به گزارش اقتصادنیوز، حمله آمریکا و اسرائیل به ایران در حالی وارد سیوهفتمین روز خود میشود که روز گذشته سایه تهدیدات ترامپ بر سر زیرساختهای حیاتی ایران شدت و حدت بیشتری گرفت و در همین راستا حمله به 6 شرکت پتروشیمی ماهشهر خسارات مالی و جانی فراوانی برجای گذاشت. از سوی دیگر ایران نیز چندین موج از موشکهای خود را به سمت مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه شلیک کرد.
اقتصادنیوز در ادامه مهمترین اخبار روز سی و هفتم جنگ علیه ایران را به مثابه سی و شش روز گذشته گزارش می دهد؛
**************
منابع خبری و رسانهای از شنیده شدن صدای انفجار در اهواز خبر دادند.
رئیس جمهور ترکیه در آخرین اظهار نظر خود گفت: روندی که با مداخله علیه ایران آغاز شد، منجر به یک بنبست ژئواستراتژیک شده است و جامعه بینالمللی باید تلاشهای خود را برای پایان دادن به این جنگ دو برابر کند.
محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت:
گزارش وضعیت: ژنرالهای باتجربهٔ ارتش آمریکا حاضر نیستند بلهقربانگوی یک مجری تلویزیونی باشند که میخواهد جان آمریکاییها را فدای توهمات اسرائیل کند. این هزینهٔ کوتاهمدت است. هزینه بلندمدت؟ مالیاتدهندگان آمریکایی برای دههها در پمپ بنزین پرداخت خواهند کرد. چه میراثی از خود به جا خواهند گذاشت!
در پی ادعای خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی اسرائیلی مبنی بر آمادگی برای حمله به تأسیسات انرژی ایران، منابع نزدیک به مقامات تصمیم گیر در ایران به تسنیم اعلام کردند:
دو نیروگاه از نیروگاههای اصلی تأمینکننده برق رژیم اسرائیل به «بانک اهداف» اتاق جنگ مشترک جبهه مقاومت افزوده شدهاند.
این اقدام در چارچوب سیاست «پاسخ متقابل» ارزیابی شده و نشاندهنده آمادگی برای واکنش به هرگونه تهدید علیه زیرساختهای حیاتی ایران عنوان شده است.
منابع عراقی از حملات پهپادی به مواضع نظامیان آمریکایی در اربیل خبر میدهند.
منابع خبری از انفجار در بحرین خبر دادند
وزارت نفت عراق اعلام کرد: انبارهای متعلق به ما در میدان نفتی بصرگان مورد حمله پهپادهای ناشناس قرار گرفت
یک منبع نظامی به تسنیم گفت: آمریکاییها پس از ناامیدی از نجات خلبان جنگندهای که دو روز پیش توسط نیروهای مسلح ایران سرنگون شد، به دنبال بمباران و کشتن او در مکانهایی هستند که احتمال حضورش را میدهند.
وی خاطرنشان کرد: امشب چند جنگنده آمریکایی برخی مناطق را درشهرستان کهگیلویه از استان کهگیلویه و بویراحمد را بمباران کردند، چرا که تصور میکردند خلبان آنها در این منطقه حضور دارد.
این منبع نظامی تصریح کرد: آمریکاییها از یافتن نفر دومشان که او را خدمه پروازی مینامند ناامید شدهاند و به همین دلیل میخواهند با بمباران چند نقطه او را بکشند.
وی درباره اینکه این فرد آیا هم اکنون در دست نیروهای ایرانی است یا خیر اظهارنظری نکرد و گفت: ما فعلا در این باره خبری نمیگوئیم اما نکتهای که میتوان اشاره کرد این است که آمریکاییها حتی درباره خلبان اول که میگفتند او را نجات دادهاند نیز همه حقیقت را نمیگویند.
به گفته این منبع نظامی، ماجرای خلبانهای این جنگنده ساقط شده به رسوایی دیگری از پنهانکاری برای آمریکاییها تبدیل خواهد شد.
یک مقام بلندپایه امنیتی و سیاسی ایران به المیادین گفت: ما تأکید میکنیم که به زودی، پس از شکست عملیات نظامی اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، غافلگیری بزرگی برای آنها خواهیم داشت.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در شبکه ایکس نوشت:
«طرح اعمال حقوق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
این طرح صرفاً اقتصادی نیست و منافع امنیتی، سیاسی و حقوقی کشور را هم دربرمیگیرد.
به مردم ایران اطمینان میدهم این طرح نقطه عطف نظم نوین جهانی و اهرم تثبیت حاکمیت ملی میشود.»
بر اساس این گزارش عباس گودرزی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، پیش تر اعلام کرده بود که این طرح با بیش از ۲۵۰ امضا در دستور کار مجلس قرار گرفته و فرآیند تصویب آن آغاز شده است.
فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی حمله موشکی به دکل مخابرات و صداوسیما کوه سیاه دهدشت، تاکنون ۴ نفر به شهادت رسیده و یک نفر نیز زخمی شده است.
روابطعمومی ارتش اعلام کرد: ساعتی قبل، یک فروند پهپاد «هرمس ۹۰۰» دشمن متجاوز آمریکایی- صهیونی با رهگیری و شلیک موفق سامانه نیروی پدافند هوایی ارتش، در منطقه عمومی اصفهان، مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.
با احتساب این یک فروند، تعداد پهپادهای منهدم شده توسط شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به ۱۶۲ فروند رسید.
ترامپ مدعی نجات دومین خلبان هواپیمای اف-۱۵ سقوط کرده در ایران شد و نوشت؛
ما او را گرفتیم! هموطنان آمریکایی من، طی چندین ساعت گذشته، ارتش ایالات متحده یکی از جسورانهترین عملیاتهای جستجو و نجات را در تاریخ ایالات متحده انجام داد؛ برای یکی از افسران کادر فوقالعاده ما که همچنین سرهنگی بسیار مورد احترام است و با خوشحالی به اطلاع شما میرسانم که او اکنون صحیح و سالم است!
این جنگجوی شجاع در پشت خطوط دشمن در کوههای ایران بود و توسط دشمنان ما که ساعت به ساعت به او نزدیکتر میشدند، تعقیب میشد. اما او هرگز واقعاً تنها نبود، زیرا فرمانده کل قوا، وزیر جنگ، رئیس ستاد مشترک ارتش و همرزمان جنگجویش، موقعیت او را ۲۴ ساعته تحت نظر داشتند و با پشتکار برای نجات او برنامهریزی میکردند.
به دستور من، ارتش ایالات متحده دهها فروند هواپیما، مجهز به مرگبارترین سلاحهای جهان را برای بازگرداندن او اعزام کرد. او دچار جراحات شده است، اما حالش خوب خواهد بود.
این عملیات نجات معجزهآسا علاوه بر نجات موفقیتآمیز یک خلبان شجاع دیگر در روز گذشته است که ما آن را تایید نکردیم، زیرا نمیخواستیم عملیات نجات دوم خود را به خطر بیندازیم.
این اولین بار در حافظه نظامی است که دو خلبان آمریکایی بهطور جداگانه در عمق خاک دشمن نجات یافتهاند. ما هرگز یک جنگجوی آمریکایی را جا نخواهیم گذاشت!
این واقعیت که ما توانستیم هر دو عملیات را بدون کشته شدن یا حتی زخمی شدن یک آمریکایی انجام دهیم، بار دیگر ثابت میکند که ما به برتری و تسلط هوایی قاطع بر آسمان ایران دست یافتهایم.
این لحظهای است که همه آمریکاییها، اعم از جمهوریخواه، دموکرات و هر کس دیگری، باید به آن افتخار کنند و حول آن متحد شوند. ما واقعاً بهترین، حرفهایترین و مرگبارترین ارتش را در تاریخ جهان داریم. خدا آمریکا را حفظ کند، خدا به نیروهای ما برکت دهد، و عید پاک بر همگی مبارک!
نیویورکتایمز به نقل از یک منبع نوشت: ۲ هواپیمای حملونقل آمریکایی در حین انجام ماموریت نجات در یک پایگاه دورافتاده در ایران دچار نقص فنی شدند؛ یکی از این هواپیماها سی-۱۳۰ است.
دستور انفجار ۲ هواپیمای از کار افتاده در داخل خاک ایران صادر شد تا از تصرف آنها جلوگیری شود.
روابط عمومی سپاه اعلام کرد پرنده دشمن امریکایی که دنبال خلبان جنگنده ساقط شده بود در منطقه جنوب اصفهان به دست رزمندگان اسلام منهدم گردید.
متن کامل هشدار سرلشکر خلبان علی عبداللهی فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا به دشمن آمریکایی - صهیونی بدین شرح است:
رئیس جمهور متجاوز و جنگ طلب آمریکا پس از تحمل شکستهای متوالی در اقدامی عاجزانه، عصبی، خارج از تعادل و احمقانه اقدام به تهدید زیر ساختهای کشور و سرمایههای ملی ما نموده است.
ما نیروهای مسلح برای دفاع از حقوق ملت و صیانت از سرمایههای ملی لحظهای درنگ نخواهیم کرد و هر متجاوزی را سر جایش مینشانیم.
در صورت تعرض دشمن آمریکایی صهیونیستی همهی زیرساختهایی را که ارتش تروریست آمریکا از آنها استفاده میکند و همچنین زیر ساختهای رژیم صهیونیستی را بدون محدودیت آماج حملات ویرانگر و مستمر قرار خواهیم داد.
از ابتدای جنگ تحمیلی هر آنچه گفتهایم اقدام کردهایم، معنی سادهی این پیام این است: درهای جهنم به روی شما باز خواهد شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی اسرائیلی ادعا کرد که این رژیم در حال آمادهسازی برای اجرای حملهای علیه تأسیسات انرژی ایران است و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز نهایی از سوی ایالات متحده آمریکا به سر میبرد.
وبگاه شبکه الجزیره نوشت: «به ادعای این گزارش، این مقام نظامی تأکید کرده است که طرحهای عملیاتی برای هدف قرار دادن زیرساختهای انرژی ایران در دست آمادهسازی قرار دارد و هماهنگیهای لازم با طرف آمریکایی در این زمینه ادامه دارد».
رویترز همچنین به نقل از همین منبع مدعی شد که در صورت صدور چراغ سبز از سوی واشنگتن، حملات احتمالی به تأسیسات انرژی ایران به احتمال زیاد در هفته آینده انجام خواهد شد.
این در حالی است که یک منبع آگاه ایرانی پیشتر گفت: اگر دونالد ترامپ به یاوهگوییهایش ادامه دهد و به تأسیسات انرژی ایران حمله کند، ایران مستقیماً نه تنها به شبکه برق اسرائیل، بلکه به تمام تأسیسات و خطوط لوله نفتی دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله خواهد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که از ۲۸ فوریه، آمریکا و اسرائیل حملاتی را علیه اهدافی در داخل خاک ایران آغاز کردهاند. در مقابل، ایران نیز حملات تلافیجویانهای را علیه اهدافی در اسرائیل و همچنین برخی پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه انجام داده است.
خبرنگار الجزیره ادعا کرد: منابع موثق از یک تحرک دیپلماتیک چهارجانبه در همین لحظات خبر میدهند؛ با مشارکت ویتکاف، عراقچی، مصر و پاکستان. و در حال بررسی سه شرط برای کاهش تنش هستند.
نورالدین الدغیر، خبرنگار الجزیره در تهران نوشت:
بر اساس اطلاعات موجود:
انتظار و آمادگی بالایی در ایران برای اقدامی وجود دارد که واشنگتن و اسرائیل ممکن است پیش از پایان مهلت تعیینشده از سوی ترامپ، آن را آغاز کنند.
و در عرصه دیپلماسی:
منابع موثق از یک تحرک دیپلماتیک چهارجانبه در همین لحظات خبر میدهند؛ با مشارکت ویتکاف، عراقچی، مصر و پاکستان. و در حال بررسی سه شرط برای کاهش تنش هستند.
تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
«برنامه ترامپ برای ایران عملاً به پذیرش استراتژی اسرائیلی چمنزنی (حملات دورهای برای تضعیف توان حریف) تنزل یافته است.»
این پژوهشگر روابط بینالملل نوشت: «به نظر میرسد توافقی با اسرائیل حاصل شده مبنی بر اینکه ایالات متحده و اسرائیل به مدت ۲ تا ۳ هفته دیگر به بمباران ایران ادامه دهند و پس از آن، بدون هیچ توافقی بر سر تنگه هرمز، پایان جنگ را اعلام کنند.»
پارسی تاکید کرد: «قابل توجه است که لیندسی گراهام خواستار پایان جنگ ظرف ۲ تا ۳ هفته شده و نتانیاهو نیز اظهار داشته که ایران دیگر یک تهدید موجودیتی محسوب نمیشود؛ این اولین بار در تمام زندگی نتانیاهو است که چنین جملهای را به زبان میآورد.»
به اعتقاد این پژوهشگر: «در طول این مدت، تا حد ممکن ویرانیهای بیهدفی دنبال خواهد شد تا به اصطلاح ایران را با بمباران به عصر حجر بازگردانند.»
پارسی نوشت: «اما این کار هیچ دستاوردی نخواهد داشت جز اینکه ایالات متحده را در وضعیت جنگ ابدی با ایران قرار دهد. خود ترامپ نیز اظهار داشته که رئیسجمهور بعدی هم ناچار خواهد بود ایران را بمباران کند؛ این دقیقاً تعریف کتابخانهایِ یک جنگ بیپایان است.»
وی در پایان تاکید کرد: «با این حال، وقایع ۴۸ ساعت گذشته با سرنگونی چندین هواپیمای آمریکایی در داخل خاک ایران نشان میدهد که حتی این نقشه بیمعنی هم بعید است جواب دهد، چرا که فرض را بر این گذاشته که سطح تنشها ثابت و قابل کنترل باقی میماند.»
شبکه اطلاعرسانی نُجَباء به نقل از "فراس الیاسر" عضو شورای سیاسی این جنبش اعلام کرد: پایگاههای ایالات متحده در عراق کانون اشغالگری بوده و بخشی از کارزار هدف قرار دادن ایران و عراق را شکل میدهند.
وی با تشریح سوءاستفاده از خاک عراق برای نجات خلبان آمریکایی و فرود هواگردهای متجاوز در این کشور فاش کرد: اخبار واصله از منابع معتبر نشان میدهد خلبانی که پس از سقوط جنگنده آمریکایی F35 توسط نیروهای مسلح ایران نجات یافت، برای درمان به یکی از پایگاههای نظامی در داخل عراق منتقل شده است.
این عضو ارشد جنبش نُجَباء در ادامه خاطرنشان کرد: بالگردهای بلکهاوک پس از فرار از آتش ایران حین عملیات جستجو و نجات در یک پایگاه آمریکایی در عراق فرود آمدند.
روابطعمومی ارتش اعلام کرد: ساعتی قبل، یک فروند پهپاد «هرمس ۹۰۰» دشمن متجاوز آمریکایی- صهیونی با رهگیری و شلیک موفق سامانه نیروی پدافند هوایی ارتش، در منطقه عمومی اصفهان، مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.
با احتساب این یک فروند، تعداد پهپادهای منهدم شده توسط شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به ۱۶۲ فروند رسید.
روابط عمومی سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی اعلام کرد:بهدنبال اقدامات مذبوحانه دشمن آمریکایی در راستای نجات خلبان جنگنده ساقط شده و ورود پرنده های دشمن به مرکز کشور ، طی عملیات مشترک( نیروی هوافضا ، زمینی ، یگانهای مردمی و بسیج و فراجا ) پرنده های دشمن منهدم شده و امریکا بار دیگر شکست مفتضحانه ای همچون عملیات طبس متحمل گردید.
در این اطلاعیه همچنبن تاکید شده است: ترامپ برای سرپوش گذاشتن بر شکست سنگین خود ، در توییتی مدعی عملیاتی ویژه برای نجات خلبان هواپیمای سقوط کرده در ایران شده بود. ترامپ قمار باز، خدای شن های طبس هنوز هست.
سخنگوی قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا(ص) اعلام کرد: به دنبال اقدامات مذبوحانه و خصمانه دشمن برای نجات خلبان جنگنده ساقط شده خود، پرندههای دشمن متجاوز در جنوب اصفهان با امدادهای الهی و یاری خداوند متعال، طی عملیات مشترک رزمندگان قهرمان سپاه و بسیج مردمی و با همکاری نیروهای انتظامی، مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدهاند.
همچنین وی بیان کرد: این پرندههای یاد شده هم اکنون در شعله های آتش خشم رزمندگان اسلام در حال سوختن هستند.
تارنمای هیل نوشت: جان بولتون به کایتلان کالینز مجری شبکه خبری سی ان ان گفت فقدان واکنشی تصویری از سوی رئیس جمهور نشان داد که این حمله «قطعا به اعتبار کاخ سفید لطمه و این زخمی است که کاخ سفید به خود زده است.»
هیل نوشت: نیروهای نظامی ایران روز جمعه یک فروند جنگندهٔ F-۱۵E Strike Eagle را در آسمان جمهوری اسلامی ساقط کردند؛ اتفاقی که بهعنوان نخستین مورد ثبتشده از سرنگونی یک جت آمریکایی توسط تهران از آغاز جنگ شناخته میشود. ایران سپس اعلام کرد که سامانههای پدافند هواییاش همچنین یک هواپیمای تهاجمی A-۱۰ Warthog را نیز مورد اصابت قرار داده است.
بولتون در ادامه گفت: به نظر من، او (ترامپ) احتمالاً دوباره در حالت وحشت قرار گرفته و آرزو میکند که بتواند راهی برای اعلام پیروزی و خروج از این جنگ پیدا کند، صرف نظر از این که آیا تنگه هرمز را قبل از آن باز کند یا نه.
دستیار سابق کاخ سفید افزود، اگر مقدمات این درگیری ترامپ را «ناراحت» کرده است، این «مشکل اوست، و بنابراین یک مشکل برای کشور است. اما به راحتی میشد از آن اجتناب کرد و باید از آن اجتناب میشد.»
سرنگونی و سقوط چند جنگنده آمریکایی توسط تهران در جریان تجاوز به خاک ایران، در حالی زنگ خطر را برای توان دفاعی آمریکا به صدا درآورده است که تحلیلگران نظامی تاکید کردهاند این تحولات «ضعف در ظرفیت دفاعی» ایالات متحده را آشکار کرده است.
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و محمد اسحاقدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان شنبهشب در یک گفتگوی تلفنی درباره آخرین تحولات منطقهای و روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه پاکستان، مساعی جمیله دیپلماتیک این کشور برای توقف تجاوز نظامی علیه ایران و اعاده صلح و ثبات به منطقه را تشریح کرد و بر اهمیت تداوم رایزنیها برای نیل به این هدف تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تقدیر از مساعی جمیله پاکستان، جنایات ارتکابی آمریکا و صهیونیستی طی 35 روز اخیر از جمله اقدام جنایات شنیع آنها در حمله به زیرساختهای تولیدی و صنعتی ایران، تأسیسات هستهای صلحآمیز و تحت پادمان جمهوری اسلامی ایران، بیمارستانها، مدارس، دانشگاهها و مناطق مسکونی، را تشریح کرد و بر ضرورت واکنش قاطع بینالمللی نسبت به این قانونشکنیهای بیسابقه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری این واقعیت که آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان آغازکنندگان این جنگ تحمیلی، مسبب ناامنی موجود در منطقه و پیامدهای آن در سراسر جهان هستند، بر عزم راسخ ایران برای ادامه دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران با استفاده از همه ظرفیتها تاکید کرد.
مرکز اطلاع رسانی فراجا با اعلام این خبر، عنوان کرد: ساعتی پیش یک پرنده دشمن خبیث و متجاوز آمریکایی که به دنبال خلبان جنگنده ساقط شده بود در اقدام مشترک پلیس و سپاه منهدم شد.
بنابر این گزارش، منابع محلی از ساقط شدن یک فروند هواپیمای سوخت رسان متجاوزین خبیث به خاک مقدس وطن توسط یگان تکاوری پلیس در منطقه جنوبی اصفهان خبر می دهند.
شبکه خبری سی بی اس روایت آمریکا از صحنه نجات خلبان آمریکایی در ایران را منتشر کرد.
در این روایت آمده است: افسر تسلیحات آمریکایی خود را در میان کوهها پنهان کرد و از دست ایران گریخت؛ دو هواپیما نجات C-130 در ایران روی زمین گیر افتادند. پس از دور شدن از منطقه، افسر تسلیحات دستگاههای ردیابی در اختیار خود را فعال کرد که به یافتن او کمک کردند. در پایان عملیات و هنگام آمادهسازی برای خروج از ایران، دو هواپیمای نجات مدل C-130 روی زمین گیر افتادند. و نتوانستند پرواز کنند به همین دلیل تصمیم گرفته شد سه هواپیمای دیگر ارسال شود و هواپیماهای گیر افتاده روی زمین منفجر شوند.در نهایت،خلبانان از ایران با موفقیت خارج شدند.»
الیزابت وارن، سناتور دموکرات آمریکایی، با انتشار تصویری از دادههای پایگاه GasBuddy در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که میانگین ملی قیمت بنزین در ایالات متحده به ۴ دلار در هر گالن رسیده است؛ رقمی که بالاترین سطح از ۸ آگوست ۲۰۲۲ به شمار میرود.
به گفته وارن، قیمت سوخت در فاصله اواخر فوریه تا پایان مارس افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس دادههای GasBuddy، در این بازه زمانی قیمت بنزین بهطور میانگین ۱.۰۵۹ دلار در هر گالن و قیمت گازوئیل ۱.۷۰۱ دلار افزایش یافته که بزرگترین رشد ماهانه ثبتشده در تاریخ این پایگاه داده محسوب میشود.
سناتور وارن این جهش قیمتی را بهطور مستقیم به تجاوز نظامی آمریکا به ایران مرتبط دانسته و تأکید کرده است که تشدید تنشهای نظامی با ایران فشار مستقیمی بر قیمت سوخت در بازار داخلی آمریکا وارد کرده است.
«رایان گودمن» استاد دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک و مشاور سابق وزارت دفاعآمریکا در مطلبی در ایکس (توئیتر) نوشت: «یک مقام کاخ سفید گفته بود که نیروگاههای برق "اهداف نظامی مشروعی" هستند زیرا تخریب آنها میتواند باعث ناآرامیهای مدنی شود و مسیر تهران را برای دستیابی به سلاح هستهای پیچیده کند! این مطلب نوشته شده در وال استریت ژورنال و مطالب مشابه آن، حماقتی بیش نیست. این اصلا تحلیل حقوقی به شمار نمیرود.»
وی در ادامه نوشت: «این یک نمره مردود در آزمون وکالت خواهد بود. وال استریت ژورنال بلافاصله این مطلب را با تحلیل حقوقی به همراه نقل قولهایی از جف کورن، مشاور ارشد سابق حقوق جنگ ارتش ایالات متحده منتشر کرد و به حماقتهای مقامهای کاخ سفید در مشروعیت بخشیدن به این توجیهات دامن زده است.»
این استاد دانشگاه حقوق همچنین پیشتر نیز گفته بود که حملات به زیرساختهای غیرنظامی ایران شامل پلها و نیروگاههای برق شمارش معکوس برای ارتکاب جرایم جنگی به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و پیت هگست، وزیر جنگ او محسوب میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر حمایت از شهروندان آسیبدیده، تصریح کرد: در این سازوکار، نیازی به جابجایی خودرو توسط مالکان وجود ندارد و شهروندان از پرداخت هزینههای مضاعف از جمله استفاده از خودروبر معاف خواهند بود.
حزب الله با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در دفاع از لبنان و مردم آن و در چارچوب پاسخ به تجاوزات دشمن اسرائیلی در بمباران روستاها و شهرها، تخریب زیرساختها و آواره کردن غیرنظامیان، رزمندگان مقاومت اسلامی ناو جنگی اسرائیلی را در فاصله 68 مایل دریایی از سواحل لبنان هدف قرار دادند که در حال آماده شدن برای انجام حملات خود به خاک لبنان بود؛ عملیات با موشک کروز دریایی پس از ساعتها رصد هدف انجام شد و به صورت مستقیم به هدف اصابت کرد.
رسانه های عبری به تخلیه کارکنان فرودگاه بن گوریون و همچنین شنیده شدن صدای چندین انفجار در حیفای اشغالی اشاره کردند.
روزنامه یدیعوت آحارانوت گزارش داد، کارکنان فرودگاه بن گوریون بعد از مشاهده دود از سمت یک بسته بزرگ ناشناس تخلیه شدند.
از سوی دیگر بعد از آغاز حملات موشکی جدید ایران، رسانه های عبری از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در حیفای اشغالی خبر دادند.
گزارشها حاکی است که از ساعتی پیش در مجتمع پتروشیمی بروج در رویس، ابوظبی آتشسوزی گستردهای رخ داده است.
بر اساس اطلاعیه منتشرشده توسط دفتر رسانهای ابوظبی، چندین حریق در این مجتمع پتروشیمی پس از سقوط ترکشهایی روی داده است.
کارخانه بروج (Borouge) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلیاولفین و محصولات پتروشیمی در امارات متحده عربی است و نقش مهمی در صادرات محصولات شیمیایی منطقه دارد.
این مجتمع در منطقه صنعتی «Ruwais»(رویس) ابوظبی واقع شده و بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید پتروشیمی کشور امارات را تشکیل میدهد.
در همین حال، دفتر رسانهای ابوظبی اعلام کرده که عملیات تولید به منظور ارزیابی خسارات متوقف شده است. مقامات محلی در حال بررسی منشاء سقوط ترکشها و میزان آسیب به بخشهای مختلف کارخانه هستند.
شرکت باپکو انرژی بحرین روز یکشنبه اعلام کرد که پس از حمله ایران، یک مخزن در یکی از تأسیسات ذخیرهسازی آن آتش گرفته است.
بر اساس اعلام این شرکت، در این حمله تلفاتی گزارش نشده است.
این شرکت که یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی بحرین است، در بیانیهاش میگوید که آتش خاموش شده و خسارات در حال ارزیابی است.
یدیعوت آحرونوت از تخلیه کارکنان فرودگاه بن گوریون پس از انتشار دود از بسته بزرگ ناشناس خبر داد.
حزبالله اعلام کرد: یک ناو نظامی اسرائیلی را در فاصله ۶۸ مایل دریایی از سواحل لبنان با موشک کروز دریایی هدف قرار دادیم.
اصابت مستقیم ناو جنگی اسرائیلی که در سواحل لبنان هدف قرار دادیم، تأیید شد.
خبرگزاری بحرین اعلام کرد: پس از حمله پهپادی، آتشسوزی در واحدهای عملیاتی شرکت خلیج پتروشیمی رخ داده است.
بلومبرگ نوشت: اوپک پلاس قصد دارد تولید نفت را به میزان ۲۰۶ هزار بشکه در روز افزایش دهد.
خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد: یکی از انبارهای شرکت «باپکو» هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت.
این مخزن دچار آتشسوزی شد
واحدهای عملیاتی شرکت پتروشیمی «خلیج» در پی حمله پهپادی دچار حریق شدند.
رویترز به نقل از شرکت پلنت نوشت: تصاویر ماهوارهای مربوط به ایران و خاورمیانه را به درخواست آمریکا متوقف خواهیم کرد.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا گفت: عملیات به اصطلاح نجات ارتش آمریکا که در قالب عملیات فریب و فرار فوری به بهانه نجات خلبان هواپیمای ساقط شده خود در یک فرودگاه متروکه در جنوب اصفهان طرح ریزی شده بود، با حضور به موقع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شکست کامل انجامید.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا گفت: دو فروند هواپیمای نظامی ترابری C130 و دو فروند بالگرد بلک هاوک ارتش آمریکا با آتش خشم مقدس لشکریان اسلام در نیروهای مسلح مقتدر، منهدم شدند.
این خبر در حال تکمیل است ...