درحالیکه بریتانیا این هفته با موج گرمای شدید تا ۴۰ درجه سانتیگراد دستوپنجه نرم میکند، در پی اجرای سختگیرانه قوانین مربوط به طرح «Net Zero»، به شهروندان بریتانیایی دستور داده شده تا سیستمهای تهویه مطبوع (کولر گازی) خود را از خانههایشان جمعآوری کنند. مأموران برنامهریزی در شهرداریها به دلیل نگرانی از انتشار دیاکسید کربن، چنین دستوری صادر کردهاند و میگویند با وجود گرمای شدید، استفاده از کولر گازی تنها باید به عنوان «آخرین راهکار» در نظر گرفته شود.
همانطور که در گزارشهای مربوطه توضیح داده شده، این برخوردها ناشی از مقررات ساختمانی جدیدی است که الزام میکند سیستمهای «سرمایش فعال» باید پس از امتحان کردن و بینتیجه ماندن تمام روشهای «سرمایش غیرفعال» نظیر باز کردن پنجرهها یا استفاده از پنکه، به کار گرفته شوند.
دراینمیان، حزب محافظهکار، دولت را متهم کرده که با اجرای این سیاستها، بریتانیا را در «تاریکی قرون وسطی» رها کرده و شهروندان را از امکانات رفاهی مدرنی که در سایر کشورها کاملاً عادی است، محروم میکند.
براساس دستورالعملهای استاندارد، در بیشتر شرایط برای نصب کولر گازی نیازی به مجوز نیست. بااینحال، در شرایط خاص از جمله در املاک واقع در مناطق حفاظتشده، آپارتمانها، ملکهای اجارهای و ساختمانهای مشترک، دریافت مجوز اجباری میشود. گزارشها میگویند این موضوع شرایطی را ایجاد کرده که در آن شهروندان با تصور رعایت قوانین اقدام به نصب دستگاه میکنند، اما پس از آن تیمهای اجرایی شهرداری سر میرسند و خواستار جمعآوری آنها میشوند.

طبق گزارش روزنامه تلگراف، به یک شهروند لندنی دستور داده شده تا دو واحد سرمایشی خود را بهطور دائم جمعآوری کند. بازرسان برنامهریزی شهرداری کمدن (Camden) اعلام کردهاند که هیچ توجیهی برای نصب این تجهیزات وجود ندارد و این کار نقض سیاست «سلسلهمراتب سرمایشی» این منطقه است. به این شهروند که در طبقه اول آپارتمان سکونت دارد، توصیه شده برای تهویه هوا «به روش طبیعی»، پنجرهها و درهای بالکن را باز بگذارد. بازرسان حتی به عدم وجود پنکه سقفی در این ملک اشاره کردهاند، درحالیکه این موضوع هرگز جزو الزامات قانونی اعلام نشده بود.
برآوردها نشان میدهد که تنها حدود ۳ درصد از خانههای بریتانیا دارای سیستم تهویه مطبوع هستند، درحالیکه این رقم در آمریکا ۹۰ درصد است. کمیته تغییرات اقلیمی با اشاره به افزایش دما، نیاز به سیستمهای سرمایشی را در خانههای سالمندان، مدارس و بیمارستانها تأیید کرده که این امر با سیاستهای رسمی دولت در تناقض به نظر میرسد. حزب کارگر هفته گذشته نتوانست مقررات ساختمانی را اصلاح کند و اعلام کرد این قوانین نشاندهنده تعهد دولت به بهبود بهرهوری انرژی است.