به گزارش خبرنگار رکنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: تالاب حله برای نخستین بار طی ۲۰ سال گذشته بهطور کامل آبگیری شده و حجم کنونی آب آن در پی بارندگیهای اخیر بیسابقه است.
عبدالرحمن مرادزاده شامگاه شنبه ۱۲ اردیبهشت در نشست با اصحاب رسانه در میدان امام خمینی شهر بوشهر بیان کرد: امسال تالاب حله پس از دو دهه برای نخستین بار بهصورت کامل پرآب شده است.
وی افزود: میزان فعلی آب موجود در این تالاب در نتیجه بارندگیهای اخیر در مقایسه با ۲۰ سال گذشته کمسابقه بوده و شرایط آن در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به بهبود وضعیت تالابهای استان پس از بارشهای پایان سال تصریح کرد: تالاب حله تنها تالاب طبیعی آب شیرین منطقه به شمار میرود که در گذشته با چالش تأمین حقابه و آبگیری مواجه بود. اصلاح بند تقسیم آب در روستای بصری و اجرای عملیات لایروبی مسیر تالاب در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ از اقداماتی بود که زمینه آبگیری کامل این تالاب را فراهم کرد.
مرادزاده در ادامه درباره وضعیت پسماندها گفت: مدیریت پسماندها بر عهده شهرداریها و دهیاریهاست و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه پایش و نمونهبرداری را بر عهده دارد. تاکنون در استان دستگاهی برای پردازش پسماند وجود نداشت، اما سال گذشته دو شهرستان این دستگاه را خریداری کردند و شهرستان عسلویه نیز در حال تهیه آن است.
وی ادامه داد: پیش از این هیچ لندفیل استانداردی در مناطق شهری استان وجود نداشت، اما اکنون در یکی از شهرستانها احداث چنین مرکزی با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال انجام است و شهرستان بوشهر نیز در مرحله ارائه گزارش ارزیابی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره خسارتهای زیستمحیطی ناشی از جنگ تحمیلی اظهار کرد: استان بوشهر از جمله مناطقی بود که حملات متعددی را تجربه کرد. دادههای مربوط به آلایندگی در بخشهای هوا، آب و خاک استخراج شده و آلودگی ناشی از بمباران شناورها نیز محاسبه شده است. روند برآورد خسارتها همچنان ادامه دارد و پیشبینی میشود تا پایان هفته جاری میزان خسارت وارد شده در بخش آب اعلام شود. همچنین حدود ۹۰ درصد از محاسبات مربوط به آلودگی هوا انجام شده و نمونهبرداری خاک نیز در مرحله آنالیز قرار دارد.
مرادزاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلرهای گازی اشاره کرد و گفت: پیش از بروز شرایط جنگی، سه مجوز برای استفاده از گازهای فلر در صنایع دیگر صادر شده بود که شامل مصرف در پتروپالایش کنگان، صنعت سیمان و راهاندازی نیروگاه تولید برق است. اقدامات مقدماتی این طرحها انجام شده و امید میرود پس از پایان شرایط جنگی به مرحله اجرا برسند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ فلر در شهرستانهای عسلویه و کنگان فعال است.