هر خانواده تهرانی یک ربع سکه ؛ این طلایی است که هر سال استخراج نمی شود!

همشهری آنلاین جمعه 08 خرداد 1405 - 14:58
استفاده از تجهیزات قدیمی و شیوه‌های فنی تاریخ‌گذشته مهم‌ترین دلیل ناتوانی در استخراج طلا به‌اندازه ظرفیت کشور است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، طبق آمار به دست آمده، در سه سال منتهی به ۱۴۰۲، ۳۳ درصد از ظرفیت تولید سالانه طلای کشور استخراج نشده است.

دی‌ماه پارسال وزارت صمت برای ۲۲ میلیون تن کانسنگ جدید طلا پروانه اکتشاف صادر کرد.

ظرفیت تولید سالانه طلا در ایران ۲۰.۱۸ تن است اما در سه‌ساله منتهی به ۱۴۰۲ در هر سال تنها ۱۳.۵۴ تن طلا استخراج شده است.

این به میزان ۶.۶۴ تن طلای استخراج نشده در سال است که ارزش دلاری آن کمی بیش از ۱ میلیارد دلار است و می‌توان با این میزان طلا به هر خانواده تهرانی یک ربع‌سکه داد.

استفاده از تجهیزات قدیمی و شیوه‌های فنی تاریخ‌گذشته مهم‌ترین دلیل ناتوانی در استخراج طلا به‌اندازه ظرفیت کشور است.

کارشناس صنایع مهدی محمدخانی معتقد است که تحریم‌ها و نبود تجهیزات بروز سبب شده تا ظرفیت استخراج طلا در کشور بسیار پایین باشد.

اما یک کارشناس صنایع دیگر نیما صادقی می‌گوید که امکان توسعه تجهیزات ساخت داخل به‌روز در کشور وجود دارد اما وزارت صمت حاضر به همراهی با پژوهشگران نیست.

بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همراهی نهاد دانشگاه با صنایع در قالب پارک‌های فناوری می‎‌تواند زمینه ارتقای روش‌های فنی و تجهیزاتی در تولید طلا را فراهم کند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.