آغاز مبارزه با آفت سن گندم در گندمزارهای شهرستان ابهر

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 11:35
زنجان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: مبارزه با سن گندم در بیش از ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت این محصول در شهرستان ابهر آغاز شد.

اسماعیل جهانسیر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت مبارزه با سن گندم در مرحله پوره، افزود: این آفت خسارت‌زا تا ۵۰ درصد عملکرد محصول را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه آفت سن گندم از سنبل ها تغذیه کرده و ارتباط آوندها را قطع می کند به طوریکه مواد غذایی به سنبل ها نمی رسد، اظهار داشت: در سطح شهرستان ابهر امسال ۴۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم رفته و سه هزارو ۵۰۰ هکتار نیز گندم آبی کشت شده است.

جهانسیر یادآور شد: در صورت سمپاشی و مبارزه نکردن، گندم های سن زده ای که وارد سیلوها می شود، درصد پروتئین گندم ها و خاصیت نانوایی گندم ها را به شدت کاهش می دهد و سیلوها نیز از پذیرش گندم های با بیش از ۲ درصد سن زدگی خودداری می کنند و برگشت این گندم ها کشاورزان را متضرر می کند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود پنج هزار هکتار از گندمزارها علیه سن مادر و پوره سم پاشی شده است، خاطرنشان کرد: در این شهرستان ۷۵ دستگاه سمپاش کار مبارزه با این آفت را انجام می دهند و این فعالیت همچنان ادامه دارد.

جهانسیر خاطرنشان کرد: امسال از سطح زیرکشت گندم در شهرستان ابهر بیش از ۵۵ هزار تن محصول برداشت خواهد شد و بیش از ۳۰ هزار تن از این میزان خرید تضمینی می شود.

وی با اشاره به بارندگی مناسب گفت: عملکرد گندم دیم در هر هکتار بیش از یک تن و میزان تولید گندم آبی نیز در هر هکتار بیش از پنج تن است.

جهانسیر افزود: در شهرستان ابهر ۵۰ واحد بوجاری گندم فعال است و به گندمکاران توصیه می‌شود در واحدها مجهز به سیستم قارچ کش بذور خود مصرفی را بوجاری کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.