هشدار وزیر علوم درباره ورود غیرمتخصصان به روان‌شناسی

فرارو یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 02:33
سیمایی گفت: برخی افراد بدون دانش علمی، با عناوینی مانند کوچ و تسهیلگر در حال فعالیت روان‌درمانی هستند

حسین سیمایی، وزیر علوم با شرکت در مراسم روز ملی روان‌شناس و مشاور ضمن تبریک میلاد امام رضا علیه السلام گفت: در زمینه مسئولیت اخلاقی و اجتماعی علم و عالم؛ ما الان در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سوگوار فقدان رهبر عزیز، چهره‌های محبوب سیاسی، نظامی و هموطنان و شهروندان است و شادمان به دلیل اقتدار، ایستادگی و سربلندی کشور عزیزمان ایران. و از طرف دیگر جامعه نگرانی‌های اقتصادی دارد و احساسات مختلفی همچون نفرت و خشم هم تجربه می‌کند. در این میان روان‌شناسی می‌تواند بیش از هر دانش دیگری مددکار باشد. 

به گزارش فرارو، وی افزود: چند انتقاد، مطالبه و سوال مطرح است و چند سوال از سازمان نظام روان‌شناسی و روان‌شناسان متعهد کشور دارم که ناشی از اعتقاد عمیق من به روان‌شناسی به عنوان یک علم است. من حکمت‌ها، مواعظ، اخلاق، فرهنگ و رسوم و آموزه‌های دینی و احادیث را جایگزین روانشناسی نمی‌دانم. اینگونه نیست که بعضی با خواندن چند حدیث و به نام دین بتوانند مدعی روان‌درمانی شده و درمانگری کنند. 

او ادامه داد: متاسفانه در زمانه‌ای هستیم که همه می‌توانند پا در کفشِ علوم انسانی کنند؛ بدون آنکه روش و متد آن علم را بدانند و زانوی تلمذ و یادگیری زده باشند. حدیث بسیار مهم و فاخر و ضداظهارنظرهای جاهلانه و شبه‌علم است که می‌گوید: «مَنْ عَمِلَ عَلى غَیْرِ عِلْمٍ یُفْسِدُ اَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحْ [هـر کس بـدون آگاهى کـار کـند، بیش از آنکه درست کند، خراب مى کند.]

وی افزود: امروزه اعتقاد به روان‌شناسی زیاد است اما اعتماد به روان‌شناسی کم است؛ چرا؟ اول به دلیل رهابودگیِ روان‌شناسی در ایران هم در آموزش هم در اشتغال. به اسم روانشناسی همان رفتار درمانگر به اسم کوچ و تسهیلگری در حال انجام است. همچنین تخصص‌ها رعایت نمی‌شود؛ به طور مثال روانشناس کودک در حیطه خانواده ورود می‌کند و … 

سیمایی گفت: مسئله بعدی فقدان دوره‌های کارآموزی است. بر خلاف پزشکی، پیراپزشکی. وکالت، قضاوت و … چرا روان‌شناسی دوره‌های کارآموزی ندارد؟ در انگلستان ۳ سال دوره کارآموزی برای درمانگری الزامی است و بعد هم پرونده مراجعان تا مدتی زیر نظر سوپروایزر رسیدگی می‌شود. 

وزیر علوم بیان کرد: مسئله بعدی عدم نظارت و پایش است. در دنیا گاهی اولین تخلف آخرین تخلف است. در شغل روان‌شناسی عدم رعایت محرمانگی یک تخلف نابخشودنی است. گاهی روان‌شناسِ به ظاهر متدین با دستاویز کردن برخی آموزه‌های دینی، با مغلطه و مغالطه، به اسم دین و به نام امانت اطلاعات یک طرف را به طرف دیگری می‌دهد. اصلا روان‌شناسی حق تجویز، داوری و قضاوت دارد؟ 

وی تصریح کرد: در این مرحله است که نظام روان‌شناسی اگر قوی عمل نکند، مرجعیت پیدا نمی‌کند. چرا مردم به نظام پزشکی اعتماد دارند؟ به دلیل مرجعیت بالایی که دارد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.