به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیتنا، توسعهدهندگان آنتروپیک اعلام کردند مدل جدید هوش مصنوعی آنها به سطحی از توانایی رسیده است که عرضه عمومی آن میتواند امنیت زیرساختهای جهانی و حریم خصوصی کاربران را به شکلی جبرانناپذیر به خطر بیندازد.
کارشناسان و توسعهدهندگان آنتروپیک هشدار میدهند که این مدل جدید (که هنوز نام رسمی آن فاش نشده) قادر است تنها با دریافت دستورات متنی ساده (Prompts)، به اکسپلویت کردن سیستمهای بزرگ و نفوذ به مرورگرهای وب بپردازد. بر خلاف مدلهای قبلی که محدودیتهای اخلاقی و امنیتی تا حدی جلوی سوءاستفاده را میگرفت، این هوش مصنوعی جدید پتانسیل بالایی در شناسایی حفرههای امنیتی Zero-day و اجرای حملات سایبری پیچیده دارد.
تصمیم آنتروپیک نشاندهنده چرخشی بزرگ در دره سیلیکون است؛ جایی که تا پیش از این، شعار «سریع حرکت کن و همه چیز را بشکن» حکمفرما بود، حالا ترس از خلق یک «ابر هوش مصنوعی غیرقابل کنترل» باعث شده تا توسعهدهندگان، امنیت را به رقابت ترجیح دهند. با این حال، سوال اساسی اینجاست، اگر آنتروپیک این غول را در چراغ جادو نگه دارد، آیا رقبای دیگر هم همین فداکاری را خواهند کرد؟