به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی استاندارد در مطلبی به بررسی سناریوهای پیش روی گرینلند با توجه به طرح های ادعایی رئیس دولت تروریست آمریکا برای مالکیت بر این منطقه پرداخت و نوشت: ایالات متحده آمریکا این روزها در حال مذاکره در مورد پایگاههای نظامی جدید و حقوق احتمالی منابع در گرینلند است.
لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرده که میخواهد تا پایان سال به نتیجه برسد. اما در اینجا این پرسش مطرح است که چه سناریوهایی ممکن است؟
لارس لوکه راسموسن به تازگی به عنوان وزیر امور خارجه دانمارک در کابینه سوم مته فردریکسن، نخست وزیر این کشور منصوب شده است، اعلام کرده که مذاکرات در گروه کاری بین گرینلند، دانمارک و ایالات متحده در حال پیشرفت است.
این دیپلمات ارشد دانمارکی حتی از توافق احتمالی تا پایان سال جاری میلادی صحبت میکند. اما در صورت دستیابی به توافق، چه سناریوهایی میتواند به واقعیت تبدیل شود؟
سناریوی اول این است که ایالات متحده آمریکا پایگاههای نظامی بیشتری در این جزیره ایجاد خواهد کرد.
تنها اطلاعاتی که از مذاکرات درز کرده مربوط به سه پایگاه آمریکایی است که واشنگتن قصد دارد در گرینلند افتتاح کند.
در ماه مارس، گرگوری ام. گیلوت، ژنرال نیروی هوایی آمریکا در جلسه استماع سنا گفت: منطقه دفاعی پیتوفیک - جایی که تنها پایگاه فعلی ایالات متحده در این جزیره قرار دارد - باید گسترش یابد، که این امر به ماموریت دفاع ملی ما کمک خواهد کرد.
حالا سوال این است که دقیقاً در مورد چه چیزی مذاکره میشود، زیرا توافقی بین ایالات متحده و دانمارک و از سال 2014 نیز با گرینلند، به ایالات متحده اجازه داده است که از سال 1951 پایگاههای نظامی در این جزیره ایجاد کند.
پیتر ویگو یاکوبسن از آکادمی دفاع دانمارک در این باره به روزنامه استاندارد گفت: توپ در حال حاضر در زمین آمریکاست. واشنگتن بالاخره باید نیات خود را روشن کند، زیرا این موضوع از زمان تشدید تنشها در ژانویه نامشخص مانده است.
یاکوبسن گفت: علامت های زیادی وجود دارد که نشان میدهد ارتش آمریکا علاقهای به افزایش حضور نظامی خود در گرینلند ندارد. این موضوع میتواند در رابطه با دفاع هوایی و گنبد طلایی بالقوه تغییر کند، اما هنوز راه درازی در پیش است.
اولریک پرام گاد، متخصص سیاست امنیتی قطب شمال در موسسه مطالعات بینالمللی دانمارک، نیز هیچ مشکل اساسی در مورد پایگاههای اضافی ایالات متحده نمیبیند.
وی البته در این باره گفت: مشکل فقط زمانی میتواند ایجاد شود که آمریکاییها آنها را تحت شرایط متفاوتی نسبت به قبل بخواهند و خواستار حقوق حاکمیتی باشند. اما دانمارک و گرینلند هرگز اجازه چنین کاری را نمیدهند.
سناریوی دوم این است که ایالات متحده حقوق انحصاری مواد خام گرینلند را به دست آورد.
مسئله عناصر خاکی کمیاب و تسلط بر منابع همیشه اولویت اصلی دولت ترامپ بوده است. گرینلند دارای مواد خام زیادی است حتی اگر استخراج آنها دشوار و پرهزینه تلقی شود.
در اوایل ژانویه، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که هرگونه توافقی در مورد آینده این جزیره باید شامل حقوق استخراج عناصر خاکی کمیاب باشد و در اصل، دولت گرینلند پذیرای این موضوع است.
پرام گاد در این باره میگوید: گرینلند دهههاست که منتظر سرمایهگذاری است، اما از منابع خود دست نخواهد کشید. در عوض، این میتواند به یک توافق کاملاً غیررسمی یا تعهدی خاص تبدیل شود که به ایالات متحده درجهای از انحصار در این بخش را اعطا کند.
در ماه ژوئیه، شرکت انرژی گرینلند مستقر در تگزاس، جستجوی نفت خود را در حوضه جیمسون لند در شرق گرینلند آغاز خواهد کرد. این شرکت معتقد است که 13 میلیارد بشکه نفت میتواند در آنجا پنهان شده باشد. این سرمایهگذاری توسط دکتر فیل، مجری سابق برنامههای گفتگوی آمریکایی، که در سالهای اخیر خود را به عنوان دوست جنبش ماگا دونالد ترامپ تثبیت کرده است، نظارت میشود.
از طرفی یک مجموعه مستند چند قسمتی برای آشنایی عموم مردم ایالات متحده با این پروژه در نظر گرفته شده است. این مستند به طرز چشمگیری ادعا میکند که جیمسون لند میتواند آینده انرژی ایالات متحده را برای همیشه تغییر دهد.
با این حال، کارشناسان هشدار میدهند که نفت در منطقهای بدون هیچ زیرساختی قرار دارد و دسترسی به آن فقط در شرایط بسیار دشوار امکانپذیر است.
سناریوی سه این است که آمریکا بالاخره گرینلند را ضمیمه خود میکند.
از زمان سخنرانی ترامپ در داووس در ژانویه، کارشناسان دیگر به تصرف خشونتآمیز این جزیره اعتقادی ندارند.
یاکوبسن میگوید: رئیسجمهور آمریکا باید از بحران ابتدای سال (جنگ علیه ایران) آموخته باشد که چنین اقدامی حتی در میان هوادارانش بسیار نامحبوب خواهد بود و حتی نامحبوبتر از جنگ با ایران است.
اما کارشناسان معتقدند که دونالد ترامپ همچنان غیرقابل پیشبینی است و هرگونه توافقی که حاصل شود میتواند توسط پستها یا تهدیدهای او در رسانههای اجتماعی از مسیر خود خارج شود.
پرام گاد میگوید: تحلیل من نشان میدهد که هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. مذاکرهکنندگان در حال تلاش هستند و نشان میدهند که خواهان راهحل هستند و تقریباً به آن رسیدهاند. اما فکر نمیکنم هرگز به نتیجه برسند زیرا هرگز نمیدانید که آیا ترامپ خواستههای جدیدی مطرح خواهد کرد و کل توافق را از مسیر خود خارج خواهد کرد یا خیر.
با این وجود، دانمارک در حال کار بر روی تقویت دفاع خود در قطب شمال است و از ماه ژوئیه اعزام سربازان وظیفه به گرینلند را آغاز خواهد کرد. آنها ماموریت انجام وظایف اساسی و حمایت از سربازان محلی را بر عهده خواهند داشت.
کپنهاگ امیدوار است که این امر تضمین کند که در صورت وقوع بدترین سناریو، اعضای بیشتری از نیروهای مسلح در قطب شمال تجربه کسب کرده اند.
انتهای پیام/