رسانه عبری: توافقنامه با لبنان خوب است اما ظرفیت اجرایی ندارد

خبرگزاری تسنیم شنبه 06 تیر 1405 - 21:41
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد که توافق اسرائیل و لبنان یک نقطه عطف است، اما قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم: پایگاه تحلیلی عبری زبان واللا در گزارشی نوشت: پس از چهار روز مذاکرات فشرده در وزارت امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن، اسرائیل، (دولت وابسته و غربگرای) لبنان و ایالات متحده توافقنامه‌ای را امضا کردند که قرار است در نهایت به توافق صلح(سازش و عادی سازی) و امنیت بین دو طرف منجر شود.

در ادامه آمده است: در تئوری، این توافقنامه یکی از بلندپروازانه‌ترین گام‌های دیپلماتیک در مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی) در سال‌های اخیر است: یک سازوکار جدید ایالات متحده، مناطق آزمایشی که ارتش اسرائیل به تدریج از آنها خارج می‌شود، ارتش لبنان مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و حزب‌ الله خلع سلاح می‌شود.

با این حال، دقایقی پس از امضا، موجی از شوک منطقه را فرا گرفت. حسن فضل‌ الله، نماینده حزب‌ الله، اعلام کرد که این حزب «به مقامات لبنانی اجازه اجرای این توافقنامه را نخواهد داد» مگر اینکه به گفته او، دولت حاکم بر لبنان «تصمیم به شعله‌ور کردن جنگ داخلی» بگیرد.

اسرائیل به شدت از این گسستگی آگاه است. یک مقام ارشد سیاسی پس از امضا اظهار داشت که اسرائیل در منطقه امنیتی باقی خواهد ماند.

این مقام برای توجیه ادامه اشغالگری هم گفت: «تا زمانی که حزب‌ الله و سایر سازمان‌ها در لبنان خلع سلاح نشده و دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشند» (به اشغالگری خود ادامه خواهد داد).

در بخش دیگری از گزارش هم آمده است: یحیل لیتر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، این توافق را «مبتنی بر عملکرد» (ومیزان پیشرفت) توصیف کرد. به گفته او، «هرچه سریع‌تر مناطق را از نفوذ حزب‌ الله خارج کنیم، خروج ما سریع‌تر خواهد بود».

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه(دولت تروریست آمریکا)، سعی کرد خوش‌بین‌تر به نظر برسد و گفت: «اولین قدم ممکن است سخت‌ترین باشد، اما در عین حال مهم‌ترین است».

با این حال واللا اعتراف کرد: اما تناقض اینجاست. ایالات متحده، اسرائیل و (دولت غربگرای)لبنان سندی را امضا کردند که کاملاً بر اساس این فرض بود که دولت لبنان قادر به انجام کاری خواهد بود که هرگز نتوانسته است انجام دهد و آن خلع سلاح حزب‌الله است.

پایگاه تحلیلی عبری زبان نیوز وان هم به نقل یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون در کنست(پارلمان) اسرائیل هم این توافق را در تناقض و تضاد با توافق آمریکا با ایران توصیف و تاکید کرد که هر یک از این دو طرف دیگری را نفی می‌کنند.

به زعم این سیاستمدار رژیم صهیونیستی، در حالی که در توافقنامه امضا شده با لبنان سعی شده است تا زیر ساخت حزب الله از بین رفته و خلع سلاح شود، تفاهم‌نامه امضا شده بین ایالات متحده و ایران گشایش‌های اقتصادی وسیعی را برای تهران فراهم می‌کند که خود به تقویت (محور مقاومت) منجر خواهد شد.

روزنامه هاآرتص هم در گزارشی تحلیلی اعلام کرد، با وجود آنکه رؤسای شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال (فلسطین اشغالی) از امضای این توافقنامه استقبال کردند اما همه آنها از کارآمد بودن آن و امکان اجرایی شدن آن ابراز شک و تردید کردند.

رئیس شورای شهرک نشینی کفار فرادیم در این رابطه به این رسانه گفت: تجربه گذشته به ما این درس را داده است که امکان خلع سلاح حزب الله وجود ندارد و این کار چه در گذشته دور و چه در گذشته تحقق پیدا نکرده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اعتراف کرد: تجربه ثابت کرده است که با قدرت نظامی نمی‌توان حزب الله را شکست داد و اسرائیل مجبور است از کانال‌های سیاسی هم وارد عمل شود، در کنار امیدواری باید واقع بین هم باشیم، اگر تغییر واقعی روی زمین نبینیم، این توافق موفقیت آمیز نخواهد بود، چون به سختی می‌توان احتمال وقوع یک درگیری دیگر را در شمال (فلسطین اشغالی) در چشم انداز پیش رو رد کرد، در حالی که احتمال غرق شدن در باتلاق لبنان هم برای اسرائیل به شدت وارد است.

انتهای پیام/

 
 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.