به گزارش خبرنگار ایرنا ، خوشههای سرخ و درخشان انگور یاقوتی این روزها در باغهای قصرشیرین، نوید آغاز فصل برداشت یکی از شناختهشدهترین محصولات باغی غرب کرمانشاه را میدهند؛ محصولی که به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه این شهرستان، پیش از سایر مناطق کشور به بار مینشیند و به عنوان نخستین نوبرانه انگور ایران راهی بازار مصرف میشود.
باغداران قصرشیرینی از نخستین ساعات بامداد، پیش از آنکه گرمای هوا بر باغها سایه بیفکند، راهی تاکستانها میشوند تا خوشههای رسیده یاقوتی را برداشت و برای عرضه به بازار آماده کنند.
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین در گفتوگو با خبرنگار ایرنا از آغاز برداشت این محصول خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۵۰ هکتار از باغهای شهرستان به کشت انگور اختصاص دارد و پیشبینی میشود امسال با میانگین عملکرد ۶ تن در هکتار، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن محصول از تاکستانهای منطقه برداشت شود.
فرمان جشنی افزود: انگور تولیدی قصرشیرین به عنوان نخستین نوبرانه کشور علاوه بر بازارهای استان کرمانشاه، به استانهای مختلف به ویژه تهران ارسال میشود و از بازارپسندی مطلوبی برخوردار است.
وی با اشاره به ارقام موجود در تاکستانهای شهرستان اظهار کرد: باغهای انگور قصرشیرین شامل ارقام رد، فلم، پرلت و عسگری است و هماکنون برداشت انگور یاقوتی از بخش سومار و دهستان نصرآباد آغاز شده و تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین، کیفیت مطلوب و زمان زودهنگام برداشت را از مهمترین مزیتهای این محصول دانست و گفت: انگور یاقوتی تولیدی این شهرستان از مرغوبترین انواع انگور نوبرانه کشور به شمار میرود.
جشنی همچنین از آمادگی برای توسعه سطح زیر کشت این محصول خبر داد و افزود: بر اساس تقاضای بهرهبرداران، طرح توسعه باغات در شهرستان قابل اجرا است و حمایتهای لازم در قالب تأمین نهادهها و تسهیلات مورد نیاز به متقاضیان ارائه خواهد شد.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با برخورداری از پنج خُرداقلیم، یکی از قطبهای تولید محصولات باغی گرمسیری در استان کرمانشاه محسوب میشود و خرما، مرکبات و انگور از مهمترین محصولات باغی آن هستند.
این شهرستان بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار باغ دارد و تولید محصولات نوبرانه آن هر ساله سهم قابل توجهی در تأمین بازار کشور ایفا میکند.












