قزاقستان در بندرعباس لنگر می‌اندازد

فرارو شنبه 06 تیر 1405 - 18:54
معاون نخست‌وزیر قزاقستان توضیح داد که این مسیر از بندر آکتائو آغاز می‌شود و پس از عبور از ترکمنستان و گذرگاه‌های مرزی اترک و سرخس، به خلیج فارس و بندرعباس می‌رسد

سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان از برنامه این کشور برای ساخت یک ترمینال باربری در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد. این پروژه  قرار است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدف گسترش صادرات قزاقستان به بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا اجرایی شود.

به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری کازینفورم، روز شنبه در حاشیه نشست مشترک دو مجلس پارلمان قزاقستان اعلام کرد که این کشور در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار در بندر شهید رجایی بندرعباس، ترمینالی برای تخلیه، بارگیری و انتقال کالا احداث خواهد کرد.

او با اشاره به روند اجرایی این طرح گفت که برای این پروژه هیچ بودجه‌ای از سوی دولت قزاقستان اختصاص داده نشده و تمام سرمایه‌گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. به گفته وی، توافقات مربوط به واگذاری زمین و شرایط اجاره آن نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

ژومانگارین با تاکید بر اهمیت این ترمینال برای تجارت خارجی قزاقستان گفت که این پایانه امکان صادرات طیف متنوعی از کالاهای این کشور را فراهم می‌کند و دسترسی مستقیم به بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا را تسهیل خواهد کرد.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان همچنین به مسیر ریلی موجود از طریق ترکمنستان و ایران اشاره کرد و توضیح داد که این مسیر از بندر آکتائو آغاز می‌شود و پس از عبور از ترکمنستان و گذرگاه‌های مرزی اترک و سرخس، به خلیج فارس و بندرعباس می‌رسد.

او این مسیر را یک کریدور مهم حمل‌ونقلی توصیف کرد و گفت که از طریق آن، قزاقستان می‌تواند به بازارهای هند، شرق آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا دسترسی پیدا کند و هدف اصلی از اجرای این پروژه نیز بهره‌برداری از همین ظرفیت‌هاست.

ژومانگارین در پاسخ به پرسشی درباره نوع کالاهای صادراتی از طریق این ترمینال نیز تاکید کرد که تمامی انواع کالاها قابلیت صادرات از این مسیر را خواهند داشت.

او در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت قزاقستان بارها موضوع رفع محدودیت‌های وارداتی و ترانزیتی برخی کالاهای مرتبط با حوزه انرژی، از جمله فلزات، ترانسفورماتورها و دیگر تجهیزات را مطرح کرده است. به گفته او، این کشور امیدوار است پس از امضای توافقات لازم، زمینه صادرات این کالاها به ایران و همچنین ترانزیت آنها به سایر کشورها فراهم شود.

وزیر اقتصاد ملی قزاقستان همچنین از بررسی مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل خبر داد و گفت یکی از گزینه‌های جدی، احداث خط آهن از مسیر افغانستان و اتصال به بنادر آب‌عمیق پاکستان است.

او درباره مزیت این مسیر گفت که از نظر اقتصادی، این گزینه می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد؛ چراکه نیازی به عبور از تنگه هرمز ندارد. ژومانگارین همچنین افزود که طبق اعلام مقامات ایرانی، پروژه ساخت خط آهن منتهی به بندر چابهار در آستانه تکمیل قرار دارد.

به گفته او، بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در خارج از تنگه هرمز، می‌تواند به عنوان یکی از مسیرهای مهم و جایگزین برای توسعه تجارت و حمل‌ونقل منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.