دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده باند سقط جنین غیرقانونی در گلستان به ثمر نشست

صدا و سیما دوشنبه 31 فروردین 1405 - 17:52
دادستان مرکز استان گلستان از صدور کیفرخواست برای ۹ متهم پرونده سقط جنین غیرقانونی در دادسرای مرکز استان خبر داد و گفت: این پرونده پس از تکمیل تحقیقات، برای رسیدگی به دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری یک استان ارسال شده است.

** دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده باند سقط جنین غیرقانونی در گلستان به ثمر نشست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس قوه قضائیه در سفر شهریور خود به استان گلستان با حضور در شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده سقط جنین در یکی از شعب استان، دستورات ویژه‌ای برای تسریع و دقت در روند رسیدگی به این پرونده صادر کرده بود.

مهدی رزاقی نژاد در جلسه شورای پیشگیری از جرم استان با موضوع بررسی ابعاد حقوقی سقط جنین ضمن اعلام خبر صدور کیفرخواست باند سقط جنین غیرقانونی در گلستان گفت: در این پرونده، فردی که پزشک نما بود با همکاری ۸ نفر دیگر اقدام به خرید، حمل، نگهداری و توزیع غیرقانونی دارو‌های سقط جنین در سطح استان‌های گلستان و مازندران می‌کرد.

رزاقی نژاد افزود: برای ۲ نفر از متهمان به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه تمامیت جسمانی جنین از راه سقط جنین و نیز حمل، خرید و فروش غیرمجاز دارو‌های سقط جنین، کیفرخواست صادر و پرونده آنان در حال رسیدگی در دادگاه انقلاب مرکز استان است.

وی گفت: همچنین برای دیگر متهمان این پرونده به اتهام حمل، نگهداری، خرید، فروش و توزیع غیرمجاز دارو‌های سقط جنین، سقط جنین و فراهم کردن موجبات سقط به‌صورت گسترده، کیفرخواست جداگانه صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان ارسال شده است.

دادستان مرکز استان گلستان با اشاره به ورود دستگاه قضائی به این حوزه افزود: در زمینه برخورد جدی با جرائم مرتبط با سقط جنین، شعبه ویژه‌ای در دادسرای مرکز استان برای رسیدگی به پرونده‌های سقط جنین تشکیل شده است.

وی با تأکید بر برخورد قاطع با متخلفان گفت: پزشکان و افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به سقط جنین یا ترویج آن می‌کنند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

دادستان مرکز استان گلستان همچنین از نقش دستگاه‌های امنیتی و نظارتی در شناسایی تخلفات خبر داد و افزود: موارد مربوط به فروش دارو‌های سقط جنین و فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه با همکاری دستگاه‌های مسئول رصد و به مراجع قضائی گزارش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه گفت: در دادسرای مرکز استان، با همکاری مرکز «نفس»، شناسایی مادران در معرض سقط جنین و ارائه حمایت‌های لازم برای منصرف کردن آنان در دستور کار قرار دارد.

رزاقی‌نژاد با اشاره به اینکه سقط جنین از آسیب‌های مهم اجتماعی است، افزود: دستگاه‌های اجرایی موظفند بر اساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به تکالیف خود در این حوزه عمل کنند و با هرگونه ترک فعل برخورد خواهد شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.