پس از پیروزی تاریخی مقابل آمریکا در روز دوم مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که در واقع اولین برد تاریخ فوتبال ایران در ادوار جامهای جهانی محسوب میشود، ملیپوشان کشورمان باید سومین و آخرین بازی مرحله گروهی را برابر آلمان برگزار میکردند.
این دیدار شامگاه ۴ تیر سال ۱۳۷۷ برگزار شد و با توجه به شرایط دو تیم در جدول، حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده بود چون اگر ما بازی را میبردیم، نهتنها صعودمان به مرحله یکهشتم نهایی قطعی میشد بلکه احتمال داشت آلمانیها از گردونه این تورنمنت حذف شوند روی همین اصل کلاوس کینکل، وزیر امور خارجه وقت آلمان نهتنها در ورزشگاه حضور یافت بلکه در حرکتی جالب توجه، دقایقی قبل از شروع بازی هواداران تیم ملی کشورش را برای تشویق ژرمنها تهییج میکرد. آلمان در آن دوره جام جهانی یک تیم کاملا پیر و آسیبپذیر بود به همین خاطر میشد از این تیم امتیاز گرفت همانطور که در نیمه اول، کار با تساوی بدون گل تمام شد اما احتیاط بیش از حد جلال طالبی، سرمربی وقت تیم ملی موجب شد تا ژرمنها با استفاده از تجربه خود در نیمه دوم دو گل بزنند و بازی را با نتیجه ۲ بر صفر ببرند.
چند ماه بعد از پایان آن دیدار، ملیپوشان وقت کشورمان اندکاندک لب به سخن گشوده و با تاکید بر ضعیف بودن آلمان، مدعی شدند اگر کادر فنی سیستم تدافعی اتخاذ نمیکرد و از حریف نمیترسید، حداقل میشد از این تیم امتیاز گرفت.
مهدی مهدویکیا یکی از بازیکنان فیکس تیم ملی در آن مسابقه، سالها بعد پیرامون بازی مذکور به خبرورزشی گفت: بعد از کسب پیروزی برابر آمریکا، جام جهانی ۹۸ فرانسه عملا برای فدراسیون و مدیران ورزش ایران تمام شده بود و در جدال با آلمان فقط به یک شکست محترمانه فکر میکردند. شاید باورتان نشود اما قبل از جدال با آلمانیها به ما گفتند چمدانهایتان را ببندید و آماده کنید تا آنها را به فرودگاه بفرستیم چون کارمان در جام جهانی تمام شده است!
بیشتر بخوانید: ضربه فراموشنشدنی ایران به آمریکا











