استراتژی «خانه‌کُشی» در جنوب لبنان / بولدوزرهای اسرائیل بر اساس تعداد خانه‌ای که تخریب کنند پول می‌گیرند

خبرآنلاین دوشنبه 31 فروردین 1405 - 10:58
ارتش اسرائیل حتی پس از توافق آتش‌بسی که هفته گذشته میان دو کشور منعقد شد، با شدت و سرعت به تخریب منازل و ساختمان‌های دیگر از جمله مراکز آموزشی در روستاهای جنوب لبنان ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشته‌است ارتش برای تخریب خانه‌ها پیمانکاران غیرنظامی استخدام کرده است؛ به طوری که برخی اپراتورها دستمزد روزانه دریافت می‌کنند و برخی دیگر بر اساس تعداد ساختمان‌هایی که ویران می‌کنند، حقوق می‌گیرند.

این روزنامه اسرائیلی بر اساس گفتگو با فرماندهان ارتش گزارش داد که در برخی روستاها تا ۲۰ بولدوزر به‌طور هم‌زمان در حال انجام عملیات تخریب هستند.

تحلیلگران و دانشگاهیان این اقدامات را «خانه‌کُشی» (Domicide) توصیف کرده‌اند؛ استراتژی‌ای که برای تخریب سیستماتیک و آسیب رساندن به مساکن غیرنظامی به کار می‌رود تا کل یک منطقه را غیرقابل سکونت کند.

طبق گزارش هاآرتص ساختمان‌های روستایی از جمله نهادهای آموزشی و منازل، پس از دریافت مجوز ویران می‌شوند؛ سیاستی که ارتش اسرائیل از آن با عنوان «گاوآهن پول» (Money plow) یاد می‌کند.

اسرائیل کاتس، وزیر دفاع این کشور، پیش‌تر گفته بود: «تمام خانه‌ها در روستاهای مرزی لبنان مطابق با الگوهای رفح و بیت‌حانون در غزه تخریب خواهند شد.»

وی همچنین تأکید کرد که به ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان جنوب لبنان اجازه بازگشت به خانه‌هایشان داده نخواهد شد تا زمانی که امنیت اسرائیلی‌های ساکن در مرزهای شمالی تأمین شود.

در این میان، کارشناسان تردید دارند که آیا اساساً راهی برای بازگشت این آوارگان باقی خواهد ماند و یا اصلاً خانه‌ای برای بازگشت وجود خواهد داشت یا خیر.

315

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.