به گزارش مشرق در پی تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران و عبور از خطوط قرمز بینالمللی، نیروهای مسلح کشورمان در اقدامی قاطع و مشروع، پاسخی کوبنده به پایگاهها و مواضع متجاوزان در منطقه دادند. این عملیات گسترده نه تنها حاکمیت ملی و اقتدار دفاعی ایران را به رخ جهانیان کشید، بلکه تحلیلهای راهبردی رسانههای بینالمللی را نیز به خود معطوف کرد.
در همین راستا یک نشریه مطرح قطری به بررسی قدرت اطلاعاتی و دقت ضربات ایران به پایگاهها و مقرهای امریکایی در کشورهای عربی حوزه خلیجفارس پرداخته است. نتیجه بررسی این نشریه بیانگر این است که تغییر معادلات امنیتی منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران است.
ارزیابی قطریها از حملات ایران به پایگاهها و مقرهای امریکا
نشریه قطری «نون بوست» در تحلیل خود تاکید کرده که « بررسی الگوی ضربات ایران علیه حضور نظامی امریکا در منطقه، بیانگر آن است که تلاش اطلاعاتی ایران، ابتدا بر تثبیت مختصات، تعیین نقاط استقرار و افزایش دقت ضربه علیه زیرساختهای ثابت و نسبتا مشخص، متمرکز بوده است.
«نون بوست» ادامه داده است: « در این میان، برخی از ضربات، از منطق هدف قرار دادن پایگاههای علنی فراتر رفته و به هدف قرار سامانههای دفاع هوایی، سایتهای راداری و سیستمهای هشدار دهنده زودهنگام نیز اختصاص یافت. امری که نشاندهنده ان است که بانک اهداف ایران، به صورت مستمر بهروز شده و بر ترکیبی از رصد هوایی، تصاویر ماهوارهای، رهگیری سیگنالها و منابع انسانی در میدان متکی بوده است.»
این نشریه قطری همچنین تاکید میکند که گسترش دامنه ضربات ایران به تاسیسات نظامی، نفتی، هتلها و بنادر در خلیجفارس حاکی از تلاش برای ایجاد اختلال در شبکه استقرار و موقعیتیابی امریکایی و عدم محدود شدن ضربات به اهداف بزرگ مشخص میباشد.
در بخش دیگری از گزارش تحلیلی «نون بوست» آمده است: الگوی رفتاری ایران در این حملات حاکی از آن است که ایران در دو سطح موازی دست به اقدامات عملیاتی زده است که نتیجه آن، افزایش هزینه و مختلسازی محاسبات دشمن (امریکا و رژیم صهیونی) بوده است:
الف) حمله به بانک اهداف ثابت و از پیش مشخص شامل پایگاهها و مقرهای شناختهشده امریکایی.
ب) بهروز رسانی بانک اهداف در طول جنگ از طریق ابزارهای فنی و نفوذ انسانی در این کشورها که امکان هدف قرار دادن مکانهای اقامت یا تردد امریکاییها در این کشورها را نیز فراهم آورد.
نشریه قطری « نون بوست» در پایان گزارش خود آورده است: نتایج این جنگ نشان میدهد که هستههای اطلاعاتی پنهان ایران در منطقه خلیجفارس، نقش مهمی در جمعاوری اطلاعات و پشتیبانی از عملیات نظامی ایفا نموده است. همچنین این حملات نشان میدهد که جنگهای آینده، به طور فزایندهای بر حوزه سایبری و اطلاعاتی متمرکز خواهند شد و کشورهای توانمند در حوزه اطلاعاتی و سایبری، دست برتر را در نبردهای اینده خواهند داشت.
یکی از ابزارهای توانمند ایران در جنگ
در تحلیل این نشریه، تعدد جامعه اطلاعاتی در ایران به عنوان یکی از ابزارهای توانمندی اطلاعاتی برشمرده شده که ضمن جمعاوری گسترده اطلاعات، میتواند از طریق ساختار شورای هماهنگی اطلاعات با یکدیگر هماهنگ شده و اقدامات و ماموریتهای مشخص انجام داده و از ماموریتهای پراکنده و بیهدف جلوگیری کند.
در این تحلیل، از نهادهایی همچون « وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، نقسا و دستگاههای اطلاعاتی وابسته به ارتش، پلیس و قوه قضائیه»، به عنوان اجزای اصلی جامعه اطلاعاتی ایران نام برده شده است.
به نظر میرسد دقت و فراگیری حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اهداف امریکایی و اسرائیلی در کشورهای حوزه خلیجفارس، مقامات این کشورها و اندیشکدههای اطلاعاتی آنها را به این جمعبندی رسانده که جمهوری اسلامی ایران با داشتن شبکههای گسترده اطلاعاتی در این کشورها و بهرهگیری از ابزارهای روزآمد فنی و سایبری، توانسته تفوق نظامی را در رویارویی با امریکا و رژیم صهیونی بهدست اورد. امری که ضمن افزایش هزینههای جنگ برای دشمنان ایران، محاسبات آنها مبنی بر گمانه «ایران ضعیف» و ضعیف شدن کشورمان بعد از شهادت امام خامنهای (ره) را تغییر داده و نوعی از سردرگمی و استیصال را در چگونگی خروج از جنگ برای آنها به ارمغان آورده است.








