به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ایستگاه شارژ هنگام جنوبی با ۱۶ دستگاه دیسپنسر ۱۲۰ کیلووات، توانایی شارژ ۴۸ دستگاه اتوبوس در طول شب و ۳۸۴ دستگاه تاکسی در طول روز را دارد.
از نیمه دوم سال ۱۴۰۲، همزمان با واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی، توسعه جایگاههای شارژ این وسایل نیز در دستور کار قرار گرفت.
تاکنون ۸ ایستگاه شارژ خودروی برقی در پایتخت به بهرهبرداری رسیده که مجموعاً بیش از ۱۴۶ شارژر تند (فست شارژ) را شامل میشود. این زیرساختها قابلیت شارژ روزانه صدها دستگاه اتوبوس و هزاران دستگاه تاکسی برقی را فراهم میکنند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز در حاشیه بهرهبرداری از ایستگاه شارژ برقی هنگام (فاز جنوبی) و طرح توسعه دسترسیهای خطوط ۲ و ۴ در ایستگاه مترو شادمان، با اشاره به اهمیت این پروژهها در تسهیل تردد شهروندان، گفت: با اجرای زیرگذر در محدوده خیابان انقلاب، امکان اتصال شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب این خیابان فراهم شد که این اقدام دسترسی به دو ایستگاه مترو را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده و بهرهبرداری شهروندان از این ظرفیت را افزایش داده است.
وی افزود: پروژه اتصال خطوط ۲ و ۴ در ایستگاه شادمان که در دهه ۸۰ به بهرهبرداری رسیده بود، به دلیل نبود ارتباط مستقیم، روزانه حدود ۳۵ هزار مسافر را با مشکل جابهجایی از سطح خیابان مواجه میکرد که این مسئله علاوه بر ایجاد زحمت برای مردم، به افزایش ترافیک سطحی نیز منجر میشد. اکنون با تکمیل این اتصال، این مشکل برطرف شده و دسترسی ایمن و آسان برای شهروندان فراهم آمده است.
شهردار تهران با اشاره به هزینههای انجامشده گفت: مجموع هزینه این دو پروژه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده که بخش مهمی از آن به تکمیل زیرساختهای مترو و بخش دیگر به توسعه حملونقل برقی اختصاص یافته است. همچنین برای پروژه اتصال خطوط مترو شادمان، حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده که طی یک سال و دو ماه عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.
زاکانی در ادامه به افتتاح ایستگاه شارژ برقی اشاره و تصریح کرد: این ایستگاه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده و امکان شارژ ۴۸ دستگاه اتوبوس در مدت ۹ ساعت شبانه را فراهم میکند و در سایر ساعات نیز تا ۳۵۰ دستگاه قابلیت بهرهمندی از این زیرساخت را دارند. با احتساب این ظرفیت، اکنون امکان شارژ حدود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در بازه زمانی ۹ ساعته در تهران فراهم شده است.
وی با تاکید بر توسعه ناوگان برقی افزود: در راستای برقیسازی حملونقل عمومی، اتوبوسهای برقی سهکابین ۱۸ متری خریداری شده و بخش عمده منابع مالی آن نیز تامین شده است. حدود ۵۰ دستگاه از این اتوبوسها آماده انتقال به کشور بوده و بهزودی وارد ناوگان حملونقل پایتخت خواهند شد تا در محورهای پرتردد از جمله آزادی، انقلاب و امام حسین (ع) تا ترمینال شرق به کار گرفته شوند و تحولی در جابهجایی مسافران ایجاد کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه برقیسازی پایتخت آغاز شده و بهصورت مستمر ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: پایان این مسیر زمانی است که همه زیرساختهای شهری به سمت استفاده از انرژیهای پاک سوق داده شوند و ما در این مسیر گامهای بلندی برداشتهایم.
زاکانی همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به واحدهای مسکونی آسیبدیده گفت: تاکنون حدود ۴۸ هزار واحد دچار آسیب شدهاند که از این تعداد، نزدیک به ۴۵ هزار واحد دارای آسیبهای جزئی و متوسط بوده که بخش عمده آنها تعمیر و ساکنان به منازل خود بازگشتهاند و مابقی نیز تا پایان هفته آینده تعیین تکلیف خواهند شد.
وی ادامه داد: حدود ۲۶۰۰ واحد نیازمند مقاومسازی و نوسازی هستند که روند اجرای آنها آغاز شده و با همکاری معاونتهای شهرداری، مناطق و مالکان در حال پیگیری است. همچنین برای اسکان موقت این خانوارها برنامهریزی شده و اقدامات لازم در حال انجام است.
زاکانی با تاکید بر تداوم افتتاح پروژههای شهری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در مسیر توسعه زیرساختها و خدمترسانی به شهروندان، روند افتتاح پروژههای بزرگ را ادامه خواهد داد و امیدواریم در هفتههای آینده نیز شاهد بهرهبرداری از طرحهای مهم دیگری باشیم.