ادعای رویترز درباره راه حل جدید در مذاکرات ایران و آمریکا/ دوطرف شروع به کاهش برخی اختلافات کرده‌اند

اقتصادنیوز پنج شنبه 27 فروردین 1405 - 20:48
اقتصادنیوز: رویترز مدعی شد ایران و آمریکا به دنبال یک یادداشت تفاهم موقت برای جلوگیری از بازگشت به جنگ هستند.

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، رویترز نوشت: دو منبع ایرانی می‌گویند آمریکا و ایران خواسته‌های خود برای امضای یک توافق جامع صلح را کاهش داده‌اند و در عوض به دنبال یک یادداشت تفاهم موقت برای جلوگیری از بازگشت به جنگ هستند.

یک مقام ایرانی گفت که دو طرف شروع به کاهش برخی اختلافات کرده‌اند، از جمله نحوه مدیریت تنگه هرمز -مسیری حیاتی که حدود ۲۰ درصد نفت و گاز جهان از آن عبور می‌کند و هفته‌هاست به روی بیشتر کشتی‌ها بسته شده است.

این مقام ارشد که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت ایران که سال‌ها تحت تحریم‌های آمریکا بوده، خواستار آن است که یادداشت تفاهم شامل آزادسازی برخی دارایی‌های مسدودشده ایران توسط واشنگتن باشد، در ازای اجازه تردد بیشتر کشتی‌ها از طریق تنگه.

یک منبع مطلع از مذاکرات تهران روز چهارشنبه گفت ایران در چارچوب پیشنهادهای خود در گفت‌وگو با آمریکا اعلام کرده که می‌تواند اجازه دهد کشتی‌ها بدون خطر حمله از طریق سمت عمانی تنگه هرمز آزادانه تردد کنند، به شرط آنکه یک توافق پایدار حاصل شود.

اما در حالی که بیش از نیمی از آتش‌بس دو هفته‌ای سپری شده، اختلافات عمیق‌تری باقی مانده است. مقام ارشد گفت که این اختلافات شامل توافق بر سر سرنوشت ذخایر اورانیوم با غنای بالا (HEU) ایران است که آمریکا خواستار خارج سازی آن از ایران است، و همچنین مدت هرگونه توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به ویژه غنی‌سازی اورانیوم.

ایران مدت هاست که خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم توسط آمریکاست؛ تهران می‌گوید این کار را فقط برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

یک دیپلمات غربی گفت مسئله هسته‌ای «همچنان یک مانع اصلی باقی مانده است».

منابع ایرانی گفتند اگر برای توقف درگیری به یادداشت تفاهمی دست یابند، انتظار می‌رود دو طرف ۶۰ روز فرصت داشته باشند تا برای توافق نهایی مذاکره کنند، که نیازمند مشارکت کارشناسان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) خواهد بود.

منابع ایرانی گفتند نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است یک راه‌حل میانی پیدا شود. یکی از منابع گفت که ایران آماده فرستادن تمام اورانیوم با غنای بالای خود به خارج نیست، اما می‌تواند بخشی از آن را به یک کشور ثالث بفرستد.

او گفت بخشی از اورانیوم با غنای بالا برای اهداف پزشکی و برای یک راکتور تحقیقاتی در تهران که با مقادیر نسبتاً کمی اورانیوم با غنای حدود ۲۰ درصد کار می‌کند، لازم است.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.