زغال‌سنگ؛ پشتوانه پنهان ایران در روز‌های بحران انرژی

صدا و سیما پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 14:47
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های بهره‌برداری از این سوخت در کشور، زغال‌سنگ را منبعی راهبردی برای عبور از بحران‌های انرژی دانست.

زغال‌سنگ؛ پشتوانه پنهان ایران در روزهای بحران انرژی

به گزارش تحریریه معدن خبرگزاری صداوسیما، سعید صمدی، اظهار کرد: کشور‌های صنعتی با ذخیره‌سازی چندین‌ساله زغال‌سنگ، در زمان بروز بحران‌های انرژی قادرند به سرعت از این منبع استفاده کنند. 

وی افزود: زغال‌سنگ به دلیل امکان ذخیره‌سازی آسان، هزینه پایین و پایداری در دسترس، یک دارایی قابل اتکا در شرایط بحرانی محسوب می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زغال‌سنگ ایران با اشاره به تجربه افزایش شدید قیمت انرژی در پی جنگ رمضان در خلیج فارس گفت: در آن دوره قیمت گاز بیش از ۴۰ درصد و زغال‌سنگ ۳۵ درصد افزایش یافت. همین مسئله نشان می‌دهد زغال‌سنگ همچنان جایگاه ویژه‌ای در تأمین پایدار انرژی جهان دارد.

صمدی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد فولاد و بیش از ۹۰ درصد سیمان دنیا با سوخت زغال‌سنگ تولید می‌شود؛ در حالی‌که در ایران عمده سوخت صنایع سیمان از گاز و مازوت تأمین می‌شود که صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه ایران از منابع قابل توجه زغال‌سنگ برخوردار است، اما زیرساخت لازم برای استفاده صنعتی از آن هنوز فراهم نشده، هشدار داد: بی‌توجهی به توسعه این بخش، در شرایط بحران انرژی می‌تواند کشور را با محدودیت‌های جدی مواجه کند.

صمدی تأکید کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد زغال‌سنگ تا سال ۲۰۵۵ منبعی مطمئن و مقرون‌به‌صرفه در جهان باقی خواهد ماند؛ بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر ظرفیت‌سازی لازم برای استفاده از آن به عنوان منبع راهبردی در کشور انجام شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.