بازگشت کیوی به پایتخت نیوزیلند پس از یک قرن

فرارو یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 02:59
در ادامه یک طرح مردمی برای احیای حیات‌ وحش، شهروندان ولینگتون در نیوزیلند پس از بیش از یک قرن، بار دیگر پرنده نمادین و در معرض خطر «کیوی» را به تپه‌های اطراف پایتخت بازمی‌گردانند.

پرنده «کیوی»، نماد ملی و مقدس نیوزیلند، بیش از یک قرن پیش از تپه‌های اطراف ولینگتون ناپدید شد. اکنون ساکنان پایتخت در قالب یک حرکت مردمی غیرمنتظره تلاش می‌کنند این پرندگان در معرض خطر و غیرقابل پرواز را دوباره به شهر بازگردانند.

به گزارش فرارو، پاول وارد، بنیان‌گذار پروژه  می‌گوید: آن‌ها بخشی از هویت ما و احساس تعلق ما به اینجا هستند. اما بیش از یک قرن از این تپه‌ها غایب بوده‌اند و ما به‌ عنوان مردم ولینگتون تصمیم گرفتیم این وضعیت درست نیست.

در شبی مه‌آلود بر فراز تپه‌ای مشرف به دریای تیره میان جزایر شمالی و جنوبی نیوزیلند، وارد و دیگران در تاریکی شب از زمین‌های ناهموار کشاورزی عبور کردند و در سکوت، هفت جعبه را زیر نور کم‌رمق چراغ‌های قرمز حمل کردند. درون هر جعبه یک کیوی قرار داشت؛ از جمله کیوی شماره ۲۵۰ که از آغاز پروژه به ولینگتون منتقل شده است.

کیوی پرنده‌ای خجالتی و عجیب با بال‌های رشدنیافته و صورتی پُرمو است. این پرنده برای بسیاری از مردم نیوزیلند از نظر فرهنگی و معنوی اهمیت زیادی دارد و تصویر آن حتی روی دم هواپیماهای نیروی هوایی کشور نیز دیده می‌شود.

برآورد می‌شود پیش از ورود انسان‌ها حدود ۱۲ میلیون کیوی در طبیعت نیوزیلند زندگی می‌کرده‌اند. اما امروز تنها حدود ۷۰ هزار کیوی باقی مانده و جمعیتشان سالانه حدود ۲ درصد کاهش می‌یابد.

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.