ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت‌شده خراسان شمالی

صدا و سیما پنج شنبه 20 فروردین 1405 - 13:18
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خودداری از ورود به مناطق تحت مدیریت استان به‌منظور صیانت از تنوع زیستی در دوره زادآوری و در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی خبر داد.

هشدار‌ها و ممنوعیت‌های ورود به مناطق حفاظت‌شده در فصل زادآوری حیات وحش
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رضا شکاریان،با اشاره به اهمیت آرامش منطقه در دوره‌های زادآوری در پایداری زیست بوم ها گفت: زادآوری در تنوع زیستی، ضامن بقای جمعیت گونه‌ها و پویایی همه اجزای زیست بوم و همچنین پایداری زنجیره غذایی است که این فرآیند به‌شدت تحت تأثیر شرایط محیطی و فعالیت‌های انسانی، حتی حضور فیزیکی در زیستگاه‌ها قرار دارد.

‌ وی افزود: در این فصل بسیاری از گونه‌ها از جمله پستانداران و پرندگان، زادآوری می‌کنند و مشاهده نوزادانی که به ظاهر تنها هستند، کاملاً طبیعی است. در بیشتر موارد، مادر برای تهیه غذا یا به‌منظور دور کردن خطر، موقتاً از نوزاد دور می‌شود و بازمی‌گردد. دخالت انسانی می‌تواند بازگشت مادر را مختل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تأکید کرد:هرگونه تماس انسانی با نوزادان حیات وحش، علاوه بر ایجاد استرس برای حیوان، ممکن است منجر به رها کردن نوزاد توسط مادر شود و جان او را به خطر اندازد.

وی از هیات‌های ورزشی، گروه‌های کوهنوردی و تور‌های گردشگری خواست در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، با عدم دخالت و اطلاع‌رسانی به محیط‌بانان، نقش مؤثری در حفاظت از زیست‌بوم‌های طبیعی ایفا کنند.

‌رضا شکاریان  در پایان گفت: مطابق قوانین جاری، ورود به این مناطق حتی در شرایط عادی نیز مستلزم اخذ مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست است و پس از پایان دوره ممنوعیت نیز تردد تنها با دریافت مجوز رسمی امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.