اخراج ۱۲ هزار و ۷۰۰ راس دام غیر مجاز از مراتع استان مرکزی

ایرنا سه شنبه 05 خرداد 1405 - 11:06
اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، از شناسایی و اخراج ۱۲ هزار و ۷۰۰ راس دام غیرمجاز از مراتع این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ عابدین ملکی‌پویا روز در بازدید از مراتع اراک، افزود: این عملیات به دنبال گشت و مراقبت مستمر مامورین یگان حفاظت شهرستان‌ها و دریافت گزارشات مردمی از طریق تلفن ۱۵۰۴ صورت گرفت و منجر به تشکیل ۳۴ پرونده تخلف شده است.

وی در خصوص عوارض چرای دام عنوان کرد: عوارض چرای دام در مرتع، معادل یک در هزار قیمت هر واحد دامی است و مبلغ ۱۹۵ هزار ریال برای صدور یا تمدید پروانه چرا از دامداران اخذ می‌شود، در صورت چرای غیرمجاز (دام فاقد پروانه یا مازاد بر ظرفیت مرتع)، محاسبه جریمه بر اساس ۲۰ درصد ارزش هر واحد دامی، معادل ۳۹ میلیون ریال است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: میانگین قیمت هر کیلوگرم جو برای سال جاری ۴۷۵ هزار ریال اعلام شده و بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم علوفه مرتعی معادل ۷۰ درصد قیمت جو، یعنی ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین می‌شود که این نرخ مبنای محاسبه خسارت چرای غیرمجاز در مراتع است.

سرهنگ ملکی‌پویا از دامداران خواست تا با رعایت پروتکل‌های چرای دام که شامل ورود دام مهاجر، اجاره دادن مراتع توسط بهره‌برداران به غیر، چرای خارج از فصل (زودهنگام و دیرهنگام) و چرای مازاد بر ظرفیت مرتع است، خودداری کنند که از تخریب منابع طبیعی و پرداخت جریمه‌های سنگین قانونی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: رعایت دقیق زمان‌بندی و تعداد دام مندرج در پروانه‌های چرا، نقش اساسی در حفظ مراتع و تامین فعالیت قانونی و پایدار دامداران ایفا می‌کند و عدم پایبندی به ضوابط، علاوه بر آسیب‌های جبران‌ناپذیر به پوشش گیاهی و اکوسیستم مراتع، دامداران را با جریمه‌های سنگین مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

مراتع استان مرکزی به سه دسته ییلاقی، میان‌بند و قشلاقی تقسیم می‌شوند و دامداران مجاز با پروانه چرای دام، از ۱۵ اردیبهشت تا ۳۰ شهریور مجاز به ورود به مراتع ییلاقی در شهرستان‌های اراک، شازند، خمین، کمیجان و خنداب هستند.

برای مراتع میان‌بند واقع در شهرستان‌های اراک، آشتیان، تفرش و محلات، دوره مجاز تعلیف دام از اول مهر تا ۳۰ آبان ماه تعیین شده است، همچنین، مراتع قشلاقی در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و دلیجان از ۱۵ آذر تا ۱۵ اردیبهشت ماه مجاز به تعلیف دام هستند و این شهرستان‌ها نیز مراتع ییلاقی و قشلاقی دارند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.