سراج: حمله به کودکان یک جنایت جنگی است

صدا و سیما چهارشنبه 16 اردیبهشت 1405 - 11:54
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: حمله به غیرنظامیان و کودکان، نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و جنایت جنگی است.

سراج: حمله به کودکان یک جنایت جنگی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر سراج، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه افزود: حذف فیزیکی رهبران غیرنظامی یک کشور که در زمان صلح انجام می‌شود، حتی اگر به عنوان سرآغاز مخاصمه طراحی شده باشد، هیچ توجیهی در حقوق بین‌الملل ندارد و یک اقدام تروریستی دولتی آشکار است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: حمله به بیمارستان‌ها، از جمله بیمارستان کودکان تهران یا خاتم‌الانبیا، «نقض فاحش» کنوانسیون‌های ژنو و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

سراج افزود: طبق ماده ۵۴ پروتکل اول و ماده ۱۴ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، «تأمین حق بر غذا و دارو» در زمان جنگ یک اولویت محض است. حمله به زیرساخت‌های غذایی و دارویی ایران دقیقاً ناقض همین تعهدات است و غیرنظامیان را به گرسنگی و بیماری وا می‌دارد.

وی گفت: نهاد‌های مستقل جامعه مدنی جهانی و کشور‌های هدف تجاوز، باید این عملکرد گزینشی را مستند کنند و خواستار اصلاح ساختاری و شفافیت مالی این نهاد‌ها شوند تا فضا برای حقیقت‌جویی واقعی فراهم شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.