تالاب حله پس از 20 سال به‌طور کامل آبگیری شد

رکنا یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 08:46
رکنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آبگیری کامل تالاب حله برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته خبر داد و گفت حجم فعلی آب این تالاب در پی بارندگی‌های اخیر بی‌سابقه است؛ موضوعی که به گفته او با اصلاح بند تقسیم آب و لایروبی مسیر تالاب در سال‌های اخیر محقق شده است.
تالاب حله پس از 20 سال به‌طور کامل آبگیری شد

به گزارش خبرنگار رکنا،  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: تالاب حله برای نخستین بار طی ۲۰ سال گذشته به‌طور کامل آبگیری شده و حجم کنونی آب آن در پی بارندگی‌های اخیر بی‌سابقه است.

عبدالرحمن مرادزاده شامگاه شنبه ۱۲ اردیبهشت در نشست با اصحاب رسانه در میدان امام خمینی شهر بوشهر بیان کرد: امسال تالاب حله پس از دو دهه برای نخستین بار به‌صورت کامل پرآب شده است.

وی افزود: میزان فعلی آب موجود در این تالاب در نتیجه بارندگی‌های اخیر در مقایسه با ۲۰ سال گذشته کم‌سابقه بوده و شرایط آن در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به بهبود وضعیت تالاب‌های استان پس از بارش‌های پایان سال تصریح کرد: تالاب حله تنها تالاب طبیعی آب شیرین منطقه به شمار می‌رود که در گذشته با چالش تأمین حقابه و آبگیری مواجه بود. اصلاح بند تقسیم آب در روستای بصری و اجرای عملیات لایروبی مسیر تالاب در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ از اقداماتی بود که زمینه آبگیری کامل این تالاب را فراهم کرد.

مرادزاده در ادامه درباره وضعیت پسماندها گفت: مدیریت پسماندها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه پایش و نمونه‌برداری را بر عهده دارد. تاکنون در استان دستگاهی برای پردازش پسماند وجود نداشت، اما سال گذشته دو شهرستان این دستگاه را خریداری کردند و شهرستان عسلویه نیز در حال تهیه آن است.

وی ادامه داد: پیش از این هیچ لندفیل استانداردی در مناطق شهری استان وجود نداشت، اما اکنون در یکی از شهرستان‌ها احداث چنین مرکزی با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال انجام است و شهرستان بوشهر نیز در مرحله ارائه گزارش ارزیابی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از جنگ تحمیلی اظهار کرد: استان بوشهر از جمله مناطقی بود که حملات متعددی را تجربه کرد. داده‌های مربوط به آلایندگی در بخش‌های هوا، آب و خاک استخراج شده و آلودگی ناشی از بمباران شناورها نیز محاسبه شده است. روند برآورد خسارت‌ها همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری میزان خسارت وارد شده در بخش آب اعلام شود. همچنین حدود ۹۰ درصد از محاسبات مربوط به آلودگی هوا انجام شده و نمونه‌برداری خاک نیز در مرحله آنالیز قرار دارد.

مرادزاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلرهای گازی اشاره کرد و گفت: پیش از بروز شرایط جنگی، سه مجوز برای استفاده از گازهای فلر در صنایع دیگر صادر شده بود که شامل مصرف در پتروپالایش کنگان، صنعت سیمان و راه‌اندازی نیروگاه تولید برق است. اقدامات مقدماتی این طرح‌ها انجام شده و امید می‌رود پس از پایان شرایط جنگی به مرحله اجرا برسند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ فلر در شهرستان‌های عسلویه و کنگان فعال است.

 

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.