باخت اسرائیل و افول آمریکا؛ چرا صهیونیست‌ها به شکست اعتراف می‌‌کنند؟

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 05 خرداد 1405 - 11:53
صهیونیست‌ها با اشاره به دروغ بودن وعده‌های نتانیاهو اذعان می‌کنند که باید بدون هیچ دستاوردی از جنگ خارج شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه اعترافات رسمی صهیونیست‌ها به محاسبات غلط رژیم اشغالگر در به راه انداختن جنگ علیه ایران و شکست همه اهداف این رژیم، حتی رسانه‌های وابسته به حزب راست‌افراطی حاکم رژیم صهیونیستی هم طی روزهای گذشته مجبور شدند به شکست فجیع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعتراف کنند.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، چاپ لندن در گزارشی به این منظور به بررسی مواضع محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و تحلیلگران این رژیم درباره توافق احتمالی میان ایران و آمریکا پرداخته و نوشت: باراک سیری، تحلیلگر سیاسی راست صهیونیست در این زمینه گفت: اگر چیزی به دست نمی‌آوردیم، درد کمتری داشت. اما نه، ما از این جنگ در وضعیتی بسیار بدتر از زمانی که وارد آن شدیم خارج می‌شویم.

نظام ایران قوی‌تر شد و همه وعده‌های نتانیاهو دروغ از آب درآمد

یوعانا گونن، نویسنده روزنامه عبری هاآرتص هم در همین زمینه گفت: ایران برای نتانیاهو مانند «نهنگ سفید» بود و بهانه‌ای دائمی که در هر سخنرانی خود در سازمان ملل به آن اشاره می‌کرد، و تلاش داشت خودش را به عنوان محافظ اصلی اسرائیل در برابر تهدید ایران معرفی کند. اما در نهایت چه چیزی باقی ماند؟ نه تسلیم، نه تغییر نظام در ایران، نه لغو برنامه هسته‌ای، و حتی نه رفع تهدید موشکی این کشور!

این تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد: مردی (نتانیاهو) که ادعا می‌کرد اسرائیل را از معامله‌ای بد نجات داده است، پس از به راه انداختن دو جنگ که تلفات سنگینی در سطح جانی، روانی و اقتصادی به ما تحمیل کرد، اسرائیل را به سمت معامله‌ای بسیار بدتر سوق داد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن نظام ایران نه تنها ضعیف نشد و از بین نرفت، بلکه قوی‌تر شد، و ایالات متحده از تهدیدات پر سر و صدا به کم‌اهمیت جلوه دادن خسارات روی آورد. این در حالی است که اسرائیل، پس از آنکه مشخص شد باری بر دوش واشنگتن و یک برند سمی در افکار عمومی آمریکاست، طرد شد.

نویسنده مذکور صهیونیست تصریح کرد: درست در این لحظه روشن، نابینایی عمیق اسرائیل آشکار می‌شود؛ همه شکست را درک می‌کنند، اما تقریباً هیچ کس قادر به نتیجه‌گیری واضح در مورد محدودیت‌های قدرت نیست.

ترامپ خودش را ناچار به امضای توافق می‌بیند

علاوه بر این، عاموس هرئیل، تحلیلگر برجسته صهیونیست به نقل از منابع سیاسی، امنیتی و نظامی در تل‌آویوگفت که توافق قریب‌الوقوع بین ایالات متحده و ایران، در صورت امضا، نشان‌دهنده کاهش نفوذ اسرائیل بر اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواهد بود.

این تحلیلگر صهیونیست افزود: بندهای توافق هنوز امضا نشده‌اند، و جزئیات آن هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما در این مرحله، به نظر می‌رسد که در بهترین سناریوها، کنترل قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای ایران حاصل خواهد شد؛ بدون پرداختن به سایر مشکلاتی که در دستور کار بودند (موشک‌های بالستیک، و حمایت ایران از متحدان خود در منطقه، و تغییر نظام در تهران). این کاملاً متفاوت از وعده‌های پیروزی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، هنگام ورود به جنگ کنونی داده بود.

وی تأکید کرد: این چیزی است که در یک ماه و نیم گذشته شاهد بودیم: اصرار ایران بر پاسخ به هر حمله‌ای، تهدیدات توخالی آمریکا، و در نهایت آنچه اکنون به نظر می‌رسد یک توافق نزولی است. همیشه این احتمال وجود داشت که نظام ایران در اصرار خود برای بقا زیاده‌روی کند، و ترامپ به گوشه رانده شود، و در نهایت به این نتیجه برسد که چاره‌ای جز از سرگیری حمله نظامی ندارد، اما با توجه به انتقادات و کاهش محبوبیت داخلی او، بی‌فایده بودن اقدامات نظامی، و ملاحظات اکثر متحدان واشنگتن در خلیج فارس، به نظر می‌رسد که ترامپ بالاخره تصمیم خود را گرفته و در پی ازسرگیری جنگ نیست.

اما در ارتباط با آنچه گفته شد، و به نقل از منابع دیپلماتیک عربی، دکتر تسوی بارئل، شرق‌شناس صهیونیست، گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر نگران ازسرگیری جنگ هستند تا دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک جزئی و نامطلوب.

کشورهای عربی تمایل به ادامه روابط با ایران دارند

وی افزود: این واقعیت که کشورهای حوزه خلیج فارس، با وجود حملاتی که متحمل شدند، روابط خود را با ایران قطع نکردند (اگرچه امارات متحده عربی سفارت خود را در تهران بست اما قطع روابط را اعلام نکرد)، به مذاکرات با مقامات ارشد ایرانی ادامه دادند، و حتی به طور غیرمستقیم در تلاش‌های میانجی‌گری شرکت کردند، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که آنها در ازای پایبندی ایران به توافق با ایالات متحده، به ایران (برای عدم انجام هرگونه اقدام نظامی) تضمین خواهند داد.

این شرق‌شناس صهیونیست تأکید کرد که شبکه امنیتی خلیج فارس برای ایران ممکن است شامل ترتیبات مشترک برای مدیریت ناوبری در خلیج فارس نیز باشد، و آنها توانایی خود را در تأثیرگذاری بر واشنگتن برای آتش‌بس، تمدید آتش‌بس، و جلوگیری از آغاز دوباره جنگ توسط ترامپ ثابت کرده‌اند.

توافق با شرایط کنونی یعنی شکست خطرناک آمریکا و اسرائیل

از سوی دیگر، یوآو لیمور، دیگر تحلیلگر نظامی صهیونیست که دارای شبکه گسترده‌ای از روابط با محافل امنیتی رژیم اشغالگر است، خطر شروط ایران مربوط به جبهه لبنان را برجسته کرد؛ جایی که تهران خواستار خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان بوده و ممکن است اسرائیل مجبور باشد به این خواسته تن دهد.

تحلیلگر مذکور صهیونیست گفته که این خبر بسیار بدی برای شهرک‌های شمالی و خبر خوبی برای حزب‌الله خواهد بود که خیلی سریع می‌تواند دوباره خودش را بازسازی کند.

وی اشاره کرد که با وجود ابهام در جزئیات توافقی که در حال شکل‌گیری است، اما حل و فصل مسئله ناوبری در تنگه هرمز و به تعویق انداختن بحث پرونده هسته‌ای ایران برای آینده، مشکلات بزرگی را برای اسرائیل به همراه خواهد داشت. آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد، درواقع خدماتی است که واشنگتن به تهران می‌دهد، در حالی که صبر تهران بسیار بیشتر از صبر ترامپ و تیمش است.

این نویسنده صهیونیست تأکید کرد که اگر ایران موفق شود توافقی را با حفظ توانایی هسته‌ای قابل توجه منعقد کند، آن هم درحالی که نظام این کشور همچنان پابرجاست، این یک شکست بزرگ و خطرناک برای آمریکا و اسرائیل خواهد بود که ممکن است راه را برای تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای در آینده نیز هموار کند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.