به گزارش اقتصادنیوز، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در حالی وارد روز هجدهم میشود که روز گذشته تهران هدف یکی از شدیدترین حملات آمریکا و اسرائیل قرار گرفت به طوری که برق بخشی از مناطق تهران برای ساعاتی قطع شد و واحدهای مسکونی و تجاری در حمله به شرکت توزیع برق با تخریب گستردهای مواجه شدند؛ قم و اصفهان نیز از دیگر شهرهایی بودند که هدف حملات نظامی قرار گرفتند.
البته حملات تنها یک طرفه نبود و چندین موج حملات موشکی سپاه به اهداف آمریکایی و اسرائیلی نیز از سوی سپاه پاسداران رقم خورد.
«اقتصادنیوز» در هجدهمین روز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به مثابه هفده روز گذشته مهمترین اخبار مرتبط با این عملیات نظامی را منتشر می کند.
***********************
کایا کالاس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با بیان اینکه جنگ کنونی در خاورمیانه جنگ اروپا نیست گفت که اما اختلال در صنعت نفت و گاز تاثیر زیادی بر اقتصادهای اروپایی دارد.
به نقل از الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما مایل به ادامه درگیری و وجود یک جنگ بی پایان نیستیم و مایل به تقویت ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا هستیم اما اکنون تغییری در این موضوع انجام نمیشود.
شهرام ایرانی در پیامی نوشت: دشمن بداند که سیاهه جنایاتش در حق ملت بزرگ ایران را از یاد نخواهیم برد، او را نخواهیم بخشید و از جایی که تصور نمیکند با ضربات مهلک، تنبیهش خواهیم کرد.
هواپیماهای بدون سرنشین پایگاههای اشغالگران آمریکایی در کویت را هدف قرار دادند.
یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که حملهای پهپادی اردوگاه پشتیبانی لجستیک نیروها اشغالگر آمریکاییدر نزدیکی فرودگاه بغداد را هدف قرار داده است.
طبق گزارش شبکه الجزیره، هنوز درباره خسارتهای این حمله اطلاعات رسمی منتشر نشده است.
همزمان، گزارشها از بغداد حاکی است که هتل الرشید در مرکز پایتخت عراق نیز هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.
شبکه العهد عراق گزارش داده است که طبقه آخر این هتل مورد اصابت قرار گرفته، اما تاکنون گزارش دقیقی از تلفات یا میزان خسارت ارائه نشده است.
همچنین منابع امنیتی به الجزیره گفتهاند که یک حمله هوایی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به مقر الحشد الشعبی در منطقه جرفالصخر، شمال استان بابل نیز صورت گرفته است.
این حملات در حالی رخ میدهد که طی روزهای اخیر تنش میان نیروهای مقاومت عراق و نظامیان آمریکایی در این کشور افزایش یافته است.
«دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا، بامداد سهشنبه در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که اگر توافق هستهای با ایران را لغو نمیکرد، تهران به سلاح هستهای دست می یافت، خاورمیانه را منفجر و آمریکا را بمباران میکرد.
ترامپ با توصیف توافق هستهای با ایران به عنوان توافق احمقانه، بار دیگر مدعی شد که ایرانیها خشن هستند و اگر سلاح هستهای داشتند، از آن استفاده میکردند.
وی با اشاره به اقدام نظامی علیه ایران تاکید کرد: ایران نباید سلاح هستهای داشته باشد.
رئیسجمهور آمریکا همچنین ادعا کرد که اگر عملیات نظامی علیه ایران آغاز نمیشد، یک جنگ هستهای آغاز و به جنگ جهانی سوم تبدیل میشد.
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: موج ۵۷ عملیات وعده صادق۴ با رمز مبارک "یا سیدالساجدین علیه السلام" تقدیم به خردسال ترین شهید جنگ رمضان "مجتبای سه روزه" که امروز در آغوش مادرش همراه با خانواده بشهادت رسید، علیه اهدافی در قلب سرزمینهای اشغالی شامل زیرساختهای ارتباط فرماندهی و کنترل و دفاع موشکی با سامانه دقیق و نقطه زن خیبر شکن و عماد و قدر و پایگاه العدید محل استقرار تروریستهای امریکایی با موشکهای نقطه زن، میانبرد، سوخت جامد و مایع ذالفقار و قیام و پهپادهای هوشمند و انهدامی در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با عنایت الهی با موفقیت انجام شد.
حدود ساعت 3 بامداد صدای چندین انفجار در برخی نقاط شهر تهران شنیده شد.
بامداد سهشنبه ۲۶ اسفندماه در پی حمله هوایی آمریکایی-اسرائیلی و شنیده شدن صدای جنگنده در آسمان تبریز، پدافند هوایی برای مقابله با دشمن متخاصم فعال شد.
سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور امشب با حضور در یکی از میادین اصلی تهران در تجمعات شبانه مردم در خصوص محکوم کردن حملات و تعرضاتآمریکا و رژیم صهیونیستی به کشور عزیزمان در میان مردم گفت: مردم ایران اهل کوفه نیستند، ولی امرشان را تنها بگذارند.ازین بابت مردم سرتان را بالا نگه دارید و سربلند باشید و به خودتان افتخار کنید که این روحیه و این گذشت و این فک را در اندیشه شما هیچ وقت پاک نکند.
وی افزود: امروز دل ما به خاطر از دست دادن رهبر عزیزمان پر از درد است، ولی استوار هستیم چون مسیر سید علی را آقا مجتبی ادامه خواهد داد.
سردار رادان ادامه داد: دشمن به حمدلله از شما مردم ایران به شدت ناراحت شده است، دلیلش هم این است که تخیل می کرد وقتی در جنگ رهبر و فرمانده های ایران را از ما بگیرد مردم کنار می کشند و یک عده به خیابان می آیند و انقلاب از دست خواهد رفت، اما متوجه شد که اشتباه می کرده و شما مردم ایران امروز در خیابان هستید تا دین و مکتب سید علی و مکتب امام روح الله پایدار بماند.
وی تصریح کرد: من از شما خواهشی دارم که احساس خستگی به خودتان راه ندهید،مردم عزیز میدان را اصلا خالی نکنید، مخصوصا فردا شب.
رادان در پایان تاکید کرد: فردا شب، شب تعیین کننده ای برای ماها است، فردا شب حضور خواهیم یافت در همه ی خیابان ها و همه ی میدان ها، به کوری چشم دشمنان اسلام.
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران در صفحه ایکس خود درباره ادعای ویتکاف نوشت: آخرین تماس من با آقای ویتکاف، قبل از تصمیم کارفرمای ایشان برای کشتن دیپلماسی و یک حمله نظامی غیرقانونی دیگر به ایران بود.
به نظر می رسد هر ادعای دیگری که بر خلاف این باشد، صرفاً برای گمراه کردن خریداران نفت و افکار عمومی طراحی شده است.
الجزیره گزارش داد: قیمت نفت خام از زمانی که آمریکا و اسرائیل در حملات مشترک علیه ایران را آغاز کردند، حدود 50 درصد افزایش یافته است.
قیمت گاز طبیعی در سراسر اروپا در ماه مارس جهش شدیدی داشته؛ حتی تا بیش از 60 درصد.
دستکم 95 کشور پس از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران افزایش قیمت بنزین داشتهاند. برخی کشورها تغییر قیمتها را فقط در پایان هر ماه اعلام میکنند، بنابراین انتظار میرود ماه بعد نیز بسیاری از کشورها با افزایش قیمت مواجه شوند.
شرکتهای کشتیرانی پس از حملات، عبور از تنگه هرمز را متوقف کردهاند؛ مسیری که حدود یکچهارم تجارت دریایی نفت جهان از آن عبور میکند.
ستاد خبری وزارت اطلاعات اعلام کرد: هموطن گرامی؛ ضمن تشکر صمیمانه برای حفظ اتحاد مقدس و همدلی یکپارچه برای دفاع میهنی در مقابل دشمن متجاوز، به استحضار می رساند که معدود سربازان اسرائیلی در پی سوء استفاده از مراسم چهارشنبه آخر سال و اقدام به خرابکاری و برهم زدن آرامش و امنیت جامعه هستند.
استدعا دارد ضمن حفظ هوشیاری، موارد مشکوک را بلافاصله به کانال ستاد خبری وزارت اطلاعات در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا به آدرس vaja۱۱۳@ (با تیک آبی) یا شماره های ۱۱۰ و ۱۱۴ گزارش فرمایید.
لحظاتی پیش دشمن جنایتکار در حمله به شرق تهران نقطه ای در شهر پردیس را هدف حمله هوایی خود قرار داد.
منابع عربی از هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان آمریکایی در شرق عربستان سعودی خبر میدهند.
گزارشهایی مبنی بر حمله پهپادی به پایگاههای نظامیان آمریکایی در کویت منتشر شده است.
رسانه های عراقی گزارش دادند؛در واکنش به این گزارشها، ستاد ارتش کویت با صدور بیانیه ای تاکید کرد که پدافند هوایی این کشور درحال مقابله با حملات موشکی و پهپادی است.
هنوز جزئیات بیشتری از این حملات، از جمله تعداد پهپادها، اهداف دقیق و میزان خسارتهای احتمالی، به طور رسمی منتشر نشده است.
رسانههای صهیونیستی بامداد سهشنبه از درخواست یک فروند هواپیمای سوخترسان آمریکایی برای فرود اضطراری در فرودگاه «بنگوریون» در تلآویو خبر دادند.
بر اساس گزارشها، این هواپیما در حال سوخترسانی به جنگندههای متجاوز آمریکایی-صیهونیستی علیه ایران بود، مورد اصابت موشکهای ایرانی قرار گرفته و آسیب دید.
صهیونیستها میگویند که در پی درخواست این هواپیمای سوخترسان آمریکایی آسیبدیده، وضعیت اضطراری در فرودگاه «بنگوریون» اعلام شد.
سحرگاه سهشنبه همزمان با تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی و آمریکا به برخی نقاط کشور، صدای دو انفجار پیاپی در شهر کرمانشاه شنیده شد.
بر اساس گزارشهای اولیه، این صداها در فاصله زمانی کوتاه از یکدیگر به گوش رسیده است.
برخی از شهروندان اعلام کردند که شدت صدای انفجار به حدی بوده که در نقاط مختلف شهر قابل شنیدن بوده است.
با این حال تا این لحظه جزئیات دقیقی از محل وقوع این انفجارها و یا خسارات احتمالی منتشر نشده است.
اطلاعات بیشتر درباره این حادثه متعاقباً اعلام خواهد شد.
یک انفجار در یک نفتکش در نزدیکی فجیره رخ داد.
مرکز تجارت دریایی بریتانیا از یک حادثه در شرق فجیره امارات (23 مایل دریایی)، خبر داد؛ زمانی که یک نفتکش در حین لنگر انداختن با یک پرتابه ناشناس مورد اصابت قرار گرفته و دچار حریق شده است
رئیس جمهور آمریکا ادعاهایی را درباره تنگه هرمز و پایان جنگ علیه ایران مطرح کرد.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت: ما نمیدانیم که اصلاً مینهایی [در تنگه هرمز] کار گذاشته شده باشد، اما همین فکر که ممکن است چنین کاری بکنند، دارندگان کشتیهای میلیارد دلاری را میترساند.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «آیا میتوانیم این هفته این جنگ را تمام کنیم؟» گفت: بله، حتماً. فکر نکنم، اما به زودی تمام میشود. طول نخواهد کشید. و وقتی تمام شود، جهان بسیار امنتری خواهیم داشت. به زودی تمام خواهد شد.
اکسیوس مدعی شد: یک مقام ارشد امریکا درخواست ایران برای دریافت «غرامت» بهعنوان بخشی از توافق صلح را رد کرد، اما گفت که ترامپ آماده است با توافقی موافقت کند که به ایران اجازه دهد «با بقیه جهان ادغام شود و از نفت خود درآمد کسب کند.»
این مقام گفت:«رئیسجمهور همیشه برای یک توافق اماده است. اما او از موضع ضعف مذاکره نمیکند. او از دلایلی که باعث آغاز این درگیری شد عقبنشینی نخواهد کرد.»
بامداد سه شنبه، جنگندههای آمریکایی صهیونیستی در دو نوبت با فاصلهای نه چندان دور مواضعی در مرکز استان هرمزگان و بندرعباس را مورد حمله قرار دادند.
فایننشال تایمز نوشت: از آغاز حملات آمریکایی صهیونیستی به ایران که با واکنش موشکی تهران به سرزمینهای اشغالی و اهداف آمریکایی در منطقه و مسدود شده تنگه هرمز همراه شد، حداقل ۱۳ نفتکش فوقغولپیکر در جزیره خارک بارگیری داشتهاند.
این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه ایران زیر سایه جنگ، روزانه ۱۴۰ میلیون دلار درآمد دارد، نوشت که از زمان آغاز حملات آمریکا و اسرائیل، دستکم ۱۳ نفتکش ایرانی فوق غول پیکر در پایانه اصلی صادراتی ایران درجزیره خارک، نفت بارگیری کردهاند.
بر اساس این گزارش، در این مدت حدود ۲۴ میلیون بشکه نفت ایران از تنگه هرمز عبور کرده است.
طبق برآورد شرکتهای داده انرژی، ایران از زمان آغاز جنگ روزانه حدود ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که این مقدار صادرات حدود ۱۴۰ میلیون دلار درآمد روزانه برای ایران ایجاد میکند.
سید عباس عراقچی وزیر خارجه به سخنان وزیر جنگ آمریکا درباره ایران واکنش نشان داد و نوشت:
«هنگامی که وزیر جنگ آمریکا اعلام میکند «بدون رحم»، او ابراز قدرت نمیکند. او ورشکستگی اخلاقی خود و ناآگاهیاش در مورد قوانین جنگ را نشان می دهد. ما به او توصیه میکنیم که کنوانسیون لاهه و اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری رم را مطالعه کند، مگر اینکه بخواهد به عنوان جنایتکار جنگی به نتانیاهو بپیوندد.»
نیویورکتایمز نوشت: آتشسوزی در ناو هواپیمابر جرالد آر. فورد آمریکا بیش از ۳۰ ساعت طول کشید و منجر به جابجایی بیش از ۶۰۰ ملوان و زخمی شدن حداقل دو نفر شد.
این آتشسوزی که از یک محوطه خشکشویی شروع شد، بسیاری از خدمه را بدون تخت خواب و امکانات خشکشویی فعال باقی گذاشت.
این ناو که از قبل در یک مأموریت طولانیمدت به سر میبرد، اکنون دهمین ماه حضور خود در دریا را پشت سر میگذارد و ممکن است مأموریتش تا یک سال کامل تمدید شود—بسیار طولانیتر از مأموریتهای معمول.
کایا کالاس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با بیان اینکه جنگ کنونی در خاورمیانه جنگ اروپا نیست گفت که اما اختلال در صنعت نفت و گاز تاثیر زیادی بر اقتصادهای اروپایی دارد.
وی افزود: ما مایل به ادامه درگیری و وجود یک جنگ بی پایان نیستیم و مایل به تقویت ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا هستیم اما اکنون تغییری در این موضوع انجام نمیشود.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار فیلمی از اظهارات دومینیک دو ویلپن، نخستوزیر سابق فرانسه، در شبکه ایکس، پیام روشنی در پاسخ به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور ارسال کرد: «آقای امانوئل مکرون، آیا حاضرید لااقل به حرفهای نخست وزیر سابق خودتان درباره غیرقانونی بودن تجاوز جاری آمریکا و اسرائیل علیه ایران، گوش فرا دهید؟»
جان مرشایمر، تحلیلگر سیاسی آمریکایی گفت: ایرانیها دارای استراتژی هوشمندانهای درجنگ هستند و زرادخانههای بزرگی از موشکها و پهپادها در اختیار دارند.
ژنرال دن کین نیز با اشاره به تواناییهای استراتژیک ایران گفت که به این توانایی ها احترام میگذارد و آنها را دستکم نمیگیرد.
وی افزود: ما با ایرانیهای قدرتمندی طرف هستیم. ایران کارتهای زیادی برای بازی دارد.
وی همچنین گفت: ایران زرادخانههای بزرگی از موشکها و پهپادها در اختیار دارد که میتواند علیه منافع ما در کشورهای منطقه از آنها استفاده کند.
به گفته وی در مرحله اول جنگ تمرکز ایران بر پایگاههای آمریکا در کشورهای عربی بود و اکنون اعلام کردهاند که با تغییر استراتژی، "اسرائیل" را با موشکهای دوربرد هدف قرار میدهند.
وی اظهار داشت: مشکل آمریکا و اسرائیل، کمبود موشکهای دفاعی و محدود بودن ذخایر آنهاست.
علی لاریجانی در صفحه مجازی خود، نوشت:
«۴۷ سال پیش و در آستانه پیروزی مردم در انقلاب اسلامی ایران، نخستوزیر متوهم پهلوی میگفت که صدای شعار جمعیت انبوه در خیابانها، واقعی نیست و صدای نوار است!
حالا ترامپ درباره تجمعهای میلیونی ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی در شهرهای ایران میگوید که این تصاویر، هوش مصنوعی است!
پیروزی تاریخی مردم ایران بر باقیماندگان جزیره اپستین، نزدیک است.»
بر اساس آنچه تسنیم نوشته است، یک مقام مطلع ایرانی گفت: ادعای رسانه اکسیوس که به انتشار اخبار جعلی درباره روابط ایران و آمریکا شهرت دارد، درباره ارتباطگیری با آمریکا در روزهای اخیر، نادرست و غیرواقعی است.
وی گفت: ازآنجا که فشار نظامی و اقتصادی بر ترامپ افزایش یافته است، او دچار استیصال میشود و در حوزه سیاسی پالس مذاکره را تولید میکند تا بر بازار انرژی اثر بگذارد، این در حالی است که تخریبها و عملیات نظامی آن علیه شهروندان ایرانی کاهش پیدا نکرده و رو به افزایش است.
بهگفته این مقام مطلع، ایران هیچ اعتمادی به وعدههای ترامپ ندارد و او حداقل دو بار در میانه مذاکراتی که پیش رفته بود، با همین دروغها بازی کرد و به ایران حمله کرد. هیچ توافقی که در آن منافع بلندمدت امنیت ملی ایران و شرکای منطقهایاش تأمین نشود، در دسترس نیست و قطعاً شرایط کلی منطقه، به قبل از جنگ بازنمیگردد.
یک منبع سعودی به العربیه گفته است که گزارش نیویورکتایمز مبنی بر اقدام بن سلمان به تشویق برای تداوم جنگ با ایران، نادرست است.
روز گذشته نیویورکتایمز نوشته بود: مقامهای کاخ سفید گفتوگوهای مکرر بین آمریکا و کشورهای عربی را تأیید کرده اند. آنها میگویند دونالد ترامپ بهطور منظم با رهبران عرب صحبت میکند، بهویژه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی.
این روزنامه آمریکایی نوشت: به گفته چندین مقام، توصیهای که ترامپ از سوی این شاهزاده دریافت میکند این است که به وارد کردن ضربات سخت به ایرانیها ادامه دهد — توصیهای که در واقع همان حرفی را تکرار میکند که ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، بارها به واشنگتن گفته بود: «سر مار را قطع کنید.»
این خبر در حال تکمیل است ...