تجاوز به ایران بحران جهانی امنیت غذایی را تشدید کرد

صدا و سیما پنج شنبه 27 فروردین 1405 - 11:12
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به پیامد‌های جنگ تحمیلی اخیر علیه کشورمان گفت: تجاوز به ایران موجب کاهش تولید و کمبود جهانی کود‌های شیمیایی، افزایش قیمت انرژی و در نتیجه شکل‌گیری بحران در حوزه امنیت غذایی در سطح جهان شده است.

تجاوز به ایران بحران جهانی امنیت غذایی را تشدید کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا نوری قزلجه که برای شرکت در نشست وزرای کشاورزی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان سفر کرده، در حاشیه این اجلاس به تشریح محور‌های مطرح‌شده در نشست بیشکک پرداخت.

وی با بیان این‌که حضور ایران در این رویداد چند بُعد مهم داشته است، اظهار کرد: نخست اهمیت همکاری‌های چندجانبه در چارچوب سازمان شانگهای و دوم گسترش روابط دوجانبه با قرقیزستان، به‌ویژه با توجه به مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، از دلایل اصلی مشارکت فعال ایران در این اجلاس بود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: تحولات منطقه‌ای و آثار آن بر امنیت غذایی از دیگر محور‌های مهم حضور ایران در نشست بود. در سخنرانی رسمی کشورمان نیز پیامد‌های جنگ تحمیلی اخیر و اثرات آن بر منطقه و جهان مورد تأکید قرار گرفت.

نوری قزلجه تصریح کرد: این جنگ فقط محدود به ایران نبوده و پیامد‌های آن به سطح جهانی تسری یافته است؛ از جمله کمبود در تأمین کود‌های شیمیایی به‌ویژه اوره و افزایش بهای انرژی که در مجموع موجب شکل‌گیری بحران جدیدی در زنجیره تأمین مواد غذایی شده است.

وی با اشاره به موضع ایران در قبال این تحولات گفت: در این نشست بر مقاومت ملت ایران و نیرو‌های مسلح کشور تأکید شد و اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران هرگز تسلیم فشار‌ها و رفتار‌های خلاف قوانین بین‌المللی نخواهد شد و مسیر استقلال و اقتدار ملی خود را ادامه می‌دهد.

وی در ادامه از درج پاراگراف مهمی در بیانیه پایانی اجلاس خبر داد و افزود: در بیانیه نهایی، جنگ ناجوانمردانه علیه ایران محکوم و بر ضرورت توقف پایدار این درگیری‌ها تأکید شد که از نکات قابل توجه این نشست بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مباحث فنی اجلاس گفت: با وجود آنکه بیش از یک‌سوم جمعیت جهان در کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای حضور دارند و سهم بزرگی از تجارت کشاورزی جهان را شکل می‌دهند، اما حجم مبادلات درون‌سازمانی پایین است. این موضوع در نشست اخیر نیز مورد تأکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: توسعه تجارت در حوزه امنیت غذایی، همکاری در زمینه تولید محصولات ارگانیک، طرح‌های کشت مشترک و ایجاد پلتفرم الکترونیکی امنیت غذایی از جمله محور‌های مورد توافق اعضا بود. پیشنهاد‌های مطرح‌شده از سوی ایران نیز با استقبال روبه‌رو شد.

نوری درباره روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب در ایران و برخورداری قرقیزستان از منابع غنی آب و اراضی حاصلخیز، ظرفیت خوبی برای همکاری دو کشور در حوزه کشت فراسرزمینی وجود دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.