۶۲ درصد ایرانی‌ها پس از آغاز جنگ به کشور بازگشتند

خبرگزاری مهر سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:36
سردار منتظرالمهدی گفت: بر اساس گزارش‌های پایش مرزی، ۶۲ درصد ایرانی‌ها پس از آغاز جنگ به کشور بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در یادداشتی با اشاره به آمارهای سامانه‌های مرزی نوشت: در روزهای پس از شروع جنگ، ترددهای ثبت‌شده مرزی حاکی از ورود ۶۲ درصدی و خروج ۳۸ درصدی است.

وی تأکید کرد که این روند برخلاف تجربه جهانی است، چرا که در اغلب منازعات اخیر، مانند جنگ اوکراین در ۲۰۲۲ یا بحران سوریه، شمار گسترده‌ای از شهروندان کشور را ترک می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های پایش مرزی، بخش قابل توجهی از بازگشت‌کنندگان، هموطنانی هستند که از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای، از جمله بلژیک، فرانسه، گرجستان و ترکیه، مسیرهای طولانی را طی کرده و از طریق مرزهای خاکی وارد کشور شده‌اند. این افراد در گفتگوهای ثبت‌شده عنوان کرده‌اند: در روزهای تجاوز و جنگ، می‌خواهیم در کنار مردم و سرزمین‌مان باشیم.

سردار منتظرالمهدی این رفتار را نشانه اعتماد مردم به ساختارهای دفاعی و امنیتی، همبستگی ملی و مسئولیت مشترک دانست و افزود: این جریان، در میدان رسانه و جنگ شناختی نیز باعث خنثی شدن روایت‌های منفی و ارائه تصویری واقعی از ایران شده است.

وی تأکید کرد که تجارب جهانی نشان می‌دهد در کشورهایی که سرمایه اجتماعی تضعیف شده، بحران‌ها به فروپاشی روانی و مهاجرت گسترده منجر می‌شود، اما در ایران روند معکوس و بی‌سابقه است. به گفته او، آمارهای مرزی «نفی عددهای آماری و در نهایت نشانه‌ای عمیق از پیوند پایدار مردم و وطن» است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.