به گزارش اقتصادنیوز به نقل از چند ثانیه، فریدون مجلسی، تحلیلگر مسایل تهران-واشنگتن با آخرین ارزیابیهای مذاکراتی میگوید: کسی اطلاعات دقیقی از مسائل پشت پرده ندارد و مذاکرات هم چندان علنی نیستند، اما وقتی خبر آزادسازی اموال ایران مطرح شده، بسیار خوشبین میشویم زیرا این موضوع نشان میدهد که بر سر نکات اصلی توافق شده است. نکات اصلیای که بتوان بر مبنای آنها اموال ایران را آزاد کرد.
البته برخی اظهارات در روزنامهها، از جمله در روزنامه کیهان، یا از سوی بعضی نمایندگان تندرو مجلس مطرح میشود که باعث میشود انسان به این نتیجه برسد که اصولا مذاکرات بینتیجه است و جنگ تکرار خواهد شد تا به نتیجه نهایی برسیم ولی شرایط برخلاف خواست تندروها در جریان است.
من از صلح صحبت نمیکنم، بلکه از تعامل سخن میگویم. شما میتوانید با کشوری دشمن باشید، اما کاری به کار یکدیگر نداشته باشید.
وقتی گفته میشود که مذاکرات وارد بحثهای مالی شده است، این موضوع امیدبخش است و نشان میدهد که بر سر اصول و مبانی اساسی توافق حاصل شده و درباره رفع تهدیدات متقابل و پایان برخوردهای مسلحانه مستقیم یا نیابتی نیز تفاهم به وجود آمده است.
دو طرف اکنون به مرحلهای رسیدهاند که در آن بررسی میشود چگونه ایران، پس از پایان این وضعیت جنگی و تنشها، بتواند به شرایط عادی و متعارف جهانی بازگردد زیرا بازگرداندن اموال ایران لطف یا امتیاز ویژهای به ایران نیست. ایران صرفاً میخواهد اموال خودش را پس بگیرد.
اموال ایران در آنجا عملاً گروگان گرفته شده است. پس از آن نیز باید تحریمها لغو شود و روابط بانکی عادی شود.
آقای ترامپ هم سخنی مطرح کرد که امیدوارکننده بود. او گفت آمریکا نیز نمیتواند برای همیشه به تحریمهای خود ادامه دهد، زیرا این امر موجب میشود کشورها در آینده نسبت به معامله با آمریکا نگران شوند و همکاریهای اقتصادی خود را کاهش دهند.