکی در دنیا، نقش اسباب بازی بسیار اهمیت بیشتری پیدا کرده است و جایگاه مهمی در سیاستگذاری کلان کشورها بدست آورده است.
شاهد این امر وجود بخشهای طراحی و تولید اسباب بازی در ذیل دانشگاهها و موسسات معتبری همچون ناسا و MIT است؛ از طرف دیگر به آمارهای تولید و عرضه اسباببازی در کشور ما هشدار دهنده است. با گردشی در سطح فروشگاههای اسباب بازی در سطح کشور متوجه حجم انبوه تولیدات بیگانه در بازار کشور میشویم که در قالب عروسکها و شخصیتهای کارتونی، اسباب بازیهای خشن، و انواع گوناگون دیگر در دسترس کودکان ایرانی قرار میگیرند و ذهن آنها را برای پذیرش مفاهیم مورد انتظار طراحان خود آماده میسازند. این تعداد اسباب بازیهای وارداتی و حجم عمده فروش آنها در قیاس با اسباببازیهای تولید داخل نشان دهنده آسیبپذیری زیاد کشور ما از نظر فرهنگی است.(منبع)
صنعت اسباب بازی در دنیا و درآمد سالانه حدود ۹۰ میلیاردی
در انتهای سال ۲۰۱۸، درآمد سالیانه صنعت اسباب بازی جهان به ۹۰.۴ میلیارد دلار رسیده است و همچنان این صنعت در حال رشد است؛ سرانه مصرف اسباب بازی در هر کشور برابر با میزان خرید اسباب بازی در آن کشور است که تقسیم بر تعداد کودکان آن کشور (بین ۰ تا ۱۶ سال) میشود، از اینرو در هر کشور با استخراج دادههای جمعیتی و محاسبه مصرف اسباببازی سرانه مصرف اسباببازی آن کشور بهدست خواهد آمد. کشور استرالیا بیشترین سرانه مصرف اسباببازی را دارد که برابر ۵۰۰دلار به ازای هر کودک است.
بعد از آن بریتانیا و آمریکا با اختلاف کمی حضور دارند، سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نیز به صورت تخمینی ارائه شده است چون اطلاعات آماری رسمی در خصوص میزان مصرف اسباب بازی در کشور وجود ندارد ولی به صورت تخمینی میتوان برای ۱۸ میلیون کودک زیر ۱۶ سال ۱۷ دلار سرانه مصرف را در نظر گرفت.
در کشور ترکیه، کشوری که هم جمعیت با ایران است و از نظر جغرافیایی و اقتصادی شباهت زیادی دارد سرانه مصرف محصولات اسباببازی ۷۰ دلار است، این بدین معناست که احتیاج است نقش اسباب بازی بیشتر در جامعه ایرانی بازآفرینی شود و به اسباببازیهای نگاه لوکس و لاکچری و صرفاً سرگرمکننده نداشته باشند باید به این امر واقف باشند که اسباببازی کالای فرهنگی و ارزشآفرین است که هویت کودکان جامعه را میسازد و شکل میدهد.
در زمینه ترویجدهنده اسباببازی، این کشورهای توسعه یافته بودند که پیشرو شدند و فعالیتهای ترویجی زیادی در زمینه بازی و اسباب بازی انجام دادند برای مثال پس از شکلگیری نهاد تخصصی اسباببازی استرالیا، این نهاد با فعالیتهای مدون و بلند مدت خود توانست سرانه مصرف اسباببازی استرالیا را به حدی بالا ببرد که در حال حاضر در صدر سرانه مصرف اسباببازی در جهان قرار دارد.(منبع)
سرانه مصرف اسباببازی در ایران برای هر کودک حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباببازی با بیان اینکه آمار در زمینه تولید، واردات و مصرف اسباببازی ناقص و محدود است، تصریح کرد: در زمینه مصرف اسباببازی پژوهشهایی انجام شده که خیلی دقیق نیست، اما این پژوهشها نشان میدهد مصرف سرانه اسباببازی برای هر کودک زیر ۱۴ سال در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است.
حامد تاملی با اشاره به ممنوعیت واردات اسباب بازی تا اوایل دهه ۸۰، اظهار کرد: از اوایل دهه ۸۰ شورای نظارت بر اسباب بازی از طرف شورای عالی فرهنگی تایید و مصوب شد و واردات اسباب بازی بر اساس قوانین و آییننامههای شورای عالی نظارت بر اسباب بازی مجاز است. یعنی واردکنندگان اسباب بازی علاوه بر بحثهای حقوقی، قانونی و گمرکی باید تاییدیه شورای نظارت بر اسباب بازی را هم داشته باشد. شورای نظارت بر اسباب بازی کالا را به لحاظ فرهنگی بررسی می کند و جزو ارگانهایی است که باید تاییدیه بدهد تا کالا از گمرک آزاد شود.
البته به گفته وی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ تولیدکننده فعال دارد، اما جواز آنها در حوزههای مختلف است. حتی ممکن است یک فرد کار تولید را انجام دهد و اصلا بار حقوقی نداشته باشد. با توجه به نوپا بودن انجمن، بحثهای مربوط به بیمه و مالیات، شفاف نبودن برخی قوانین و نبود ساختار حقوقی در برخی واحدهای تولیدی آمار دقیقی از میزان تولید این واحدها در دسترس نیست.(منبع)
ایران و دغدغه اساسی چون تولید اسباببازی متناسب با فرهنگ بومی
از اهمیت اسباببازی سخن گفتیم و رسیدیم به سهم بزرگ آن از بازارهای جهانی و وضعیت عرضه و تقاضا و نیازهای داخلی ما در عرصه اسباببازی؛ جدای اینکه باید از خروج ارز کشور در این حوزه جلوگیری کنیم، یکی از اساسیترین مشکلات و دغدغهها تولید اسباببازی متناسب با فرهنگ بومی است.
ایران صاحب تمدن بلندبالایی است و فرهنگ غنی اسلامی را نیز در گنجینه خود میبیند و طبیعتاً این موضوعات و مباحث باید در سنین کودکی از طریق بازی و ابزارهای آن به آیندهسازان کشور انتقال داده شود؛ به همین جهت لزوم تولید و ارائه اسباببازیهایی با محتواهای ارزشمند ایرانی اسلامی جزو ملزومات اساسی ما است.
البته اگر میخواهیم نظارهگر رشد، توسعه و تحول در این حوزه باشیم، مجموعههای مختلف کشور از آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا وزارت ورزش و جوانان و صداوسیما باید همت کنند تا در کنار بخش خصوصی اتفاقات تاثیرگذار رقم بزنند.
جوان اردبیلی در میدان تولید اسباب بازی
ماه گذشته بود که از تولید کنندهی جوان ۳۷ سالهای که به دومین تولیدکنندهی توپ جهان تبدیل شده بود سخن گفتیم، مدیر توانمندی که بدون دریافت ریالی وام در این شرایط اقتصادی دنیا و ایران توانسته بود تحریمها را دور زده و حتی دست به صادرات بزند.(منبع)
این جوان توانمند و تحصیل کرده که صاحب برند «بتا» است و در میان موفقترین مجموعههای تولیدی داخل کشور و استان قرار دارد؛ در جدیدترین گام خود وارد تولید اسباببازی شده است تا در این صنعت نیز گام بردارد.
تولید اسباب بازی با ذائقه ایرانی
فارس: کمی در خصوص ایجاد صنعت اسباببازی در مجموعه خود بگوئید؟
مهدیزاده: یکی از دغدغههای من و جوانان مجموعه، نبود یا کم بودن اسباببازی مناسب و متناسب با ذائقه و فرهنگ کودکان ایران اسلامی بود، وقتی پسر خودم را میدیدم که با اسباببازیهای ساخت کشورهای مختلف بازی میکند اذیت میشدم.
این مساله باعث شد تا با تلاشی مضاعف مجموعه تولید اسباب بازی براساس فرهنگ کودک ایرانی را ایجاد کنیم و بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی این تولیدات را به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم.
امروز بیش از ۵۰ نفر در مجموعه اسباب بازی در حال فعالیت هستند که سعی کردهایم با تکنولوژی داخلی و توان مهندسان خودمان اسباببازیهایی با ذائقه اسلامی ـ ایرانی تولید کنیم و قطعا در صدد توسعه این مجموعه نیز هستیم.
آلمانیها پس از خروج از برجام زیر قراردادشان زدند/بلاروسها هم کنار رفتند
فارس: از فرآیند ورود و چگونگی رخدادهایتان برایمان بگوئید؟
مهدیزاده: در سال ۹۷ بود که طی بررسیهایی که از فرآیند بازاریابی خود داشتیم، متوجه شدیم که درصد بسیار بالایی از مشتریان ما فروشگاههای اسباببازی فروشی هستند و در همان سال طبق آمارهای رسمی بیش از ۹۵درصد از این محصولات وارد میشوند.
به فکر این افتادیم که به این صنعت بسیار مهم که به مثابهی دریا میماند، ورود کنیم؛، برنامهریزیهایی کردیم و با یک شرکت آلمانی نیز وارد مذاکره شدیم، تفاهنامهای امضا کردیم و قرار همکاری گذاشتیم که پس از خروج آمریکا از برجام، آنها نیز دیگر با ما همکاری نکردند و ما را روی هوا رها کردند.
پس از آنها با یک شرکت بلاروسی وارد مذاکره شدیم، تفاهم خوبی نیز داشتیم و قرار بود دی ماه سال ۹۸ همکاریمان را آغاز کنیم که بنا به دلایلی این مهم هم امکانپذیر نشد.
ما به سودای پرواز ادامه دادیم
فارس: پس چه کردید؟ متوقف شدید؟
مهدیزاده: طبیعتاً ما باید بعد از دو تجربه ناموفق، باید ناامید میشدیم یا دست از کار میکشیدیم؛ اما این کار نکردیم، سقوط نکردیم و با سودای پرواز، به مسیرمان ادامه دادیم و با طراحیهای داخلی از ابتدای سال ۹۹ تولید اسباببازی را شروع کردیم.
این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که با همکاری شرکتهای خارجی سرعت ما چند برابر میشد اما با عدم حضور آنها کار را متوقف نکردیم، بهانه نیاوردیم و با سرعت کمی پائینتر وارد تولید اسباب بازی شدیم.
ما سرشار از فرهنگ، شخصیتهای بزرگ هستیم/انیمیشن از تولیدات جانبی مهم این حوزه است
فارس: نیازهای این حوزه چیست؟
مهدیزاده: تولید اسباببازی از زمانی به ذهنم رسید که فرزندم به دنیا آمد و در پی تهیه اسباببازی مناسب برای او بودم، بنابراین با هدف اینکه فرزندان این سرزمین از طریق اسباببازی داخلی با فرهنگ کار آشنا شود، رو به این کار آوردم.
یقیناً این دغدغهی بخش از اعظمی از والدین است، چرا که بنده وقتی پدر شدم این نیاز را حس کردم و یقیناً دیگر اولیاء نیز این مسئله را حس کردهاند؛ ما سرشار از فرهنگ، شخصیتهای بزرگ، تاریخ عظیم و... هستیم و به لحاظ محتوایی برای تولید اسباب بازی مشکلی نداریم.
اما برای موفقیت این حوزه، همت یک بخش کافی نیست؛ در این موضوع بهخصوص باید تمامی مجموعههای فرهنگی که عموماً دولتی هستند باید پای کار بیایند، هماهنگی صورت گیرد تا بتوانیم موفق شویم.
بهطور مثال در دنیا برای موفقیت یک عروسک و ابزارهای آن، اقدام به تولید انیمشین و سرمایهگذاری عظیم میکنند تا ابتدا در ذهن کودک آن قهرمان شکل بگیرد و سپس نسبت به عرضهی تولیدات میکنند، این یک نمونه از این اقدامات است و یقیناً موارد این چنینی بسیاری وجود دارد.
درصدد تولید انیمیشن با هدف گسترش فرهنگ کار تیمی هستیم
فارس: شما برای تولید انیمیشن هم برنامهای دارید؟
مهدیزاده: بله ما هماکنون درصدد تولید انیمیشن با هدف گسترش فرهنگ کار تیمی بین کودکان و نوجوانان هستیم و الگوهای مناسبی نیز در استان اردبیل شناسایی کردهایم؛ این خود کار تخصصی و قدرتمندی را میطلبد و تلاش داریم که این مهم به خوبی رخ دهد.
در حال حاضر ظرفیت تولید اسباب بازی ما به طور روزانه به میزان یک هزار و ۲۰۰ قطعه اسباببازی است و این خطوط تولید برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است.
فارس: انتظارتان از مدیران، مسؤولان و دولت، چیست؟
مهدیزاده: زمان، زمان کار است و نباید تحریم را بهانه کرد، ما تولیدکنندگان روند صادرات را حفظ میکنیم اما انتظار ایجاد بحران مضاعف از سوی برخی ادارات را نداریم و در این مورد بهخصوص تقاضا داریم پای کار بیایند و آنها نیز به طور جدی اهتمام بورزند.
فرهنگسازی باید دغدغه دولت باشد و برای آن تلاش کند؛ متاسفانه امروز تنها با اسم تحریم دستوپای خود را گم کرده و خودمان از داخل خودمان را دچار مشکل کردهایم و تضاد قوانین در کشور آزاردهنده است و امیدوارم مسئولان همت کنند تا مشکلات پیش نیاید.
این جوانها توانستهاند و در این حوزه نیز میتوانند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، تمامی این موارد و ادعاها در حالی است که مهدی زاده در کارخانه توپ خود از سال ۸۹ تا سال ۹۹، بیش از ۸ مرحله توسعه در مجموعهاس سپری کرده و تولید خود را چندین برابر کرده است.
آنها توانستهاند در شروع کار تنها ۳۵۰ توپ تولید میکردند و امروز به تولید روزانه ۱۶هزار توپ رسیدهاند، این در حالی است که با تولید ۳۲هزار توپ به طور روزانه فاصلهای ندارند.
یقینا با همت، تخصص، استعداد و توانایی که از این مجموعه و جوانان ایرانی سراغ داریم، آنها بهزودی در این عرصه نیز به جایگاه خوبی خواهند رسید اما تکلیف نهادهای دولتی و فرهنگی همراهی با چنین مجموعههایی در کشور است تا از قاچاق ۴۰ میلیون دلاری اسباب بازی در کشور جلوگیری شود.
انتهای پیام/۳۴۶۳/