نتانیاهو نگران مذاکرات سوئیس | آکسیوس: به نظر می‌رسد آزادی عمل اسرائیل فقط به تهدیدات قریب‌الوقوع محدود شده | بی‌بی، حالت هیستریک دارد

اقتصادنیوز سه شنبه 02 تیر 1405 - 09:16
اقتصادنیوز: مقامات اسرائیلی نگرانند که تفاهم‌های جدید، ماه‌ها تلاش آمریکا و اسرائیل برای تضعیف حزب‌الله و کاهش نفوذ ایران در لبنان را تضعیف کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، اکسیوس نوشت:

دو منبع اسرائیلی گفتند که دولت اسرائیل نگران است که ایالات متحده از طریق تفاهم‌های جدیدی که در سوئیس حاصل شده و یادداشت تفاهمی که هفتهٔ گذشته با ایران امضا شده، عملاً نفوذ ایران در لبنان را مشروعیت می‌بخشد و آزادی عمل اسرائیل در آنجا را تضعیف می‌کند.

به‌طور فوری‌تر، آنها همچنین نگران مخالفت واشینگتن در هر بار که بخواهند حملاتی در خاک لبنان انجام دهند، یا فشار ترامپ برای خروج از جنوب لبنان در حالی که تهدید حزب‌الله هنوز وجود دارد، هستند.

منابع اسرائیلی ادعا می‌کنند که توافقات جدید آمریکا و ایران دربارهٔ لبنان، تفاهم‌های قبلی بین دولت نتانیاهو و دولت بایدن در سال ۲۰۲۴ را که مورد تأیید دولت جدید ترامپ نیز بود، تضعیف می‌کند.

بر اساس توافق آتش‌بس لبنان در نوامبر ۲۰۲۴ که توسط دولت بایدن میانجی‌گری شد، اسرائیل حق اقدام علیه تهدیدات قریب‌الوقوع و همچنین تهدیدات در حال ظهور از سوی حزب‌الله را برای خود محفوظ داشت. تحت شرایط فعلی، به نظر می‌رسد آزادی عمل اسرائیل فقط به تهدیدات قریب‌الوقوع محدود شده است.

و در حالی که سازوکار قبلی نظارت بر آتش‌بس شامل اسرائیل، لبنان، آمریکا و فرانسه بود، این بار اسرائیل عضو مستقیم نیست، اما ایران هست.

یک منبع اسرائیلی گفت که اگرچه بخش‌های هسته‌ای توافق آمریکا و ایران برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، نگران‌کننده است، اما در حال حاضر او بسیار بیشتر از بخش لبنان آن نگران است.

یکی از دلایل این است که اقدامات اسرائیل علیه حزب‌الله از اهمیت سیاسی داخلی عظیمی پیش از انتخابات اکتبر برخوردار است.

منبع گفت که «نتانیاهو در این مورد حالت هیستریک دارد» 

به گفتهٔ همین منبع اسرائیلی، در روزهای اخیر، نتانیاهو از ران درمر، معتمد نزدیک خود که چند ماه پیش از دولت خارج شد، خواسته است فوراً از روابط خود با تیم ترامپ برای تلاش جهت تأثیرگذاری بر مذاکرات آمریکا و ایران دربارهٔ لبنان استفاده کند.

منبع ادعا کرد که دخالت درمر به پستی در تروث سوشال منجر شد که در آن ترامپ تهدید کرد در صورت مهار نکردن حزب‌الله، به ایران ضربه خواهد زد.

به گفتهٔ یک مقام لبنانی، جوزف عون، رئیس‌جمهور لبنان، به شرطی که این سازوکار جدید توسط ایالات متحده رهبری شود، حاضر به پذیرش آن است.

دوشنبه، نتانیاهو بیانیهٔ غیرمعمولی به همراه یسرائیل کاتس، وزیر جنگ، و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل صادر کرد و بر ادامهٔ اقدامات «قطعی» ارتش برای «خنثی‌سازی تهدیدات علیه سربازان و شهروندان، نابودی زیرساخت‌های [حزب الله] و حفظ منطقهٔ امنیتی در جنوب لبنان» تأکید کرد.

قابل‌توجه اینکه، او ادعا نکرد که اسرائیل آزادی عمل کامل در لبنان دارد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.