اعتراف رسانه عبری: ایران به یک ابرقدرت تبدیل شده است

خبرگزاری تسنیم شنبه 06 تیر 1405 - 20:15
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد که واکنش کشورهای مختلف نشان می‌دهد که ایران به یک ابرقدرت تبدیل شده است.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم: روزنامه یدیعوت آحارانوت در مقاله‌ای تحلیلی که در وب سایت آن منتشر شد اعتراف کرد: واکنش ضعیف ترامپ با وجود تاکید بر اقدام پهپادی ایران، اظهارات مسئولین عمانی در رابطه با اینکه شرایط تنگه راهبردی هرمز، هرگز به دوره قبل از جنگ باز نخواهد گشت و اینکه کشتی‌ها باید برای عبور از آن هزینه پرداخت کنند، تحلیل یک روزنامه نگار سعودی را تایید می‌کند که توافق پیش رو با ایران، این کشور را به ابرقدرتی بزرگتر از آنچه بود، تبدیل خواهد کرد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: برای دهه‌ها، ساکنان کشورهای ثروتمند خلیج فارس، جنگ‌های منطقه را از طریق تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی تماشا می‌کردند. این درگیری‌ها در حیاط خلوت همسایگانشان - در یمن، سوریه و غزه - نه در کشورهای خودشان رخ می‌داد.

اما این توهم با جنگ با ایران از بین رفت، که احساس امنیت در این کشورهای هدف را متزلزل و آنها را مجبور به بازنگری در استراتژی‌های دفاعی خود کرد.

به اعتراف این رسانه عبری زبان: کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به جای اینکه توسط پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک خود محافظت شوند، به خاطر آن هدف هزاران موشک و پهپاد ایرانی قرار گرفتند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: کشورهای خلیج فارس با آشکار شدن آسیب‌پذیری‌هایشان بر اثر جنگ دچار تحول قابل توجهی شده‌اند، بسیاری اکنون مصمم هستند که قابلیت‌های نظامی خود را تقویت کنند و سرمایه‌گذاری بیشتری در سلاح و دفاع (به دور از تکیه بر آمریکا) انجام دهند.

خالد الجابر، مدیر اجرایی شورای خاورمیانه در امور جهانی، یک اندیشکده قطری، به روزنامه تایمز گفت: «این جنگ زخم عمیقی بر جای گذاشته و التیام آن مدت زیادی طول خواهد کشید.»

این رسانه عبری زبان بعد از آن به تحلیل عبدالرحمن الراشد در روزنامه الشرق الاوسط استناد می‌کند که تفاهم بین ایالات متحده و ایران، تهران را به جایگاه خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بازمی‌گرداند، و در ادامه ایران را به قدرتی حتی بزرگتر از قبل تبدیل خواهد کرد.

در این نوشتار همچنین آمده است: رهبران خلیج فارس علناً از توافقی که به جنگ پایان داد استقبال کردند، اما کارشناسان به تایمز گفتند که بسیاری از آنها از ایالات متحده احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنند و در کنار کشورهای خلیج فارس، اسرائیل هم احساس (شکست) و سرخوردگی دارد.

و بعد از آن به نقل از یک کارشناس قطری هم نوشت: احساس غالب این است که دولت ترامپ با کشورهای خلیج فارس «مانند یک دستگاه خودپرداز» رفتار می‌کند و این «برای بسیاری نگران‌کننده است». یک محقق بحرینی به روزنامه آمریکایی گفت که «در خلیج فارس این احساس غالب وجود دارد که بازدارندگی در برابر ایران تضعیف شده است.» او معتقد است که این بدان معناست که تهدیدهای ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران ممکن است در آینده کمتر مؤثر باشد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.