جنگ و جامعه پزشکی؛ روایتی از ایثار در میانه آتش و ویرانی

صدا و سیما چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:34
از میدان‌های جنگ‌زده جنگ جهانی دوم تا بحران‌های انسانی سال‌های اخیر، این سپیدپوشان عرصه سلامت بوده‌اند که بی‌اعتنا به غرش توپ و تفنگ، به میدان آمده‌اند تا مرهمی بر زخم‌های بشریت باشند.

جنگ و جامعه پزشکی؛ روایتی از ایثار در میانه آتش و ویرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پوریا عادلی متخصص رادیوانکولوژی گفت: تاریخ جنگ‌های جهان همواره با روایت‌هایی از ویرانی و در عین حال حماسه‌های انسانی پیوند خورده است. در تمامی این نبردها، از میدان‌های جنگ‌زده جنگ جهانی دوم گرفته تا بحران‌های انسانی سال‌های اخیر، این سپیدپوشان عرصه سلامت بوده‌اند که بی‌اعتنا به غرش توپ و تفنگ، به میدان آمده‌اند تا مرهمی بر زخم‌های بشریت باشند. در این میان، "جنگ ۳۹ روزه"، برگ زرین دیگری بر کتاب فداکاری‌های جامعه پزشکی ایران افزود. این جنگ که در پی حملات مشترک آمریکا و اسرائیل به زیرساخت‌های ایران آغاز و ۳۹ روز به طول انجامید، چهره‌ای نوین از مقاومت پزشکی را به نمایش گذاشت که در آن، شفا و درمان به سلاحی در برابر تخریب سازمان‌یافته بدل شد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های رسمی که پس از خاموشی آتش جنگ منتشر شد، حجم تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی در این نبرد هولناک بود. در این میان، نظام سلامت ایران هدفی مستقیم و بی‌وقفه بود و ۳۳۹ مرکز درمانی شامل بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ایستگاه‌های اورژانس دچار آسیب جدی شدند. آنچه این آمار را به روایتی از ایثار بدل می‌کند، نه حجم خرابی‌ها، که عملکرد کادر درمان در دل این بحران است. در شرایطی که ۵۵ مرکز اورژانس تخریب شده بودند، پزشکان و امدادگران با بی‌اعتنایی به خطر، در خیابان‌های ناامن و بیمارستان‌های لرزان به مداوای مجروحان پرداختند و تعدادی از کارکنان حوزه سلامت نیز در همین راه جان خود را از دست دادند.

عادلی ادامه داد: در جنگ ۳۹ روزه، جامعه پزشکی ایران نشان دادند که می‌توانند بر ویرانی ناشی از بمباران‌های سنگین، بحران کمبود تجهیزات و شوک روانی ناشی از هدف‌قرارگرفتن همکارانشان غلبه کرده و نظام سلامت را سرپا نگه دارند.

متخصص رادیوانکولوژی ادامه داد: اینجاست که رسالت رسانه‌ها به مثابه وجدان بیدار جامعه معنا می‌یابد. در عصر بمباران اطلاعاتی، روایت‌سازی‌های سیاسی نباید باعث شود فداکاری‌های اصیل به فراموشی سپرده شوند. رسانه‌ها موظف‌اند فراتر از اعداد و ارقام، "انسان" را به تصویر بکشند؛ پرستار یا پزشکی که با وجود ویرانی منزل شخصی‌اش، همچنان بر بالین مجروحان ایستاده است. انعکاس این رشادت‌ها صرفاً یک ادای دین نیست، بلکه پاسداشت حرمت انسان‌هایی است که جدا از هر گرایش سیاسی، انسانیت و وطن‌پرستی را معنایی دوباره بخشیدند. رسانه‌ها باید صدای بی‌صدای تاریخ باشند تا جهانیان بدانند که حتی در تاریک‌ترین شب‌های جنگ نیز، چراغ جامعه پزشکی ایران خاموش نشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.