به گزارش شمال نیوز، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این بار در ایستگاه پایانی سفر منطقهای خود با هدف پیگیری حقوق ملت ایران پس از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به روسیه سفر کرد.
پرواز حامل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با شناسه پروازی میناب ۱۶۸ به یاد کودکان شهید مدرسه میناب، این بار نه در مسکو پایتخت بلکه در سنپترزبورگ به زمین نشست، چرا که ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه با هدف شرکت در آئینهای ویژهای همچون یکصد و بیست سالگی تأسیس نهاد قانونگذاری در این کشور، در این شهر حضور داشت.
این سفر در حالی انجام شد که دیدارها و تماسهای حضوری میان مقامات ارشد تهران و مسکو پس از حمله متجاوزانه نهم اسفندماه ۱۴۰۴ به ایران و استمرار این درگیری به مدت ۴۰ روز متوقف شده بود و اینک، آنگونه که عراقچی وزیر امور خارجه ایران بیان کرد، در مقطع زمانی کنونی، فرصتی برای تداوم رایزنیهای نزدیک دو کشور فراهم شد.
اینگونه بود که هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و هیأت همراه پس از دو نوبت سفر به پاکستان به عنوان میانجی در مذاکرات ایران و آمریکا و یک نوبت سفر به عمان به عنوان دیگر کشور ذینفع در تنگه هرمز، راهی روسیه شد.
هر چند رفتوآمدها در دوره زمانی جنگ رمضان متوقف شد اما خط تماس دو کشور همچنان برقرار بود، همچنانکه از آغاز جنگ در نهم اسفند ۱۴۰۴ تاکنون، رؤسای جمهور ایران و روسیه سه نوبت با یکدیگر به صورت تلفنی گفت وگو کردهاند و وزیران امور خارجه دو کشور نیز ۱۱ نوبت تماس تلفنی داشتهاند. رایزنیهای نزدیک تهران و مسکو و همچنین پکن، ثمرهای در اثبات دوستی این دو پایتخت شرقی با ایران داشت، آنجا که این کشورها قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کردند.
به هر صورت، حوالی ساعت ۱۵:۵۰ روز دوشنبه به وقت مسکو (۱۶:۲۰ به وقت تهران)، دیدار وزیر امور خارجه ایران و رئیسجمهور روسیه در حضور هیأتهای بلندپایه همراه آغاز شد.
رئیسجمهور روسیه که شخصا و دیگر مقامات کشورش از ابتدای تجاوز نظامی آمریکا به ایران، همواره این تجاوز نظامی را محکوم کرده بود، جزء نخستین رهبران کشورهای جهان بود که هم شهادت حضرت آیتالله سید علی خامنهای رهبر شهید انقلاب را تسلیت گفت و هم در نخستین زمان، انتخاب حضرت آیتالله سید مجتبی خامنهای را به رهبری انقلاب اسلامی تبریک گفت.
نخستین دیدار مقامات ارشد ایران و روسیه در دوره رهبری جدید
بدین ترتیب، دیدار عراقچی با رئیسجمهور روسیه نخستین دیدار مقامات ارشد دو کشور پس از انتخاب رهبری جدید در ایران بود.
در این دیدار، هم طرف ایرانی و هم طرف روسی تعهد خود را به تداوم اجرای معاهده جامع راهبردی که پس از امضا توسط رؤسای جمهور دو کشور در دیماه ۱۴۰۳ و طی روال قانونی داخلی، از مهر ۱۴۰۴ اجرایی شده است، اعلام کردند.
تداوم روابط راهبردی ایران و روسیه
در آغاز این دیدار بود که رئیسجمهور روسیه از دریافت پیام حضرت آیتالله سید مجتبی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته گذشته سخن گفت و خطاب به عراقچی افزود: از شما میخواهم که بهترین آرزوها و صمیمانهترین مراتب قدردانی من را به خاطر پیام آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری ابلاغ و موضع مسکو را تائید کنید که روسیه مانند ایران، قصد دارد روابط استراتژیک خود را ادامه دهد.
پوتین در ادامه گفت: ما بسیار امیدوار هستیم که تحت هدایت رهبر جدید، مردم ایران با تکیه بر شجاعت و تمایل به حفظ استقلال خود، از این دوره دشوار عبور کنند و به صلح دست یابند.
وی تأکید کرد: از طرف ما، هر کاری که به نفع شما، منافع همه مردم منطقه باشد، برای دستیابی به صلح در اسرع وقت انجام خواهیم داد.
عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار تائید کرد که روابط بین مسکو و تهران یک همکاری استراتژیک است و همچنان تقویت خواهد شد.
وی ضمن قدردانی از مواضع پوتین و روسیه به خاطر حمایت از تهران پس از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران تأکید کرد: ما از موضع قوی و ثابت شما در حمایت از جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.
از طرف ایرانی، کاظم غریبآبادی معاون وزیر امور خارجه ایران و کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو در این دیدار عراقچی را همراهی میکردند.
همچنین از طرف روسیه، علاوه بر رئیسجمهور این کشور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه، ایگور کوستیوکوف رئیس اداره اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح و یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه در امور سیاست خارجی در این مذاکرات شرکت کردند.
پوتین و تحسین مردم ایران
یکی از عباراتی که از زبان رئیسجمهور روسیه در این دیدار مخابره شد در تحسین ملت ایران در مقابله با تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، آنجا که پوتین گفت: مردم ایران شجاعانه و قهرمانانه برای حاکمیت خود میجنگند.
عبارت دیگری از سخنان رئیسجمهور روسیه را وزیر امور خارجه ایران در پایان این ملاقات بیان کرد.
به گفته وی، پوتین در این دیدار گفت که نه تنها روسیه، بلکه اکنون همه دنیا بهخاطر ایستادگیشان در مقابل آمریکا و همچنین به دلیل پیروزی در این جنگ نابرابر و ناعادلانه در حال تحسین مردم ایران هستند.
ارزیابی مثبت تهران و مسکو از نتایج مذاکرات عراقچی و پوتین
هم طرف ایرانی و هم طرف روسی از نتایج مذاکرات روز دوشنبه هیأت بلندپایه دیپلماتیک کشورمان با رئیسجمهور روسیه ابراز خرسندی کردند.
عراقچی وزیر امور خارجه ایران پس از این دیدار گفت که مذاکرات بسیار خوبی با پوتین داشته است.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مذاکرات سازنده و عملیاتی در این دیدار صورت گرفت.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیش از این خاطرنشان کرده بود که با توجه به اوضاع در حال تحول پیرامون ایران و خاورمیانه، اهمیت این مذاکرات غیرقابل انکار است.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سفر دورهای کنونی وزیر امور خارجه با هدف تثبیت قدرت و پیگیری حقوق ملت ایران انجام شد.
این دیپلمات کشورمان با اشاره به پرواز اختصاصی حامل وزیر امور خارجه به سنپترزبورگ با شناسه نمادین میناب ۱۶۸، افزود: از میناب تا قلب روسیه؛ مأموریت دیپلماتیک با طعم دادخواهی.
مذاکراتی که به سنپترزبورگ محدود نخواهد ماند
بنا بر گفته دستیار رئیسجمهور روسیه، نتایج مذاکرات عراقچی با پوتین به سنپترزبورگ محدود نخواهد ماند و ممکن است طرف روسی با توجه به اطلاع خود از انتظارات شریک راهبردی خود – ایران- حلقهای از تماسها را با واشنگتن و دیگر شرکا طی روزهای آینده شکل دهد.
اوشاکوف که از مقامهای روسی حاضر در این دیدار در سنپترزبورگ بود، شامگاه دوشنبه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه افزود: طبیعتاً عراقچی گزارش دیدار خود با رئیسجمهور روسیه را به رهبری ایران ارائه خواهد کرد.
وی افزود: روسیه، سخنان عراقچی در بازگشت به ایران را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و با توجه به مذاکرات روز دوشنبه، پیامهایی که از آمریکاییها و اسرائیلیها دریافت کردهایم را نیز بررسی میکنیم و سپس تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری انجام دهیم.
دستیار پوتین گفت: این احتمال وجود دارد که برخی از دیدگاههای خود را به آمریکا و نزدیکترین شرکای خود منتقل کنیم.
جهاد در عرصه دیپلماتیک
بدین ترتیب، میتوان انتظار داشت که نتایج و آثار این سفر نه تنها در موضوع روابط دوجانبه و پیگیری طرحهای مهم همچون ساخت خط ریلی رشت – آستارا و انتقال گاز روسیه به ایران دیده شود، بلکه آثار آن بر پیشگیری از تکرار تجاوز نظامی به کشورمان جلوهگر شود، جایی که سفیر ایران از نتایج این رایزنیها به عنوان «جهاد در عرصه دیپلماتیک» یاد میکند که حلقه تکمیلی «جهاد در میدان» خواهد بود.
همزمان با اینکه عراقچی و پوتین پشت درهای بسته در سنپترزبورگ در حال گفت وگو بودند، پسکوف سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران تأکید کرد که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه از سرگیری درگیری داده شود چرا که این وضعیت به نفع ایران به عنوان شریک روسیه نیست؛ همچنین آغاز مجدد جنگ به نفع کشورهای منطقه خلیج فارس و نیز به نفع اقتصاد جهانی نیست.
این گونه بود که دوشنبه، ایران و روسیه بار دیگر در ملاقات رسمی پایبندی خود را به شراکت راهبردی خود اعلام کردند؛ شراکتی که در فصل سرنوشت جهان، جایی که قدرتهای غربی به دنبال حفظ نظم موجود و ساختار یکجانبهگرایی هستند، میتواند ثمربخش باشد و به تغییر این معادلات غیرعادلانه و ایجاد فصلی جدید در جهان منجر شود؛ رویکردی که تهران و مسکو در آن اشتراک نظر دارند.