
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در هفتهای که گذشت، ادارهکل حفاظت محیطزیست استان قزوین و واحدهای تابعه آن، مجموعهای از اقدامات میدانی، نظارتی و فرهنگی را در پهنه استان به اجرا گذاشتند که نمود بارز پویایی و حضور مؤثر همکاران محیطزیست در جایجای استان بود.
پایش و نظارت صنعتی و معدنی:
در شهرستان آوج، پرسنل محیطزیست از مجموعهای از واحدهای تولیدی و معادن بازدید کرده و پایش زیستمحیطی را انجام دادند؛ در آبیک نیز با شناسایی یک واحد دارای تخلیه فاضلاب غیرمجاز، اقدام قضایی لازم صورت گرفت. همچنین، پایش نمونههای خاک و آب در سایت پسماند قزوین در راستای کنترل آلایندهها انجام شد.
احیا و حفاظت از طبیعت:
طرح احیای پوشش گیاهی منطقه حفاظتشده باشگل با کاشت نهال بومی بادام آغاز شد/ منطقهای که با همت نیروهای محیطبان، ورود غیرمجاز دام نیز در آن متوقف و پرونده متخلفان به مرجع قضایی ارجاع شد.
فعالیتهای مشترک و همافزایی سازمانی:
طی هفته گذشته چندین گشت مشترک حفاظتی با همکاری دستگاه قضایی، منابع طبیعی، بخشداریها و راهداری در بخشهای مختلف استان برگزار شد. در قزوین نیز، نشست مشترک با اداره آب منطقهای و شهرداریها برای جلوگیری از تخلیه پسماند در رودخانهها انجام شد.
ترویج فرهنگ سبز و نمادهای ملی:
به مناسبت گرامیداشت یاد شهدا، آیین غرس نهال در قالب پویش ملی «سرو ایران» در بوئینزهرا برگزار شد؛ و کارشناسان این شهرستان طرحهای مربوط به جمعآوری پسماندهای ناشی از کشت نایلونی را مورد بررسی میدانی قرار دادند.
رصد و مستندسازی حیات وحش:
محیطبانان استان نیز با ثبت ویدیوهایی از پرندگان سد نهب تاکستان و زیستگاههای طبیعی استان، جلوهای از زیبایی حیات وحش قزوین را به تصویر کشیدند.
در همین ارتباط، سیداسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیطزیست استان قزوین با قدردانی از تلاش همه همکاران در واحدهای ستادی و شهرستانی گفت: قدامات این هفته نشان میدهد که محیطزیست استان قزوین با اتکا به کار میدانی، نظارت دقیق و همکاری بینبخشی، مسیر پویایی و اثرگذاری را با قدرت ادامه میدهد.
وی تصریح کرد: از احیای زیستگاهها تا برخورد با آلایندگیها و اجرای گشتهای مشترک، همه این فعالیتها نتیجه همافزایی، مسئولیتپذیری و تلاش شبانهروزی همکاران ماست. امیدواریم با استمرار این روند، بتوانیم گامهای جدیتری در حفاظت از سرمایههای طبیعی استان و صیانت از حقوق محیطزیستی مردم برداریم.