
به گزارش خبرگزاری صدا و سیماآرمان خورسند با اشاره به آثار جنگ ۴۰ روزه اخیر اظهار کرد: در این درگیریها،
برخی زیرساختها و تجهیزات محیطزیستی در ۱۰ استان کشور دچار آسیبهایی با شدتهای مختلف شده است
رئیس مرکز امور بینالملل سازمان حفاظت محیط زیست افزود:در کنار این موارد، حملات به تأسیسات نفتی و پالایشگاهی در پنج استان نیز منجر به تشدید آلودگیهای محیطزیستی شده است.
او تأکید کرد که آتشسوزیها و تخریب ساختمانها نیز بهعنوان منابع ثانویه انتشار گازهای آلاینده، اثرات قابل توجهی بر کیفیت هوا داشتهاند.
خورسند با استناد به برخی گزارشهای بینالمللی گفت:برآوردها نشان میدهد در هفتههای ابتدایی درگیری، میزان انتشار کربن ناشی از حملات به اندازه ردپای کربنی دهها کشور در یک سال بوده است.
او این موضوع را در تضاد با تلاشهای جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مقابله با تغییرات اقلیمی دانست.
وی با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای بینالمللی از جمله برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) اظهار داشت:
واکنشها در حد بیانیههای کلی و بدون اشاره مستقیم به عاملان بوده و این موضوع را ناکافی میدانیم.
خورسند تأکید کرد: سازوکارهای بینالمللی باید مسئولیتپذیری بیشتری در قبال پیامدهای زیستمحیطی درگیریهای نظامی داشته باشند و نسبت به ثبت و پیگیری خسارات اقدام کنند.
او همچنین از جامعه جهانی و فعالان محیط زیست خواست در برابر پیامدهای زیستمحیطی جنگها نقش فعالتری ایفا کنند.
رئیس مرکز امور بینالملل و کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد:
ادامه روند درگیریها و بیتوجهی به ملاحظات زیستمحیطی میتواند تبعات گستردهای برای اکوسیستم منطقه و همچنین اعتبار سازوکارهای بینالمللی در حوزه محیط زیست به همراه داشته باشد.