
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان امروز در بیانیهای اعلام کرد: یک نسل کامل از دختران افغان از دسترسی به آموزش محروم مانده است. به مناسبت روز جهانی دختران در بخش «فناوری و ارتباطات» ما از مقامات حاکم میخواهیم که هرچه زودتر این ممنوعیت را لغو کنند.
در این بیانیه آمده است: دسترسی کامل و برابر به آموزش از جمله در حوزه فناوری و ارتباطات برای همه دختران نه تنها یک حق اساسی بشری است بلکه یکی از ارکان اساسی برای پیشرفت اقتصادی، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و ساختن آیندهای خودکفا برای افغانستان به شمار میرود، زیرا دختران باسواد، نیروی کار تخصصی را شکل میدهند، نوآوری و خلاقیت میآفرینند و جامعه را در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی مقاومتر میسازند.
این درحالی است که با روی کارآمدن حکومت جدید در افغانستان از حدود پنج سال قبل، تحصیل بالاتر از کلاس ششم و همچنین آموزش در دانشگاهها برای دختران افغان ممنوع شدهاست.
سازمانهای بین المللی گفتهاند در حال حاضر ۲/۲ میلیون دختر افغان از آموزش محروم هستند.