به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، طی روزهای گذشته مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر و اسرائیل کاتس، وزیر جنگ این رژیم درباره عدم عقب نشینی نظامیان صهیونیست از مناطق اشغال شده در جنوب لبنان حرف میزنند و از اصطلاح «منطقه امنیتی» به این منظور استفاده میکنند.
در این زمینه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که اعلامیه آتش بس به ارتش اسرائیل اجازه میدهد تا حضور خود را در تمام مواضع درون منطقه امنیتی حفظ کند و هیچ محدودیتی برای نیروهای ارتش اسرائیل در مورد حرکت آنها برای از بین بردن تهدیدات وجود نداشته و نخواهد داشت.
اهداف صهیونیستها از ایجاد منطقه ادعایی امنیتی در جنوب لبنان
اما منطقه امنیتی که صهیونیستها از آن حرف میزنند دقیقاً کجاست؟ هزینه اشغال آن چقدر است و آیا قواعد درگیری ارتش اشغالگر با حزب الله تغییر خواهد کرد؟
این منطقه امنیتی تا جنوب لبنان امتداد دارد و به عمق 10 کیلومتری مرزهای بین المللی میرسد. نظامیان صهیونیست به بهانه از بین بردن تهدیدات و دفاع از ساکنان شهرکهای شمالی فلسطین اشغالی در این منطقه حضور دارند.
رسانههای عبری گزارش دادند که کابینه نتانیاهو قصد دارد با گسترش حضور به سمت شمال رودخانه لیتانی و ایجاد یک منطقه امنیتی در آنجا به چندین هدف دست یابد که مهمترین آنها عبارتند از:
-سیطره ارتش اسرائیل بر مناطقی که حزب الله از آنجا پهپاد و یا موشک شلیک میکند.
-فشار بر دولت لبنان برای تشدید تنش با حزب الله و حمایت از مذاکرات مستقیم جاری در واشنگتن بین دولت لبنان و اسرائیل.
-تحت فشار قرار دادن ایران برای امتیاز دادن در پرونده لبنان در مذاکرات با آمریکا.
-تقویت روحیه افکار عمومی اسرائیل که از ادامه حملات حزب الله به مناطق شمالی به ویژه از ارتفاعات مشرف به الجلیل وحشتزاده و خشمگین هستند.
اما آیا استراتژی رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه امنیتی در جنوب لبنان اجرا میشود؟
در عمل، با توجه به قدرت حزب الله در وارد کردن ضربات سنگین به ارتش صهیونیستی در جنوب لبنان علی رغم خسارات زیادی که خودش متحمل شده، صهیونیستها با چالشهای زیادی برای کنترل منطقه امنیتی در جنوب لبنان مواجهند.
موضع قاطع حزبالله درباره هرگونه منطقه امنیتی برای صهیونیستها در جنوب لبنان
رهبری حزب الله همانطور که در سخنرانی شیخ نعیم قاسم، دبیرکل این جنبش در 17 ژوئن اعلام شد، تاکید دارد که هیچ گونه منطقه امنیتی تحمیل شده توسط اشغالگران صهیونیست در لبنان را نمیپذیرد.
شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که هیچگونه منطقه آزمایشی، منطقه امن، منطقه زرد، منطقه قرمز، منطقه سبز و سایر مناطقی که با این گونه اصطلاحات شناخته میشوند، در جنوب لبنان وجود نداشته و نخواهد داشت. صهیونیستها باید جنوب لبنان را ترک کنند و در نهایت مجبورند این کار را انجام بدهند.
کارشناسان و ناظران معتقدند که نیروهای اشغالگر صهیونیستی با چالشها و بحرانهای نظامی متعددی در جنوب لبنان مواجههاند و هر منطقه امنی برای اسرائیل در این منطقه دائماً در معرض آتش حزبالله قرار خواهد گرفت.
در این زمینه، حسن جونی کارشناس امور نظامی و راهبردی در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که استراتژی رژیم صهیونیستی در لبنان با هدف خلع سلاح حزب الله آغاز شد و بعد از اینکه حزب الله با توانمندیهای نظامی خود توانست ارتش اشغالگر را غافلگیر کند، صهیونیستها به فکر ایجاد یک منطقه حائل به عمق 8 تا 10 کیلومتر در پشت به اصطلاح «خط زرد» افتادند.
تعهد ایران به لزوم عقبنشینی کامل صهیونیستها از لبنان در هر توافقی با آمریکا
بر اساس گزارش الجزیره، منطقه امنیتی در جنوب لبنان که رژیم صهیونیستی از آن حرف میزند، با مخالفت آشکار ایران روبرو است که حمایت خود را از حزب الله و لبنان در مقابله با حملات اسرائیل نشان داد؛ به ویژه در تاریخ 7 ژوئن که ایران در پاسخ به بمباران ضاحیه بیروت توسط اسرائیل، شمال فلسطین اشغالی را هدف حملات موشکی قرار داد.
ایران همچنین بند اول توافق چارچوب با آمریکا را شامل آتش بس جامع در لبنان کرده و بر همین اساس، آمریکا در پرونده لبنان برای اولین بار مجبور شده اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.
در این زمینه، یک منبع نزدیک به کاخ سفید روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه عبری اسرائیل هیوم اعلام کرد که درخواست آمریکا از اسرائیل برای خروج نیروهایش از لبنان تنها مسئله زمان است.
علاوه بر آن، جی دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز به این موضوع اذعان و تاکید کرد که آتش بس در لبنان و توقف درگیریها میان اسرائیل و حزب الله، بخشی از توافق ایران و آمریکاست و هر دو طرف باید به آن پایبند باشند.
ونس در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت که ما انتظار داریم حملات موشکی و پهپادی حزب الله به اسرائیل متوقف شود و به همین ترتیب از اسرائیل انتظار داریم که در لبنان دست به اقدامات بیملاحظه نزند.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در 17 آوریل اعلام کرد که تلآویو یک خط زرد در جنوب لبنان به عنوان یک منطقه عملیاتی برای کنترل تحرکات زمینی مشابه خط زرد در نوار غزه تعیین میکند.
بر اساس این گزارش، هر فرد مسلحی که به نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان نزدیک شود یا از این خط عبور کند، بلافاصله هدف قرار خواهد گرفت، در حالی که تخریب ساختمانها و زیرساختهایی که در منطقه تعیین شده تهدید تلقی میشوند، ادامه خواهد یافت.
دادهها نشان میدهد که این پروژه تقریباً 55 شهر و روستا را که در خارج از این خط قرار دارند، هدف قرار میدهد و عملاً آنها را در معرض حضور نظامی اسرائیل در نواری به عمق 4 تا 10 کیلومتر در امتداد مرز قرار میدهد.
این نوار از الناقوره امتداد مییابد و از مناطقی مانند شمایا، شعب، بنت جبیل و عدیسه میگذرد، مناطقی که پس از محاصره نسبتاً پایدار ماندهاند.
این مرحله با جابجایی اجباری صدها روستا به سمت شمال رودخانه لیتانی، در مسیری که قبلاً شاهد صحبتهایی در مورد کنترل جنوب لیتانی بوده است، همراه است، پیش از آنکه در مرحله بعدی به آنچه به عنوان خط زهرانی شناخته میشود، منتقل شود.
اما اصرار ایران بر لزوم اجرای بند اول توافق با آمریکا که شامل حل پرونده لبنان است موجب شده تا آمریکا مجبور به تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوزات و عقبنشینی از لبنان شود؛ یعنی کاری که دولت لبنان در بیش از 18 ماه تحرکات دیپلماتیک خود و حتی در مذاکرات مستقیم با صهیونیستها نتوانست انجام دهد.
در این راستا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی کاهش نظامیان خود در لبنان را آغاز کرده است.
طبق گزارش منابع صهیونیستی، دونالد ترامپ، رئیس دولت تروریستی آمریکا، خواستار خروج جزئی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان شده است.
بر اساس این گزارش، ارتش صهیونیستی از ساعت 6 صبح محدودیتهای اعمال شده در «مناطق خط مقدم» را لغو کرده است.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: دولت ترامپ به دنبال کاهش عمق خط زرد در داخل لبنان است.
انتهای پیام/