به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سد طالقان که یکی از پنج بازوی اصلی تأمین آب شرب استان تهران به شمار میآید، در حال حاضر با وضعیتی روبهروست که زنگ خطر را برای منابع آبی منطقه به صدا درآورده است. بر اساس آخرین دادههای آماری، نیمی از ظرفیت مخزن بزرگترین سد تهران خالی مانده و حجم آب ذخیره شده در آن به عدد ۲۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.
این عدد در حالی ثبت میشود که ظرفیت کلی مخزن سد طالقان ۴۲۰ میلیون مترمکعب است. مقایسه این آمار با دورههای مشابه، روند نگرانکنندهای را نشان میدهد؛ چرا که در مدت زمان مشابه سال گذشته که خود سالی کمبارش و خشک محسوب میشد، حجم ذخایر این سد ۲۲۴ میلیون مترمکعب بود. فاصله این میزان با میانگین درازمدت که در شرایط نرمال ۳۲۴ میلیون مترمکعب برآورد میشد، نشان از کاهش قابلتوجه منابع آبی دارد.
پروژه سد طالقان که در ۱۳۵ کیلومتری شمالغرب تهران واقع شده، در سال ۸۱ با هدف مدیریت منابع آب کلید خورد و در سال ۸۵ به بهرهبرداری رسید. این سد اهداف چندگانهای را دنبال میکند که شامل تأمین آب شرب شهرهای تهران و کرج، تأمین نیازهای کشاورزی دشت قزوین، تغذیه مصنوعی سفرههای زیرزمینی و کنترل سیلابهای فصلی رودخانه طالقان است.
کاهش ذخایر آبی در این سد، با توجه به نقش حیاتی آن در تأمین نیازهای زیستی و کشاورزی دو استان تهران و البرز، نیازمند توجه ویژه به مدیریت مصرف و تدابیر پیشگیرانه است تا در ماههای پیشرو با چالشهای جدیتری در حوزه تأمین پایدار آب مواجه نشویم.