جان مرشایمر چهره پرحضور در صداوسیما کیست؟

تابناک سه شنبه 08 اردیبهشت 1405 - 15:51
مرشایمر باور داره دنیا یه جنگل تاریکه. هیچ پلیس جهانی وجود نداره و هر کشوری که نخواد طعمه بشه، باید خودش یه شکارچی بیرحم بشه. توی این جنگل، مفاهیمی مثل «دوستی ملتها» یا «ارزش‌های مشترک» شوخیِ بامزه‌ای بیش نیست. بقا و قدرت، همه‌چیزه.

به گزارش تابناک؛ احسان تقدسی فعال رسانه ای؛ در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خیلی‌ها فکر میکنن جان مرشایمر یه روشنفکر چپ یا طرفدار فلسطینه. اما این آدم -بخوانید چند بار- یـک نـاسیونالیست آمـریـکایی تمام عیار با مغز نظامی‌ست. فارغ‌ا‌لتحصیل آکادمی نظامی وستپوینت، افسر سابق نیروی هوایی آمریکا، و حالا پدرخوانده بیرحم‌ترین نظریه روابط بین‌الملل: رئالیسم تهاجمی.

مرشایمر باور داره دنیا یه جنگل تاریکه. هیچ پلیس جهانی وجود نداره و هر کشوری که نخواد طعمه بشه، باید خودش یه شکارچی بیرحم بشه. توی این جنگل، مفاهیمی مثل «دوستی ملتها» یا «ارزش‌های مشترک» شوخیِ بامزه‌ای بیش نیست. بقا و قدرت، همه‌چیزه.

حالا چرا همچین آدمی علیه اسرائیل حرف میزنه؟

اینجا مغالطه بزرگ رخ میده. مرشایمر اسرائیل رو با عینک اخلاق نمی‌بینه. برای او، اسـرائیل یـک بـار استراتژیک روی دوش آمریکاست، نه یه سرمایه ژئوپلیتیک. او نشسته و با ماشین حسابِ منافع ملی آمریکا حساب و کتاب کرده و به این نتیجه رسیده:

یک-آمریکا سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار (بخوانید: پول مالیات دهنده آمریکایی) به ارتش اسرائیل تزریق میکنه.

دو. در ازای این گداییِ استراتژیک، اسرائیل نه‌تنها امنیت آمریکا رو بالا نمیبره، بلکه با رفتارش خشم صد‌ها میلیون عرب و مسلمان رو علیه واشنگتن شعله‌ور میکنه.

سه. نتیجه نهایی: آمریکا کمتر امن است، بیشتر هزینه می‌دهد، و بی‌جهت منفور می‌شود.

اوج کار مرشایمر کتاب جنجالی «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» ست. او در همکاری با استفن والت، مستقیماً انگشت روی نقطه حساس گذاشت: سیاست خارجی خاورمیانه‌ای آمریکا، توسط یک گروه فشارِ فراقومی منحرف شده. لابی‌ا‌ی که الزاماً یهودی نیست، اما بلد است چطور رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و کنگره را برای منافع دولت نتانیاهو به خدمت بگیرد. او می‌گوید این لابی، آمریکا را گول زد تا به جنگ فاجعه‌بار عراق برود.

نکته دردناک برای تل‌آویو: مرشایمر همان کسی است که دهه‌ها قبل لابی اسرائیل از او برای نفوذ فکری در آمریکا استفاده میکرد. نظریات او در خدمت توجیه نظامی‌گری و بزرگ‌نمایی تهدیدات برای کشاندن آمریکا به جنگ‌های خاورمیانه بود. اما همان بلندگویی که اسرائیل برای پخش آژیر خطر دشمنانش ساخته بود، حالا ۱۸۰ درجه چرخیده و دارد درباره خود اسرائیل آژیر میکشد.

اینجاست که وحشت واقعی تل‌آویو آغاز میشود. منتقد ایدئولوژیک را می‌توان به یهودی ستیزی متهم و نابودش کرد. اما با یک استراتژیست جنگ طلب محافظه‌کار و میهن‌پرست آمریکایی که اسرائیل را صرفاً یک «مسئله ریاضیاتیِ منافع ملی» میبیند چه می‌توان کرد؟ هیچ. جز اینکه منتظر ماند و دید چه زمانی سیاستمداران خسته و پوپولیست آمریکا، به این معادله ساده و خودخواهانه مرشایمر، به چشم یک راه‌حل سیاسی نگاه خواهند کرد.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.