لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا، «ندا حماده معوض» سفیر لبنان در آمریکا و «یخیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.
نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تأکید کرد که توافق چارچوب امضاشده در واشنگتن، در راستای تحقق اهداف دشمن و تهدیدی برای ثبات داخلی لبنان است.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المنار، شیخ «علی الخطیب» نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان گفت: توافق چارچوب که در واشنگتن امضا شد، تسلیم دیگری از سوی دولت لبنان در برابر خواستههای اسرائیل است و اهداف اسرائیل مبنی بر ایجاد شکاف و دودستگی در لبنان را محقق و ثبات داخلی را تهدید میکند.
وی تصریح کرد: دولت لبنان تسلیم دیکتههای آمریکا شد که تنها منافع اسرائیل را در اولویت قرار میدهد و چه گواهی روشنتر از خوشحالی بنیامین نتانیاهو نخستوزیر اسرائیل درباره این توافق که آن را دستآوردی بزرگ برای رژیم صهیونیستی خواند.
شیخ الخطیب همچنین گفت: مقامات دولت لبنان به لبنانیها و ساکنان جنوب وعدههای توخالی میدهند؛ گویی که پیش از این شاهد بیتوجهی رژیم اسرائیل به تعهدات خود و توافقات نبودهاند.
نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان افزود: مرتبط کردن عقبنشینی کامل اسرائیل از اراضی لبنان به خلع سلاح مقاومت، تنها مشکل را پیچیدهتر میکند به جای آنکه آن را حل کند چرا که منطقی نیست که در سایه ادامه اشغالگری، مقاومت حذف شود.
وی همچنین گفت: مقامات دولت لبنان از تجارب قبلی که تمام توافقات فاقد اجماع لبنانی را باطل کرد از جمله توافق ۱۷ می که لبنان را وارد جنگهای داخلی تلخ کرد، عبرت نگرفتند؛ سرنوشت این توافق جدید نیز بهتر از توافق ۱۷ می نخواهد بود، توافقی که در آن زمان از عقبنشینیهای اسرائیل سخن میگفت در حالی که عقبنشینی کنونی اسرائیل به شروط غیرممکن گره خورده است.
در همین ارتباط، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در واکنش به امضای توافق چارچوبی میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، بیانیهای صادر کرد.
بری در این بیانیه کوتاه خطاب به مردم لبنان اعلام کرد: «ای مردم لبنان، تمام لبنان؛ این فتنه است»
لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه آمریکا، «ندا حماده معوض» سفیر لبنان در آمریکا و «یخیل لیتر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، این توافقنامه، مسیر مذاکرات آتی میان دو طرف را ترسیم کرده و شامل اقدامهای اجرایی اولیه است. این پایگاه به نقل از یک مقام اسرائیلی اظهار کرد که بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی تا زمان خلع سلاح حزبالله، حضور خود را در منطقه امنیتی موسوم به «خط زرد» حفظ خواهد کرد.
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.