پژوهشگران در تحقیق جدیدی دریافتند تماشای صفحات نمایش برای نوزادان و کودکان خردسال زیر دو سال با اثرات منفی بلندمدت بر سلامت و کیفیت زندگی آنها ارتباط دارد و والدین باید از آن اجتناب کنند. درحالیکه تمرکز سیاستگذاران عمدتاً روی عادات دیجیتال نوجوانان و برنامههای دولت برای ممنوعیت شبکههای اجتماعی برای افراد زیر ۱۶ سال معطوف است، کارشناسان اکنون نسبت به یک نقطه کور در سیاستگذاریهای مربوط به نوزادان ابراز نگرانی میکنند.
به گزارش گاردین، این پژوهش طیف گستردهای از آسیبهای احتمالی مانند کاهش چشمگیر فرصتهای ایجاد پیوند عاطفی با والدین، زمان کمتر برای بازیهای فیزیکی با سایر کودکان و محدودشدن رشد زبانی را نشان میدهد.
محققان چهار دانشگاه بریتانیایی میگویند استفاده از صفحهنمایش در چنین سن پایینی احتمالاً باعث تحریک بیشازحد مغز و ایجاد اختلالات خواب میشود و پیامدهای نگرانکنندهای برای سلامت چشم و چاقی در دوران کودکی دارد.

یکی از نگرانیهای اصلی پژوهشگران این است که نوزادان اکنون برای آرامشیافتن و تسکین خود، به جای آغوش والدین به دستگاههای دیجیتال پناه میبرند. محققان هنوز ارتباط علت و معلولی مستقیمی میان استفاده از صفحه نمایش و ایجاد مشکلات رشدی کشف نکردهاند، اما میگویند هیچ کودک زیر دو سالی نباید به شکل منظم و خودخواسته از این دستگاهها استفاده کند. آنها باور دارند که مواجهه ناخواسته در جامعه امروزی اجتنابناپذیر است؛ بنابراین اضافه کردن استفاده عمدی، صرفاً خطرات را بدون هیچگونه فایده معناداری برای کودک افزایش میدهد.
محققان در تحقیق خود توضیح میدهند که والدین به دلیل نداشتن راهنمای مناسب برای مدیریت استفاده شخصی خود از صفحات نمایش، ناخواسته به کودکان و نوزادان آموزش میدهند تا عادتها و روابط ناسالمی در رابطه با دستگاههای دیجیتال داشته باشند.
کارشناسان تأکید میکنند که نباید والدین را برای مشکلی که خودشان ایجاد نکردهاند سرزنش کنیم، بلکه نهادهای دولتی و شرکتهای فناوری باید مسئولیتپذیرتر عمل کنند. محققان بیان میکنند که دولت باید به دنبال راههای بهتری برای تعامل با خانوادهها درباره الگوهای مخرب استفاده از موبایل باشد، درحالیکه به ترس والدین از قضاوتشدن نیز توجه ویژهای نشان میدهد. درکل کارشناسان معتقدند تماشای صفحات نمایش در هزار و یک روز اول زندگی که مهمترین دوره رشد انسانی است، خطرات قابلتوجهی به همراه دارد و نباید از آن غافل شویم.