به گزارش رکنا، بر اساس اظهارات مطرحشده در برنامه «اردوگاه» از شبکه افق، موضوع تخلفات احتمالی در روند پرداخت وام ودیعه مسکن در برخی بانکها مورد توجه قرار گرفته است.
مجری این برنامه با اشاره به روند طولانی دریافت این تسهیلات گفت: متقاضیان وام ودیعه مسکن در شرایط عادی باید ماهها در صف انتظار بمانند، بهطوریکه حتی پس از گذشت حدود چهار ماه، تنها برای تشکیل پرونده با آنها تماس گرفته میشود.
وی در ادامه با بیان تجربهای میدانی مدعی شد: در یکی از شعب بانکی در تهران، امکان تسریع در دریافت وام ۲۸۰ میلیون تومانی وجود داشته، مشروط بر پرداخت مبلغی در حدود ۵۰ میلیون تومان بهصورت غیررسمی. به گفته او، در این روش، فرآیند دریافت وام ظرف مدت حدود یک هفته انجام میشود.
این مجری همچنین ادعا کرد که در این فرآیند، مدارک لازم از جمله اجارهنامه و کد رهگیری نیز بهصورت کامل برای متقاضی تهیه میشود تا ظاهر پرونده قانونی به نظر برسد. او افزود که تا مرحله نهایی دریافت وام پیش رفته اما به دلیل برخی ملاحظات، از ادامه مسیر منصرف شده است.
در ادامه این اظهارات، به ضعف نظارتی و قانونی در برخورد با چنین تخلفاتی اشاره شد. به گفته وی، در برخی موارد برخورد بازدارنده کافی با متخلفان صورت نمیگیرد و همین موضوع میتواند زمینه تکرار اینگونه اقدامات را فراهم کند.
با این حال، تأکید شد که این موارد بهصورت موردی مطرح شده و نباید به کل شبکه بانکی تعمیم داده شود.